Podstawy pedagogiki dla nauczycieli 1100-POP11PP-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://www.ukw.edu.pl/pracownicy/strona/marszalek_katarzyna/ | ||
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | Chomoczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli, Funkcjonowanie w roli zawodowej, Kraków Kosiorek M, (2007), Pedagogika autorytarna, Geneza, modele, przemiany, Kraków Kron F.W. (2012), Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot Rubacha K. (2008), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków Pyżalski J., Merecz D. (2010), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M.,(red.) (2007), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Lublin Szlendak T., T. Kozłowski, ( 2008) Naga małpa przed telewizorem: popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa | Szlendak T., (2008, ), Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław Szuba L., (2002), Polityka oświatowa państwa polskiego w latach 1944-1956, Lublin Śliwerski B., (2009), Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków |
||
Metody dydaktyczne: | wykład monograficzny wykład w toku problemowym |
||
Literatura: |
Hejnicka-Bezwińska T., (2015), Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa Hejnicka-Bezwińska T., (2015), Praktyka edukacyjna w warunkach kulturowej zmiany, Warszawa Hejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna. Warszawa Piekarski J, Śliwerski B. (2000), Edukacja alternatywna. Nowe teorie, model badań i reform, Kraków Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 (2003) Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa. Pedagogika. Tom 1,2,3, (2006), B. Śliwerski (red.). Gdańsk Potulicka E., Rutkowiak J., (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Karków |
||
Efekty uczenia się: |
W_1: posiada wiedzę o przedmiocie badań pedagogicznych i rozumie pojęcia tworzące mapę pojęciową współczesnej pedagogiki: edukacja, procesy edukacyjne i pedagogie; [K_W03] W_2: posiada wiedzę na temat struktury systemu edukacji w tym zwłaszcza znaczenia instytucji edukacyjnych, funkcji i celów edukacji szkolnej, i równoległej modeli współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły i alternatywnych form edukacji [K_W06] W_3: wie czym się charakteryzuje wiedza racjonalna i irracjonalna. Rozumie różnice pomiędzy wiedzą potoczną, naukową, spekulatywną, literacką [K_W07] W_4: posiada wiedzę o problemach współczesnej pedagogii [KW09] |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne lub pisemna treści z zakresu tematyki wykładów. Na ocenę dostateczną należy uzyskać 65% punktów. |
||
Zakres tematów: |
Geneza i rozwój pedagogiki w cywilizacji zachodniej Rozwój pedagogiki w Polsce Przedmiot współczesnych badań pedagogicznych i mapa pojęciowa współczesnej pedagogiki: edukacja, procesy edukacyjne, pedagogie. Instytucjonalizacja systemu oświaty proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do współczesnej. Pedagogika krytyczna a ukryty program Alternatywne formy edukacji Edukacja równoległa Reformy edukacji a polityki oświatowe w Polsce i na świecie Pedagogika inkluzji i zarządzanie piętnem Pedagogia w warunkach kulturowej zmiany- wybrane problemy Kluczowe problemy współczesnej pedagogiki |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 14:45,
sala 153 |
Katarzyna Marszałek | 26/31 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.