Terapie w resocjalizacji - socjoterapia 1100-PR24TAR-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | • Howarth R, Fisher P. (2005) Jak pokonywać problemy behawioralne i emocjonalne u dzieci i młodzieży, wydawnictwo Liber, Warszawa. • Junik W. (2006) Destrukcyjne wzory przystosowania społecznego dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, W: M. Deptuła (red.) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 338-355. • Nowosiadły A. (2006) Szkolenie przygotowujące wolontariuszy do pracy w świetlicach socjoterapeutycznych, PARPA, Warszawa •Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy. (2006) PARPA, Warszawa. • Oszwa U. (2003) Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Remedium, 7/8, 20-21. • Szczepanik R. (2016) Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, WUŁ. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne warsztaty |
||
Literatura: |
Geldard K., Geldard D. (2009) Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Warszawa. Wydawnictwo edukacyjne PARPAMEDIA. (Roz. 3. i 5.) • Jagieła J. (2007) Socjoterapia w szkole. Poradnik psychologiczny, Rozdział III, Wydawnictwo Rubikon, Kraków. • Karasowska A. (2006) Jak wychować i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Profilaktyka na co dzień. PARPA, Warszawa. • Karasowska A. (2008) Jak uczyć i wychowywać dzieci z zaburzeniami zachowania- cz. I - V, Remedium, 2007-2008. • Karasowska A. (2009) Metoda budowania strategii w pracy z dzieckiem i klasą. Profilaktyka na co dzień. Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa. • Sawicka K. (2004) Socjoterapia - model myślenia o psychokorekcji – cz.I. Remedium, 1, 22-23. • Sawicka K. (2004) Socjoterapia - model myślenia o psychokorekcji – cz.II. Remedium, 3, 18-19. • Sikorski W. (2014 ) Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, PWSZ, Nysa, Roz. V i VI, IX. • Franczyk J. L., Lasota A. (2016) Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza i metody pracy, Żak Wydawnictwo Akademickie, Warszawa. • Grudziewska E. (red.) (2017) Diagnoza w socjoterapii, Difin, Warszawa. • Jankowiak B. (2016) Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Część I. Socjoterapia refleksje teoretyczne od s. 33 do s. 190 w:https://repozytorium.amu.edu.pl/.../2/Jankowiak_Socjoterapia_dodruk_10_3_2016.pdf • Robinson B. (1998) Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, PARPA. • Sawicka K. (red.) (2004) Socjoterapia, Warszawa. (pierwszy rozdział). • Sawicka K. Etyczne aspekty terapii i innych form pomocy. Remedium, 12, 30-31. • Sawicka K., Kalinowska G. (2004) Socjoterapia jako specjalistyczna procedura terapeutyczna Remedium, 5, 20-21. • Sikorski W. (2014 ) Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, PWSZ, Nysa, Roz.I . • Wilk M. (2014) Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. GWP, Gdańsk (Roz III, VIII, IX). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie z zajęć, jeśli uzyska ocenę minimum dostateczną z realizacji następujących zadań: a) opracowanie socjoterapeutycznej diagnozy indywidualnego przypadku; b) opracowanie indywidualnego planu korekcyjnego dla wychowanka; c) zaprojektowanie oddziaływań socjoterapeutycznych dla jednostki i dla grupy Przy czym ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych za wykonanie powyżej wymienionych zadań odpowiadających każdemu z założonych efektów uczenia się oddzielnie. Zaliczenie efektu następuje jeśli student prawidłowo wykona zadanie w co najmniej 60%. Szczegółowe zasady oceniania poszczególnych zadań będą podane podczas zajęć. |
||
Zakres tematów: |
1. Koncepcja socjoterapii – polski, unikalny model tworzenia oddziaływań socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka (z zaburzeniami w sferze poznawczej, behawioralnej, emocjonalnej ze środowisk zagrożonych np. rodzin dysfunkcyjnych a zwłaszcza rodzin z problemem alkoholowym) autorstwa Jacka Strzemiecznego i wsp.) 2. Diagnoza socjoterapeutyczna - zastosowanie koncepcji socjoterapii w diagnozie indywidualnego przypadku dziecka z grupy ryzyka. 3. Projektowanie oddziaływań socjoterapeutycznych dla jednostki z uwzględnieniem specyfiki pracy socjoterapeutycznej. 4. Opracowywanie koncepcji zajęć socjoterapeutycznych dla grupy z uwzględnieniem wyników diagnozy i indywidualnych planów pomocy dziecku, oraz specyfiki procesu grupowego. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 16:00,
sala 234 |
Wioletta Junik | 11/14 |
szczegóły![]() |
2 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 16:00,
sala 234 |
Wioletta Junik | 14/14 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.