Praktyka pedagogiczna (ciągła) w szkole podstawowej 1100-POP11PPC-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 90 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura uzupelniająca: | Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Brzeziński J.M., Zakrzewska M. (2010). Metodologia. (rozdział 4.1 Wprowadzenie 176-177; 4.2. Poznanie psychologiczne jako poznanie naukowe s. 178-207) W: Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Podręcznik tom 1, Gdańsk GWP. Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha. Faber, A., Mazlish, E. (2006). Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: wyd. Zysk i Ska. Głogowska, K. (2014). Funkcja refleksyjna i jej znaczenie w programach treningowych skierowanych do rodziców. W: H. Liberska, A. Malina, S. Suwalska-Barancewicz (red.),Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku (s. 217-227). Warszawa: Difin Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań:. Media Rodzina. Hupp, S., Jewell, J. (2018). Rozwój Dziecka. 50 Największych Mitów. Warszawa: PWN. Jerzak, M. (red.; 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: PWN Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Warszawa: Altenberg. Mickiewicz, K., Głogowska, K. (2016). Psychologiczne aspekty funkcjonowania nastolatków wychowujących się w rodzinach zastępczych. W: M. Petrykowska, D. Strzała (red.), Rodzina w obliczu współczesnych zagrożeń i przemian społeczno-kulturowych (s. 391-403). Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora Shanker, S., Barker, T. (2017) Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Warszawa: Mamania. Tavris, C., Wade, C. (2017). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka. |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Literatura: |
Brzezińska, A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka (259-379). Gdańsk: GWP. Guziuk-Tkacz (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. (rozdział 6.1.3 Obserwacja s. 252-257; r. 7.3.3 Arkusz, dziennik i scheduła obserwacyjna s. 315-316), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak. Ilg, F.L., Bates, L., Baker, S. M. (2015). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat (48-54;133-165; 247-262). Gdańsk: GWP. Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. (Rozdział 4 Sytuacja szkolna jako przedmiot diagnozy psychopedagogicznej s. 172-182; rozdział 9.2 Klasyfikacje błędów wychowawczych i kryteria ich tworzenia s. 296-300; 9.3 Podstawowe źródła błędu wychowawczego s. 300-302; 9.4 Skutki i czynniki warunkujące szkodliwość błędów wychowawczych s. 303-305) Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak. Jerzak, M. (red.; 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość (11-124;417-476). Warszawa: PWN. Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna (212-245). Sopot: GWP. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka (234-286). Warszawa: PWN. Zimbardo, P.G., Johanson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia: kluczowe koncepcje (t. II; t. III: 99-189; t.IV: 21-101; t.V:119-182). Warszawa: PWN. https://bip.men.gov.pl/pl/akty-prawne-obowizujce |
||
Efekty uczenia się: |
U-1 na podstawie obserwacji zachowań ucznia w klasie szkolnej potrafi postawić hipotezy dotyczące jego funkcjonowania i uzasadnić je odwołując się do wiedzy psychologicznej [K_U02]. U-2 potrafi według przyjętych zasad na stanowisku pedagoga i nauczyciela wychowawcy utworzyć potrzebną w pracy pedagogicznej dokumentację [K_U02]. U-3 potrafi zaplanować i zrealizować zajęcia wychowawcze dla grupy w klasie szkolnej, do której uczęszcza uczeń na podstawie wiedzy o jego funkcjonowaniu i potrzebach [K_U05]. U-4 umie na podstawie wywiadu rozpoznać potrzeby uczniów oraz zagrożenia i trudności w ich funkcjonowaniu w środowisku szkolnym i na tej podstawie projektować i/lub dobierać metody pracy w celu realizacji działań pedagogicznych [K_U05]. U-5 potrafi przeprowadzić rozmowę z uczniem, nauczycielem wychowawcą, pedagogiem / psychologiem szkolnym pracującymi z uczniem, w celu zebrania informacji dotyczących funkcjonowania ucznia w klasie szkolnej i przebiegu jego rozwoju psychospołecznego [K_U15]. U-6 potrafi zaplanować przebieg rozmowy diagnostycznej dobierając znane narzędzia diagnostyczne, poszukując w dostępnych zasobach lub tworząc własne [K_U16]. U-7 potrafi prowadzić obserwację swobodną oraz analizować zarejestrowane zdarzenia i sytuacje pedagogiczne, w oparciu o wiedzę naukową. Umie rozwiązywać typowe i nietypowe problemy związane z opieką i wychowaniem, poddając je krytycznej analizie i formułując wnioski własne [K_U02]. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena realizacji na praktyce zleconych zadań na podstawie dokumentacji tj: 1. Złożenie w wyznaczonym terminie notatki ze spotkania z pedagogiem i nauczycielem wychowawcą. 2. Złożenie w wyznaczonym terminie arkusza wywiadu z pedagogiem i nauczycielem wychowawcą. 3. Złożenie w wyznaczonym terminie pisemnego protokołu z obserwacji wraz z opinią dotyczącą funkcjonowania psychospołecznego ucznia i jej uzasadnieniem. 4. Złożenie w wyznaczonym terminie pisemnego protokołu z przeprowadzonych zajęć oraz autorefleksji w formie pisemnej. 5. Złożenie w wyznaczonym terminie pisemnego protokołów z rozmów wraz z opinią dotyczącą funkcjonowania psychospołecznego ucznia i jej uzasadnieniem. 6. Złożenie w wyznaczonym terminie dziennika pokładowego z obserwacji swobodnej. Zaliczenie każdego zadania oznacza uzyskanie 50% możliwych punktów za, każdy przydzielony efekt do tego zadania. Suma łącznie uzyskanych punktów zostanie przełożona na ocenę według wzoru: 51% - 61% - ocena dostateczna, 62% - 72% - cena dostateczna plus, 73% - 82% - ocena dobra, 83% - 89% - ocena dobra plus, 90% - 100% - ocena bardzo dobra. |
||
Zakres tematów: |
1.Zapoznanie się z dokumentacją prowadzoną przez: pedagoga szkolnego i nauczyciela wychowawcę i procedurami jej tworzenia [U-2]. 2.Zapoznanie się z zasadami pracy obowiązującymi w danej placówce i jej programem pracy oraz najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi obowiązki pedagoga i nauczyciela wychowawcy [U-2]. 3.Prowadzenie rozmowy z pedagogiem i nauczycielem wychowawcą na temat specyfiki pracy wykonywanej na obejmowanym stanowisku; najważniejszych obowiązków i zadań, stosowanych form i metod pracy z dziećmi, strategii radzenia sobie z zagrożeniami i trudnościami pojawiającymi się w funkcjonowaniu dzieci w środowisku szkolnym oraz szkolnym programem profilaktycznym [U-4]. 4.Konstrukcja profilu funkcjonowania psychospołecznego ucznia w kontekście środowiska szkolnego z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej [U-1; U-5; U-6]: 4.1. Obserwowanie zachowań ucznia w klasie szkolnej i podczas przerw lekcyjnych; opracowywanie wniosków z obserwacji 4.2. Planowanie i prowadzenie rozmowy z uczniem, nauczycielem wychowawcą, pedagogiem/psychologiem szkolnym dotyczących funkcjonowania ucznia w szkole oraz pojawiających się trudności na danym etapie jego rozwoju; planowanie przebiegu rozmowy, opracowywanie arkusza wywiadu, analiza zgormadzonego materiału. 5.Przeprowadzenie zajęć wychowawczych w zespole klasowym [U-3]: 5.1. Planowanie zajęć wychowawczych; opracowanie scenariusza zajęć 5.2. Realizacja zajęć w zespole klasowym. 6.Prowadzenie obserwacji swobodnej zachowań ucznia w środowisku szkolnym z uwzględnieniem sytuacji społecznej stanowiącej kontekst dla jego zachowań [U-7]: 6.1. Rejestrowanie obserwowanych zachowań i ich analiza. 7. Podsumowanie praktyki w placówce |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 14:00,
(sala nieznana)
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 15:45, (sala nieznana) |
Alicja Potorska | 15/16 |
szczegóły![]() |
2 |
wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 15:45,
(sala nieznana)
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 14:00, (sala nieznana) |
Alicja Potorska | 11/16 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.