Część II Metodyka budowania dobrego klimatu w grupie 1100-POP11MB-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||
Literatura uzupelniająca: | Ba Luvmour J., Weistar D. T., Kara A., A. (2003). Wszyscy wygramy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębiać relacje z ludźmi. Gdańsk: Wydawnictwo GWP Baum, H. (2002). Pokonywać słabości. Zabawy wzmacniające wiarę we własne siły. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Luvmour, J.B., Weister, D. T., Kara, A. A. (2008). 49 gier i zabaw. Scenariusze dla rodzin, przedszkoli, szkół, kolonii i obozów wypoczynkowych. Gdańsk: GWP. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące warsztaty |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Praca w małych grupach polegająca na opracowaniu map myśli, treningu prowadzenia zabaw, gier i zadań służących do budowania dobrego klimatu w grupie i animowania jej działań; doświadczanie uczestnictwa w zabawach i grach przeznaczonych do animowania realizowanych podczas zajęć konwersatoryjnych pod super wizją prowadzącego, opracowaniu scenariusza animacji działań grupy, realizacji scenariusza zawierającego gry i zabawy oraz ewaluacji prowadzonych zajęć. |
||
Literatura: |
Alex, S., Vopel, K. W. (2004). Nie ucz mnie, ale pozwól i pomóż mi się uczyć. Nowe zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Czaja-Chudyba, I. (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Geldard K., Geldard D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa: PARPA. Jachimska, M. (1994). Grupa bawi się i pracuje. Wałbrzych: Oficyna wydawnicza UNUS. Kozdroń A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa: Difin. Kozdroń A (2015). Wychowanie przez zabawę. Projekty i gry w kształtowaniu kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin. Legumi, M. (2007). Techniki i sposoby animowania grup. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Nawra, H., Nawra, U. (2001). Gry i zabawy integracyjne. Wrocław: Wydawnictwo AWF we Wrocławiu. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II. Wałbrzych: Oficyna wydawnicza UNUS. Vopel, K. W. (2002). Umiejętności współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje Część I, II. Kielce: Wydawnictwo Jedność. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W05 - student ma wiedzę z zakresu opieki, wychowania i profilaktyki uzależnień odnoszącą się do dzieci od 0 do 15 lat umożliwiającą projektowanie działań opartych na naukowych dowodach (evidence-based) ich realizację i ewaluację. K_U06 - student potrafi rozbudzać zainteresowania dzieci/nastolatków (od 0 do 15 lat) i wspierać ich w rozwoju uzdolnień poprzez m.in. dobór treści i form proponowanej im aktywności samokształceniowej oraz promowanie ich osiągnięć; tworzyć sytuacje motywujące dzieci/nastolatków do rozwoju (w tym do nauki), analizować skuteczność tego działania i modyfikować swoje działania w celu uzyskania pożądanych efektów. K_K10 - student jest przygotowany do inicjowania i monitorowania pracy zespołowej uczniów i sam potrafi współpracować w zespole, pełnić w nim różne role współpracując ze wszystkimi osobami w środowisku pracy (rodzicami, opiekunami, nauczycielami, innymi pracownikami np. żłobka, przedszkola, szkoły, placówki socjalizacyjnej) oraz w środowisku lokalnym. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obserwacja prowadzenia przez studenta ćwiczeń i zabaw przeznaczonych do animowania działań w grupie podczas warsztatu w grupie konwersatoryjnej pod superwizją prowadzącego; umiejętności podejmowania zadań i pełnienia różnych ról, w tym do inicjowania i monitorowania pracy w zespole. 2. Ocena zadań wykonanych przez studenta podczas warsztatu lub po zakończeniu warsztatu i złożonych w wyznaczonym terminie: a) opracowanie scenariusza zajęć przeznaczonego do budowania dobrego klimatu w grupie i animacji jej działań; b) realizacja scenariusza zawierającego gry i zabawy oraz ewaluacja prowadzonych zajęć z dziećmi podczas praktyki. Szczegółowe kryteria oceny zostaną przedstawione w trakcie warsztatu.Wymogiem koniecznym jest zaliczenie każdego z wymienionych zadań, w tym uzyskanie pozytywnej oceny z zadania nr 2. Zgromadzone punkty (osobno za zadanie 2a i 2b) zamieniane są na ocenę. Uzyskanie od 51% do 61% punktów = ocena dostateczna 62% do 72% punktów = ocena dostateczna plus 73% do 82% punktów = dobra 83% do 89% punktów = dobra plus 90% do 100% punktów = bardzo dobra Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z zaliczenia wskazanych zadań. |
||
Zakres tematów: |
1.Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka. 2.Metody animacji życia społeczno-kulturowego grupy oraz jej czasu wolnego. 3.Projektowanie działań animacyjnych adekwatnych do potrzeb grupy i możliwości rozwojowych jej uczestników oraz włączających dzieci pochodzące ze środowisk odmiennych kulturowo. 4.Rozwijanie umiejętności prowadzenia i monitorowania działań zespołowych grupy oraz podejmowania różnych ról podczas ich realizacji. 5.Zasady etyczne w animacji działań w grupie. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 17:00,
sala 126 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 9:00 - 16:00, sala 135 |
Alicja Potorska | 26/31 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Pawilon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.