Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania 1100-POP11PPR-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | Baley, S. (1965). Psychologia wychowawcza w zarysie. Warszawa: PWN. Bettelheim, B. (2005). Wystarczająco dobrzy rodzice. Poznań: Rebis. Brazelton, T. B., Sparrow, J. D. (2013). Rozwój dziecka od 0 do 3 lat. Sopot: GWP. Brazelton, T. B., Sparrow, J. D. (2013). Rozwój dziecka od 3 do 6 lat. Sopot: GWP. Całusińska, M., Malinowski, W. (2016). Trening umiejętności wychowawczych. Sopot: GWP. Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway, S.E. (2006). Drugi i trzeci rok życia dziecka. Poznań: Rebis. Dembo, M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway, S.E. (2006). Pierwszy rok życia dziecka. Poznań: Rebis. Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway, S.E. (2007). W oczekiwaniu na dziecko. Poradnik dla przyszłych matek i ojców. Poznań: Rebis. Faber, A., Mazlish, E. (2006). Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Gołuńska, K., Miotk-Mrozowska, M. (2017). Znaczenia nadawane urządzeniu dotykowemu przez rodziców małych dzieci w interakcji jadziecko-urządzenie mobilne - badanie eksploracyjne. Psychologia Rozwojowa, 22, 2, 87-110. Hupp, S., Jewell, J. (2015). Great Myths Of Child Development. Malden, MA: Wiley. Kaja, B. (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja t.1-9. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. Kaja, B. (1998). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. Kaja, B. (2005). Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. Kaja, B. (2006). Psychologia – „nauka kultu cargo”? W poszukiwaniu paradygmatu wychowania. Polskie Forum Psychologiczne, 11,1, s. 42-57. MacKenzie, R. J. (2005). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Gdańsk: GWP. Miotk-Mrozowska, M. (2011). Nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne w procesie edukacji. W: S. Kowalik (red.) Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN. Miotk-Mrozowska, M. (2011). Współpraca szkoły z rodzicami ucznia. W. S. Kowalik (red.) Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN. Miotk-Mrozowska, M. (2013). Jak optymalizować jakość życia młodych rodziców? Propozycja rozwojowej koncepcji jakości życia. W: B.M. Kaja (red.). Małżeństwo, rodzina, rozwód. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. Murkoff, H., Eisenberg, A., Hathaway, S. (2005). Pierwszy rok życia dziecka. Poznań: Rebis. Musiał, M. (2017). Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Warszawa: Mamania. Olechnowicz, H. (2015). Dobre chwile z moim dzieckiem. Zabawy sprzyjające rozwojowi charakteru. Warszawa: IPS. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (1998). Psychologia wychowawcza. t.1,2. Warszawa: PWN. Rasmus, A., Mańko, G, Miotk-Mrozowska, M., Hajdukiewicz, A., Kiżewska, A. (2016). The quality of life of children after mild and moderate traumatic brain injury. Acta Neuropsychologica,14, 2, 141-154. Roberts, T. (red.). (1975). Four psychologies applied to education: Freudian, Behavioral, Humanistic, Transpersonal. Cambridge: Schenkman Publishing Company, Inc. Sears, W., Sears, M. (2013). Księga rodzicielstwa bliskości. Warszawa: Mamania. Shanker, S., Barker, T. (2017) Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Warszawa: Mamania. Schaffer, R.H. (2007). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Skinner, Ch.E. (1971). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN. Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. Wojciszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi. Poznań: Scholar. Wójtowicz-Dacka, M., Miotk-Mrozowska, M. (2016). Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline as a new psychological method of development support in Poland. Polish Psychological Bulletin, 47, 3, 250-257. |
||
Metody dydaktyczne: | metody dyskusyjne metody problemowe wykład kursowy |
||
Literatura: |
Brzezińska, A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Ilg, F.L., Bates, L., Baker, S. M. (2015). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie treści konwersatoriów według wymogów osoby prowadzącej. Egzamin pisemny lub ustny z zakresu treści programowych, próg zaliczenia 60% |
||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i zakres psychologii rozwoju i wychowania 2. Miejsce psychologii rozwoju i wychowania względem pokrewnych dziedzin nauk społecznych 3. Specyfika prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka 4. Ujęcie psychologii rozwoju w cyklu życia 5. Pojęcie normy rozwojowej i odstępstw od normy 6. Różnicowanie pojęć procesów kształcenia i wychowania, wspomagania rozwoju, wspierania rozwoju, wczesnego wspomagania rozwoju i pojęć pokrewnych 7. Rola psychologa i pedagoga w przebiegu procesów edukacyjno-wychowawczych 8. Współpraca psychologa i pedagoga z pozostałym członkami zespołów interdyscyplinarnych 9. Współpraca psychologa i pedagoga z rodziną dziecka 10. Zasady etyczne w pracy psychologa i pedagoga w obszarze oddziaływań edukacyjno-wychowawczych 11. Wybrane bio-psycho-społeczne czynniki blokujące i stymulujące rozwój dziecka w wybranych stadiach rozwoju oraz rola tych czynników w dalszym przebiegu rozwoju dziecka 12. Rozpoznawanie wybranych problemów wychowawczych w następujących okresach rozwoju a. Okres prenatalny i niemowlęcy b. Okres poniemowlęcy c. Okres przedszkolny d. Okres szkolny e. Okres adolescencji 13. Wspomaganie rozwoju w wybranych okresach rozwojowych f. Okres prenatalny i niemowlęcy g. Okres poniemowlęcy h. Okres przedszkolny i. Okres szkolny j. Okres adolescencji |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 10:00 - 11:30,
sala 153 |
Magdalena Miotk-Mrozowska | 26/31 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.