Asystent rodziny 1100-PR23AR-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wyd. Naukowe Śląsk, Katowice 2011 Dunajska A., D. Dunajska, B. Klein, Asystentura w pomocy społecznej, Wyd.Verlag Dashofer, Warszawa, 2011 Janowska J., Poradnik asystenta rodziny, ROPS Kraków |
||
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | wykład z prezentacją |
||
Literatura: |
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny, Katowice 2010 Szpunar M. (red.) Asystenta rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010 Żukiewicz A.(red.) Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Wyd. Impuls, Kraków 2011 Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z 2011 roku Rutkowska A., Strategie inkluzywne stosowane przez wolontariuszy w pedagogice podwórkowej, w: Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa / red. nauk. J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak - Zając, Łódź 2010 |
||
Efekty uczenia się: |
W_01 ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania instytucji pomocowych i współpracy asystenta z innymi profesjonalistami W_02 posiada wiedzę z zakresu stosowanych form, metod i technik pracy asystenta rodziny w instytucjach pomocowych K_01 ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny, dokonuje refleksji na tematy etyczne K_02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania pedagogiczne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę stopnia realizacji zakładanych efektów umożliwi ocena odpowiedzi na pytania do przygotowanego w ramach konwersatorium planu pracy z rodziną (zaliczenie ustne) |
||
Zakres tematów: |
1.Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej 2. Zawód asystenta – istota, obowiązki, zasady pracy 3. Zadania asystenta rodziny, predyspozycje do pracy w zawodzie asystenta, zasoby własne asystenta, zagrożenia w pracy asystenta 4. Współpraca asystenta z pracownikiem socjalnym oraz innymi podmiotami służb społecznych: pedagogiem, kuratorem 5. Metody pracy asystenta rodziny (elementy tutoringu) 6. Etapy metodycznego działania asystenta rodziny. Konstruowanie planu pracy z rodziną 7. Diagnozowanie problemów rodziny, rozpoznawanie potrzeb klienta |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 8:00 - 9:30,
sala 234 |
Anna Rutkowska | 27/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.