Teoria wychowania 1100-PR23TW-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura uzupelniająca: | Buber M., Problem człowieka, Warszawa 1993. Cichoń W., Wartości-człowiek-wychowanie,Kraków 1996, Gara J., Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, WAM, Kraków 2008. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń - Olsztyn 1996. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999 Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność, /red./ P. Buczkowski, R. Cichocki, Poznań 1989, Ruciński S., Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe, 1998, Studia z Teorii Wychowania. Kupisiewicz c., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. PODRĘCZNIK, AKADEMICKI, Kraków 2012 Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 Tischner J., Myślenie według wartości, rozdział: Myślenie według wartości. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne wykład kursowy wykład w toku problemowym |
||
Metody dydaktyczne - inne: | wykład, dyskusja, wykorzystanie narzędzi informatycznych w zakresie kontaktu ze studentami. Udostępnienie autorskich materiałów w sieci oraz przekazywanie wybranych treści z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. Wykorzystanie w pracy ze studentami narzędzi tutorskich: kontrakt, |
||
Literatura: |
Kubiak-Szymborska E. Zając D. Wokół podstawowych zagadnień z teorii wychowania. Bydgoszcz 2002, Kubiak-Szymborska E. Zając D. Teoria wychowania w okresie przemian. Bydgoszcz 2008 Kubiak-Szymborska E. Zając Wychowanie w kręgu pytań. Bydgoszcz 20013 Śliwerski B., Maliszewski K., Stępkowsi D., Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia, Kraków 2019 Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków 2012 Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993 Pedagogika. Podręcznik akademicki. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2019 Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018 |
||
Efekty uczenia się: |
W01 - zna podstawowe terminy: socjalizacja i wychowanie, terminy pokrewne, rozumie ich znaczenie i wzajemne związki (K_W01); W02 - ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu, jego aksjologiczno-teleologicznych oraz relacyjno-prakseologicznych podstawach (K_W03); W03 - ma podstawową wiedzę o współczesnych koncepcjach i teoriach wychowania oraz różnorodnych uwarunkowaniach procesu wychowawczego, możliwych jego zagrożeniach i nieprawidłowościach (K_W09); W04 - ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10); U01 - potrafi obserwować otaczającą rzeczywistość społeczną, sytuować w niej procesy wychowania, rozpoznawać je i dostrzegać ich związki z innymi procesami i zjawiskami społecznymi (K_U01); U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o wychowaniu do analizowania i interpretowania sytuacji i problemów wychowawczych różnych środowisk (K_U02); U03 - potrafi wykorzystywać teoretyczną wiedzę o wychowaniu w generowaniu rozwiązań przykładowych problemów wychowawczych i przewidywać możliwe skutki proponowanych działań (K_U10); K01 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań wychowawczych w środowisku społecznym (K_K03); K02 - ma świadomość konieczności pełnienia wielorakich ról związanych z procesami wychowania człowieka i rozumie potrzebę współdziałania i współpracy z innymi podmiotami wychowania, np. rodzicami w codziennej działalności wychowawczej (K_K09). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia nastąpi poprzez: - egzamin |
||
Zakres tematów: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Geneza – rozwój – struktura teorii wychowania 3. Funkcje i zadania teorii wychowania. 4. Systematyzowanie wiedzy o wychowaniu 5. Sens i istota wychowania. 6. Podstawy naukowe teleologii wychowania. 7. W kręgu celów wychowania. 8. Proces wychowania i jego prawidłowości 9. Sytuacja wychowawcza, struktura i rodzaje 10. Nieprawidłowości wychowania: błędy, pseudowychowanie, dewiacje. 11. Podmiotowość w wychowaniu. 12. Trudności wychowawcze 13. Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 14:30 - 16:00,
sala 155 |
Aldona Molesztak | 27/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.