Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część III Rozwijanie kompetencji wychowawczych 1100-POP12RK-SP
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Siuta J. (2004). Wzmocnienia w ujęciu psychologii behawioralnej. „Psychologia Rozwojowa” 3, tom 9, s. 125 – 128.
Rosenberg M. (2006). Edukacja wzbogacająca życie : porozumienie bez przemocy przyczynia się do poprawy wyników nauczania, redukuje konflikty i wzbogaca wzajemne relacje między uczniami i nauczycielami. Warszawa : Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza. Rozdział I-IV.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Wykorzystanie metod stosowanych w tutoringu - case study oraz z zakresu Design Thinking (5 kapeluszy E. de Bono, poszukiwanie metod, które dostosowane są do potrzeb dzieci i młodzieży)
Literatura:

Poćwiardowska B. (2012). Jak pomagać rodzicom doceniać dziecko? W: Wychowanie Na Co Dzień, nr 10-11, s. VI-X.

Rosenberg M. B. (2003) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO, rozdz. III-V.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2017). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP, rozdział I, III, XVI.

Jedliński K. (1993) Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.) ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co, s.13-25.

Nęcki E. (2000) Komunikacja międzyludzka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa, s. 15 - 49, 92-97, 51-181

Stewart J. (2005). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdz. I, II, V.

Stewart J., Milt T. (2005) Słuchanie dialogiczne; lepienie wzajemnych znaczeń. W: J. Stewart (red.). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234 – 256.

Łobocki M. (2006) Teoria wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls, rozdz. III, VII, VIII.

McKay M., Davis M., Fanning P. (2017). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP, rozdział I, III, XVI.

Niedenthal P.M., Krauth-Gruber S., Ric F. (2016). Zrozumieć emocje: perspektywy poznawcze i psychospołeczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, rozdział IV-VI.

Poćwiardowska B. (2013). Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW, s. 19-51.

Efekty uczenia się:

W_01 student/ka posiada przydatną w codziennej pracy wiedzę pedagogiczną i psychologiczną umożliwiającą rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania oraz ich uwarunkowań; zna współczesne teorie dotyczące wychowania ich wartości aplikacyjne między innymi w procesie wspierania integralnego rozwoju dziecka/nastolatka (0-15 lat) [K_W03]

W_02 student/ka wie, jak można w praktyce pedagogicznej rozwiązywać problemy społeczne np. zapobieganie powstawaniu stereotypów i dyskryminacji, tworzenie warunków do rozwoju tolerancji, zdolności do współpracy; wie, jaką rolę pełni nauczyciel-wychowawca w modelowaniu postaw i zachowań uczniów [K_W09]

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie indywidualnego portfolio z wykonanymi zadaniami (wersja papierowa i elektroniczna) oraz grupowego zbioru zabaw aktywizujących dla dzieci i młodzieży (w wersji elektronicznej)

Wykonanie zadań zleconych.

Test sprawdzający (zaliczenie od 50% za każde zadanie przypisane poszczególnym efektom uczenia się)

Zakres tematów:

1. Pojęcie wychowania z perspektywy psychologii humanistycznej, poznawczej i behawioralnej - implikacje dla praktyki.

2. Wybrane sposoby zaspokajania różnych potrzeb dzieci i młodzieży.

3. Uwarunkowania procesu komunikacyjnego - rozpoznawanie sygnałów komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

4. Warunki materialne, przestrzenne oraz psychospołeczne sprzyjające nawiązaniu relacji wychowanka z wychowawcą.

5. Wybrane sposoby oddziaływań wychowawczych sprzyjające rozwojowi dzieci i młodzieży - zalety i wady prezentowanych sposobów.

6. Założenia porozumienia bez przemocy (NVC) M. Rosenberga.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:45 - 16:30, sala 17
Blanka Poćwiardowska 20/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)