Asystent rodziny 1100-PR23AR-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wyd. Naukowe Śląsk, Katowice 2011 A. Dunajska, D. Dunajska, B. Klein, Asystentura w pomocy społecznej, Wyd.Verlag Dashofer, Warszawa, 2011 http://www.asystentrodziny.info |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | praca z przypadkiem (case study); tworzenie planu pracy z rodziną; narzędzia diagnostyczne: genogram, ekogram stosowanie w praktyce tutorskie narzędzi pracy nad mocnymi stronami (odkrywanie talentów, moje historie) oraz rozwojowych (np. koło zainteresowań, siatka celów) |
||
Literatura: |
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny, Katowice 2010 Szpunar M. (red.) Asystenta rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010 Żukiewicz A. (red.) Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Wyd. Impuls, Kraków 2011 Janowska J., Poradnik asystenta rodziny, ROPS Kraków 2013 |
||
Efekty uczenia się: |
U_01 potrafi wykorzystać wiedzę na temat dysfunkcji rodziny w planowaniu działań asystenta U_02 potrafi zaplanować rozwiązanie typowego problemu zawodowego z zakresu pracy asystenta U_03 posiada umiejętności w zakresie stosowania form, metod i technik pracy w instytucjach pomocowych K_01 ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny, dokonuje refleksji na tematy etyczne K_02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania pedagogiczne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę stopnia realizacji zakładanych efektów umożliwi ocena wykonania następujących zadań: 1. Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach: przygotowywanie analizy literatury, udział w dyskusji - 2 pkt 2. Indywidualne przygotowanie genogramu lub ekogramu wybranej rodziny - 2 pkt 3. Przygotowanie planu pracy z rodziną z wykorzystaniem mapy zasobów (w zespołach 2, 3-osobowych) - 4 pkt łącznie max 8 pkt 7,5-8 pkt bdb 7 pkt db plus 6 - 6,5 pkt db 5,5 dost plus 4,5-5 pkt dost plus |
||
Zakres tematów: |
1. Rodzina dysfunkcyjna i rodzina wieloproblemowa – identyfikacja pojęć 2. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji trudnej 3. Etapy diagnozy przypadku 4. Narzędzia pracy socjalnej w pracy asystenta rodziny: gen ogram, etogram, ankieta umiejętności wychowawczych, arkusze diagnostyczne; możliwości wykorzystanie narzędzi tutoringu rozwojowego w pracy asystenta z rodzinami usamodzielniającymi młodzież 5. Budowanie mapy zasobów rodziny 6. Monografie rodzin wymagających pracy z asystentem rodziny - case study |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 9:45 - 11:15,
sala 234 |
Anna Rutkowska | 27/30 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.