Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania internetu 1000-D11BI-SD
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://piotrsiuda.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: • Brosz, M., Bryda, G., Siuda, P. (2017). Big Data i CAQDAS a procedury badawcze w polu socjologii jakościowej, Przegląd Socjologii Jakościowej 13(2): 6-23.
• „Czas Kultury” 2015, 2(185).
• Kozinets R., Netnografia. Badania etnograficzne online.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
warsztaty
wykład konwersatoryjny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: dyskusja, pogadanka, debata, krytyczna ocena i analiza, realizacja przez studentów projektów
Literatura:

• Babbie E., Badania społeczne w praktyce (Podstawy badań społecznych), s. 139-171 (Rozdział 5 – Konceptualizacja,, operacjonalizacja i pomiar).

• Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, s. 267-291 (Rozdział 11 – Konstruowanie kwestionariusza).

• Garapich A., Badania mediów internetowych, w: E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, red. Królewski J., Sala P., s. 359-383.

• Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, s. 18-135.

• Olcoń M., Zogniskowane wywiady grupowe online – charakterystyka techniki badawczej [w:] Re: internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, (red.) Ł. Jonak, P. Mazurek, M. Olcoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, Jan M. Zając, s. 395-412.

• Radomski, A., Bomba, R. (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0, Lublin 2013, http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf .

• Siuda P., Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja, [w:] Metody badań online, (red.) P. Siuda, s. 28-81.

• Siuda P., Prowadzenie badań w internecie – podstawowe problemy etyczne, s. 187-202, https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/1121/1/16.%20PIOTR%20SIUDA%20RPEiS%204-2010.pdf.

• Sobieszek K., Problem błędu braku odpowiedzi w badaniach internetowych [w:] Re: internet – społeczne aspekty medium…, s. 365-394.

Efekty uczenia się:

W01 – ma elementarną wiedzę o różnych metodach badawczych stosowanych w naukach społecznych.

W02 – wie, że obecnie w wypadku internetu można mówić o specyficznych metodach badawczych oraz potrafi je scharakteryzować.

W03 – omawia etyczne problemy wiążące się z badaniami internetowymi.

W04 – wskazuje na różnice w badaniach online i offline.

U01 – samodzielnie formułuje problemy badawcze.

U02 – samodzielnie realizuje projekt badawczy z wykorzystaniem internetowych metod badawczych.

U03 – umie posługiwać się różnymi narzędziami internetowymi (na przykład odpowiednim oprogramowaniem) służącymi do realizacji badań internetowych.

U04 – jest zdolny do krytycznej analizy badań realizowanych przez innych studentów.

K01 – docenia znaczenie internetowych metod badawczych jako dobrego sposobu na prowadzenie badań społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

realizacja projektu badawczego

Zakres tematów:

Konwersatorium podzielone jest na cztery części (każda z nich wiąże się z realizowaniem przez studentów projektu badawczego).

CZĘŚĆ TEORETYCZNA

Wprowadzenie do zajęć:

• Internet – wpływ na metody.

• Trzy fazy refleksji nad badaniami w internecie.

• Tematyka zajęć.

Proces projektowania badań:

• Cele badań.

• Błędy w badaniach.

• Wymiar czasowy badań.

• Zaprezentowanie podstawowych etapów procesu badawczego.

Kwestionariusze:

• Rodzaje pytań kwestionariuszowych (ze względu na budowę, cel, funkcje itd.).

• Błędy w formułowaniu pytań.

• Struktura kwestionariusza.

• Rodzaje metryczek.

• Badania pilotażowe.

Ankiety online:

• Typy ankiet online.

• Zalety ankiet sieciowych.

• Wady ankiet internetowych.

• Jak sobie radzić z problemami związanymi z ankietami online?

• Oprogramowanie ułatwiające badania ankieterskie w internecie.

Techniki ankieterskie (w tym wywiady) a internet:

• Techniki ankieterskie w internecie.

• Przeprowadzenie wywiadu.

Focus – zogniskowany wywiad grupowy w internecie:

• Współczesny Focus Group Interview.

• Właściwości FGI online.

• Zalety i wady focusów online.

Eksperymenty online:

• Eksperyment w naukach społecznych.

• Eksperymenty online.

• Klasyczne przykłady eksperymentów w sieci.

Etyka w badaniach online:

• Kontrowersje etyczne.

• Wyrażanie zgody na badania.

• Poufność.

• Anonimowość.

Netnografia:

• Netnografia a etnografia.

• Proces badawczy w netnografii.

• Netnografia – czy uczestniczenie?

• Planowanie badań i wejście w teren.

• Przygotowanie się do badań.

• Znalezienie się na miejscu.

• Gromadzenie danych.

• Trzy typy danych netnograficznych.

• Wywiady netnograficzne.

• Analiza danych.

• Manualna analiza danych.

• CAQDAS.

• Netnografia – problemy.

• Ewaluacja badań netnograficznych.

Monitoring social media:

• Monitoring social media.

• Typy treści w social media.

• Zakres zastosowania danych z monitoringu sm.

• Zalety i ograniczenia monitoringu.

• Narzędzia monitoringu.

• Projekt monitoringu.

• Rodzaj informacji z audytu dyskusji.

Badania mediów internetowych:

• Pojęcia.

• Historia badań audiensowych.

• Badania site-centric.

• Badania user-centric.

• Badania hybrydowe.

• Analityka sieciowa.

• Analiza konkurencji.

• Źródła offline wiedzy o internecie.

• Internet mobilny, tv i social media.

Big Data – nowy paradygmat badawczy:

• Big data – definicja.

• Analiza big data metodą badań społecznych i humanistycznych.

• Krytyka analiz big data.

• Narzędzia badawcze big data.

Cyfrowa humanistyka jako nowy sposób badania internetu:

• Co to jest humanistyka cyfrowa?

• Humanistyka cyfrowa i jej narzędzia.

CZĘŚĆ WARSZTATOWA:

o Podział na grupy projektowe.

o Wyznaczenie celu badania.

o Zaprezentowanie opracowanego zestawu zmiennych (konceptualizacja) i hipotez badawczych, które będą częścią integralną projektu.

o Dobór odpowiednich metod badawczych.

o Prezentacja planu badań („wniosku” badawczego).

o Prezentacja narzędzi badawczych.

CZĘŚĆ „DYSKUSYJNA”:

o Część mająca za zadanie umożliwienie studentom realizację badań (czas potrzebny na zrealizowanie badań).

o W trakcie tej części wyjaśniać można wszelkie niejasności.

CZĘŚĆ PROJEKTOWA:

o Prezentacja projektów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, sala 1.45a
Piotr Siuda 36/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Biblioteka Główna UKW
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)