Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia prasowa i internetowa 1000-D11PPiINT-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, wyd. 2, Universitas, Kraków 2000.
M. Kaczmarczyk, Gatunki prasowe w praktyce, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec 2006.
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Universitas, Kraków 2002.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: M1. Analiza materiałów przykładowych.
M2. Ćwiczenia redakcyjne.
M3. Dyskusja nad pracami zredagowanymi przez studentów.
M4. Pogadanka (w zakresie omówienia metod gromadzenia informacji przez dziennikarza).
M5. Prezentacje multimedialne.
Literatura:

J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, wyd. 2, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, wyd. 2, Universitas, Kraków 2000.

S. Adams, W. Hicks, Wywiad dziennikarski, Wyd. UJ, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe:

K_W12 - zna metodykę tworzenia tekstów prasowych, zasady funkcjonowania radia oraz telewizji.

K_W13 – ma wiedzę na temat sposobu i właściwego użytkowania Internetu.

K_U06 - ma umiejętność zbierania materiałów i wykorzystywania ich w formułowaniu przekazów komunikacyjnych.

K_K03 - potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt i skłonić do współdziałania.

K_K05 - rozumie misję dziennikarza jako szczególny rodzaj misji społecznej.

K_K10 – potrafi samodzielnie zorganizowac i przygotować materiałydo programów w różnych mediach, mając świadomość hierarchii ważności wyznaczonych zadań.

Efekty przedmiotowe

EP1 - samodzielnie sformułuje temat artykułu prasowego, wybiera dla niego formę gatunkową i planuje pracę nad tworzeniem tekstu artykułu.

EP2 – samodzielnie sformułuje temat publikacji internetowej, wybiera dla niej formę gatunkową i planuje pracę nad opracowaniem publikacji w formie tekstowej i graficznej

EP3 – samodzielnie zbiera materiały do wykorzystania w artykule prasowym i publikacjach internetowych, dokonuje ich krytycznej analizy i selekcji.

EP4 – potrafi zredagować artykuł informacyjny i publicystyczny oraz przygotować publikację internetową na podstawie zebranych materiałów

EP5 – zna podstawowe zasady posługiwania się metodami pracy dziennikarza: wywiadem, obserwacją własną i badaniem artefaktów; potrafi się nimi posłużyć.

EP6 – gromadzi ww. materiały i przygotowuje publikacje prasowe zgodnie z prawem

prasowym i normami współżycia społecznego.

EP7 - potrafi samodzielnie zorganizować i przygotować materiały do publikacji prasowych, mając świadomość hierarchii ważności wyznaczonych zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną na podst. pracy zaliczeniowej (po I semestrze – samodzielnie przygotowany prosty utwór informacyjny (rozbudowana notatka, sylwetka lub sprawozdanie).

Na ocenę 5:

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić wszystkie ich strukturalne odmiany.

Student zna wszystkie podstawowe zasady redagowania tekstu prasowego.

Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować wysokiej jakości tekst dla prasy.

Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, świetnie nawiązuje z nimi kontakt i najczęściej skłania je do współpracy.

Student potrafi bardzo poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza.

Na ocenę 4:

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić większość ich strukturalnych odmian.

Student zna większość podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego.

Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć większość informacji i opinii potrzebnych do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy, ale zredagowane teksty są nie najwyższej jakości.

Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt i często skłania je do współpracy.

Student potrafi poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza.

Na ocenę 3:

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego, ale nie potrafi określić ich strukturalnych odmian.

Student zna część podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego.

Student często wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć niektóre informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy, ale zdarzają mu się błędne wybory.

Student często potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt, ale nie zawsze potrafi skłonić je do współpracy.

Student potrafi względnie poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza.

Zakres tematów:

1. Zasady zrozumiałości tekstu dziennikarskiego + ćwiczenia.

2. Kompozycja logiczna i chronologiczna tekstu informacyjnego.

3. Lid i jego odmiany.

4. Nagłówki prasowe.

5. Redagowanie pełnych notatek prasowych.

6. Zamiana komunikatu PR na notatkę prasową.

7. Odmiany informacyjnych sylwetek prasowych.

8. Zasady skutecznego posługiwania się metodą wywiadu dziennikarskiego.

9. Przeprowadzanie wywiadu na potrzeby napisania sylwetki..

10. Dyskusja nad sylwetką kolegi/koleżanki i sprawozdaniem z dowolnego wydarzenia.

11. Analiza prac zaliczeniowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:15 - 10:45, sala 21
Jarosław Reszka 21/18 szczegóły
2 każda środa, 11:00 - 12:30, sala 21
Jarosław Reszka 22/18 szczegóły
3 każda środa, 12:45 - 14:15, sala 21
Jarosław Reszka 20/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Placu Kościeleckich
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)