Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej 1100-P1WPO-NP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Deptuła M. (red.) (2009). Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza część 1. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, rozdział III, VI


Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Wykład z prezentacją multimedialną
Literatura:

Badora S. (2009). Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg: Wydawnictwo: PWSZ, s. 15-31;151-234.

Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Tom I. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział I, II.

Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Tom II. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział VII.

Deptuła, M. (2010). Dziecko odrzucane przez rówieśników. W: T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie "Żak", s.98-106.

Hammond S. I., Müller U., Carpendale J. I. M., Bibok M. B., Liebermann-Finestone D. P. (2012), The Effects of Parental Scaffolding on Preschoolers’ Executive Function, Developmental Psychology Vol. 48, No 1, s.271-281.

Kawula S. Brągiel J., Janke A. (2001). Pedagogika rodziny, Toruń, Wyd. Adam Marszałek, s. 47-80; s. 115-152, s. 263-284.

Mancewicz M. (2011). Więzi rodzinne jako determinanty prawidłowego przebiegu procesu wychowawczego. W: W. Muszyński (red.) Więzi w małżeństwie i rodzinie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 101 - 115.

Poćwiardowska B. (2010). Rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców z rodzin z problemem alkoholowym wychowujących dzieci w wieku przedszkolnym. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Działania część II. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, s. 21-38.

Poćwiardowska B. (2010). Teoretyczne podstawy wspomagania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: K. Okulicz-Kozaryn, K. Ostaszewski (red.) Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Część druga. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, s. 89-105.

Zabłocka M. (2005). Diagnozowanie sytuacji społecznej dzieci nieśmiałych w grupie rówieśniczej. W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka-Profilaktyka-Socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 71-85.

Whitebread D. (2018), Quality in early childhood education: the contribution of developmental, W: M. Fleer, B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Vol. I, Springer International Handbook of Education, DOI 10.1007/978-94-024-0927-7_14, p. 335-339.

Zelazo P. D., Muller U., Frye D., Marcovitch S. (2003), The development of executive function in early childhood. Monogrghs of the Society for Research in Chil Development, 68(3), Serial No. 274.

Wenzel A. J., Gunnar M. R. (2013), Protective Role of Executive Function Skills in High-Risk Environments, w: Encyclopedia on Early Childhood Development. Pobrano ze strony http://www.child-encyclopedia.com/executive-functions/according-experts/protective-role-executive-function-skills-high-risk. [5.04.2018].

Whitebread, D., Bingham, S., Grau, V., Pasternak, D. P., & Sangster, C. (2007) Development of metacognition and self-regulated learning in young children: Role of collaborative and peer-assisted learning. Journal of Cognitive Education and Psychology [online], 6(3), 433-455. www.iacep.cogned.org [2.05.2018]

Sosic-Vasic Z., Keis O., Lau M., Spitzer M., Streb J. (2015). The impact of motivation and teachers’ autonomy support on children’s executive functions. Frontiers in Psychology 6: 146. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4327577/ [30.09.2018]

Efekty uczenia się:

Studentka/student:

W01 – student/ka ma pogłębioną wiedzę na temat faz rozwoju rodziny uwzględniający aspekt psychologiczny i społeczny (K_W06)

W02 – student/ka ma pogłębioną wiedzę o więziach w rodzinie, sposobach komunikowania się w systemie rodzinnym i nieprawidłowościach procesu komunikowania się i pełnienia ról małżeńskich i rodzicielskich (K_W07)

W03 – student/ka posiada rozszerzoną wiedzę na temat struktury systemu rodzinnego, zasad jej funkcjonowania (K_W08)

W04 ma pogłębioną wiedzę na temat pojęcia systemu i jego właściwości, systemu rodzinnego i jego diagnozy, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności oraz innych teorii w ramach, których może badać rodzinę(K_W11))

W05 student ma pogłębioną wiedzę o rodzinie jako środowisku wychowawczym (K_W013)

U01 student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji zachodzących w środowisku rodzinnym oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań ujawnianych w przebiegu życia rodzinnego (K_U07)

K01 student/ka potrafi wybrać odpowiedni, do opisanego przez wykładowcę problemu, sposób postępowania diagnostycznego (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Odpowiedzi w teście składającym się z 4 pytania zamknięte i 1 otwarte. Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie uzyskanie 9 pkt. za pytania zamknięte.

Kryteria oceny: dostateczny od 9 do 10 pkt.; dostateczny plus od 10,5 do 11,5 pkt.; dobry od 12 do 13 pkt.; dobry plus od 13,5 do 14,5 pkt.; bardzo dobry od 15 do 16 pkt.

Dodatkowo 2 pkt. za pytanie otwarte pozwalające na stwierdzenie osiągnięcia efektu dotyczącego kompetencji.

W każdym z pytań student powinien zdobyć co najmniej 50% punktów.

Zakres tematów:

1. Status naukowy pedagogiki opiekuńczej.

2. Polski system opieki nad dzieckiem i rodziną.

2.1. Specyfika placówek opiekuńczo-wychowawczych

 placówki wsparcia dziennego - świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne, placówki rodzinne – rodzinny dom dziecka, wioska dziecięca,

 placówki socjalizacyjne – dom dziecka.

3. Funkcje opiekuńczo-wychowawcze rodziny.

4. Wspomaganie rozwoju dzieci i dorosłych – przykłady obszarów badawczych m.in. nad zjawiskiem nieśmiałości, odrzucenia, kompetencjami wychowawczymi rodziców, funkcje wykonawcze dzieci.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 15:45, sala 155
Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)