Literatura: |
Badora S. (2009). Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg: Wydawnictwo: PWSZ, s. 15-31;151-234.
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Tom I. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział I, II.
Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Tom II. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział VII.
Deptuła, M. (2010). Dziecko odrzucane przez rówieśników. W: T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie "Żak", s.98-106.
Hammond S. I., Müller U., Carpendale J. I. M., Bibok M. B., Liebermann-Finestone D. P. (2012), The Effects of Parental Scaffolding on Preschoolers’ Executive Function, Developmental Psychology Vol. 48, No 1, s.271-281.
Kawula S. Brągiel J., Janke A. (2001). Pedagogika rodziny, Toruń, Wyd. Adam Marszałek, s. 47-80; s. 115-152, s. 263-284.
Mancewicz M. (2011). Więzi rodzinne jako determinanty prawidłowego przebiegu procesu wychowawczego. W: W. Muszyński (red.) Więzi w małżeństwie i rodzinie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 101 - 115.
Poćwiardowska B. (2010). Rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców z rodzin z problemem alkoholowym wychowujących dzieci w wieku przedszkolnym. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Działania część II. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, s. 21-38.
Poćwiardowska B. (2010). Teoretyczne podstawy wspomagania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: K. Okulicz-Kozaryn, K. Ostaszewski (red.) Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Część druga. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, s. 89-105.
Zabłocka M. (2005). Diagnozowanie sytuacji społecznej dzieci nieśmiałych w grupie rówieśniczej. W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka-Profilaktyka-Socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 71-85.
Whitebread D. (2018), Quality in early childhood education: the contribution of developmental, W: M. Fleer, B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Vol. I, Springer International Handbook of Education, DOI 10.1007/978-94-024-0927-7_14, p. 335-339.
Zelazo P. D., Muller U., Frye D., Marcovitch S. (2003), The development of executive function in early childhood. Monogrghs of the Society for Research in Chil Development, 68(3), Serial No. 274.
Wenzel A. J., Gunnar M. R. (2013), Protective Role of Executive Function Skills in High-Risk Environments, w: Encyclopedia on Early Childhood Development. Pobrano ze strony http://www.child-encyclopedia.com/executive-functions/according-experts/protective-role-executive-function-skills-high-risk. [5.04.2018].
Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D. P., & Sangster, C. (2007) Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology [online], 6(3), 433-455. www.iacep.cogned.org [2.05.2018]
Sosic-Vasic Z., Keis O., Lau M., Spitzer M., Streb J. (2015). The impact of motivation and teachers’ autonomy support on children’s executive functions. Frontiers in Psychology 6: 146. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4327577/ [30.09.2018]
|
Efekty uczenia się: |
Studentka/student:
W01 – student/ka ma pogłębioną wiedzę na temat faz rozwoju rodziny uwzględniający aspekt psychologiczny i społeczny (K_W06)
W02 – student/ka ma pogłębioną wiedzę o więziach w rodzinie, sposobach komunikowania się w systemie rodzinnym i nieprawidłowościach procesu komunikowania się i pełnienia ról małżeńskich i rodzicielskich (K_W07)
W03 – student/ka posiada rozszerzoną wiedzę na temat struktury systemu rodzinnego, zasad jej funkcjonowania (K_W08)
W04 ma pogłębioną wiedzę na temat pojęcia systemu i jego właściwości, systemu rodzinnego i jego diagnozy, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności oraz innych teorii w ramach, których może badać rodzinę(K_W11))
W05 student ma pogłębioną wiedzę o rodzinie jako środowisku wychowawczym (K_W013)
U01 student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji zachodzących w środowisku rodzinnym oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań ujawnianych w przebiegu życia rodzinnego (K_U07)
K01 student/ka potrafi wybrać odpowiedni, do opisanego przez wykładowcę problemu, sposób postępowania diagnostycznego (K_K06)
|
Zakres tematów: |
1. Status naukowy pedagogiki opiekuńczej.
2. Polski system opieki nad dzieckiem i rodziną.
2.1. Specyfika placówek opiekuńczo-wychowawczych
placówki wsparcia dziennego - świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne, placówki rodzinne – rodzinny dom dziecka, wioska dziecięca,
placówki socjalizacyjne – dom dziecka.
3. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze rodziny.
4. Wspomaganie rozwoju dzieci i dorosłych – przykłady obszarów badawczych m.in. nad zjawiskiem nieśmiałości, odrzucenia, kompetencjami wychowawczymi rodziców, funkcje wykonawcze dzieci.
|