Konwersatorium podzielone jest na cztery części (każda z nich wiąże się z realizowaniem przez studentów projektu badawczego).
CZĘŚĆ TEORETYCZNA
Wprowadzenie do zajęć:
• Internet – wpływ na metody.
• Trzy fazy refleksji nad badaniami w internecie.
• Tematyka zajęć.
Proces projektowania badań:
• Cele badań.
• Błędy w badaniach.
• Wymiar czasowy badań.
• Zaprezentowanie podstawowych etapów procesu badawczego.
Kwestionariusze:
• Rodzaje pytań kwestionariuszowych (ze względu na budowę, cel, funkcje itd.).
• Błędy w formułowaniu pytań.
• Struktura kwestionariusza.
• Rodzaje metryczek.
• Badania pilotażowe.
Ankiety online:
• Typy ankiet online.
• Zalety ankiet sieciowych.
• Wady ankiet internetowych.
• Jak sobie radzić z problemami związanymi z ankietami online?
• Oprogramowanie ułatwiające badania ankieterskie w internecie.
Techniki ankieterskie (w tym wywiady) a internet:
• Techniki ankieterskie w internecie.
• Przeprowadzenie wywiadu.
Focus – zogniskowany wywiad grupowy w internecie:
• Współczesny Focus Group Interview.
• Właściwości FGI online.
• Zalety i wady focusów online.
Eksperymenty online:
• Eksperyment w naukach społecznych.
• Eksperymenty online.
• Klasyczne przykłady eksperymentów w sieci.
Etyka w badaniach online:
• Kontrowersje etyczne.
• Wyrażanie zgody na badania.
• Poufność.
• Anonimowość.
Netnografia:
• Netnografia a etnografia.
• Proces badawczy w netnografii.
• Netnografia – czy uczestniczenie?
• Planowanie badań i wejście w teren.
• Przygotowanie się do badań.
• Znalezienie się na miejscu.
• Gromadzenie danych.
• Trzy typy danych netnograficznych.
• Wywiady netnograficzne.
• Analiza danych.
• Manualna analiza danych.
• CAQDAS.
• Netnografia – problemy.
• Ewaluacja badań netnograficznych.
Monitoring social media:
• Monitoring social media.
• Typy treści w social media.
• Zakres zastosowania danych z monitoringu sm.
• Zalety i ograniczenia monitoringu.
• Narzędzia monitoringu.
• Projekt monitoringu.
• Rodzaj informacji z audytu dyskusji.
Badania mediów internetowych:
• Pojęcia.
• Historia badań audiensowych.
• Badania site-centric.
• Badania user-centric.
• Badania hybrydowe.
• Analityka sieciowa.
• Analiza konkurencji.
• Źródła offline wiedzy o internecie.
• Internet mobilny, tv i social media.
Big Data – nowy paradygmat badawczy:
• Big data – definicja.
• Analiza big data metodą badań społecznych i humanistycznych.
• Krytyka analiz big data.
• Narzędzia badawcze big data.
Cyfrowa humanistyka jako nowy sposób badania internetu:
• Co to jest humanistyka cyfrowa?
• Humanistyka cyfrowa i jej narzędzia.
CZĘŚĆ WARSZTATOWA:
o Podział na grupy projektowe.
o Wyznaczenie celu badania.
o Zaprezentowanie opracowanego zestawu zmiennych (konceptualizacja) i hipotez badawczych, które będą częścią integralną projektu.
o Dobór odpowiednich metod badawczych.
o Prezentacja planu badań („wniosku” badawczego).
o Prezentacja narzędzi badawczych.
CZĘŚĆ „DYSKUSYJNA”:
o Część mająca za zadanie umożliwienie studentom realizację badań (czas potrzebny na zrealizowanie badań).
o W trakcie tej części wyjaśniać można wszelkie niejasności.
CZĘŚĆ PROJEKTOWA:
o Prezentacja projektów.
|