Pracownia prasowa i internetowa 1000-D23PPiI-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | L. Grobel, Sztuka wywiadu, Wyd. Wojciech Marzec, Warszawa 2006. M. Kaczmarczyk, Gatunki prasowe w praktyce, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec 2006. W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Universitas, Kraków 2002. |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody kooperatywne metody pracy ze źródłami metody problemowe warsztaty |
||
Metody dydaktyczne - inne: | M1. Analiza materiałów przykładowych. M2. Ćwiczenia redakcyjne. M3. Dyskusja nad pracami zredagowanymi przez studentów. M4. Pogadanka. M5. Prezentacje multimedialne. |
||
Literatura: |
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, wyd. 2, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005. S. Adams, W. Hicks, Wywiad dziennikarski, Wyd. UJ, Kraków 2007. B. Hennessy, Dziennikarstwo publicystyczne, Wyd. UJ, Kraków 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
EP1 - samodzielnie sformułuje temat artykułu prasowego, wybiera dla niego formę gatunkową i planuje pracę nad tworzeniem tekstu artykułu. EP2 – samodzielnie sformułuje temat publikacji internetowej, wybiera dla niej formę gatunkową i planuje pracę nad opracowaniem publikacji w formie tekstowej i graficznej EP3 – samodzielnie zbiera materiały do wykorzystania w artykule prasowym i publikacjach internetowych, dokonuje ich krytycznej analizy i selekcji. EP4 – potrafi zredagować artykuł informacyjny i publicystyczny oraz przygotować publikację internetową na podstawie zebranych materiałów EP5 – zna podstawowe zasady posługiwania się metodami pracy dziennikarza: wywiadem, obserwacją własną i badaniem artefaktów; potrafi się nimi posłużyć. EP6 – gromadzi ww. materiały i przygotowuje publikacje prasowe zgodnie z prawem prasowym i normami współżycia społecznego. EP7 - potrafi samodzielnie zorganizować i przygotować materiały do publikacji prasowych, mając świadomość hierarchii ważności wyznaczonych zadań. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną na podst. pracy zaliczeniowej (po I semestrze – samodzielnie przygotowany artykuł publicystyczny na zaproponowany przez studenta temat). Na ocenę 5: Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić wszystkie ich strukturalne odmiany. Student zna wszystkie podstawowe zasady redagowania tekstu prasowego. Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych. Student potrafi zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego. Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować wysokiej jakości tekst dla prasy. Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, świetnie nawiązuje z nimi kontakt i najczęściej skłania je do współpracy. Student potrafi bardzo poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza. Na ocenę 4: Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić większość ich strukturalnych odmian. Student zna większość podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego. Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych. Student potrafi zdobyć większość informacji i opinii potrzebnych do zredagowania tekstu prasowego. Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy, ale zredagowane teksty są nie najwyższej jakości. Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt i często skłania je do współpracy. Student potrafi poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza. Na ocenę 3: Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego, ale nie potrafi określić ich strukturalnych odmian. Student zna część podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego. Student często wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych. Student potrafi zdobyć niektóre informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego. Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy, ale zdarzają mu się błędne wybory. Student często potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt, ale nie zawsze potrafi skłonić je do współpracy. Student potrafi względnie poprawnie posłużyć się wywiadem – jako metodą gromadzenia informacji i opinii przez dziennikarza. |
||
Zakres tematów: |
1. Wywiad jako metoda zdobywania informacji przez dziennikarza. Odmiany i strategie wywiadu. Wskazówki dotyczące prowadzenia wywiadu. 2. Ćwiczenia w przeprowadzaniu wywiadu. 3. Struktura wywiadu jako tekstu gatunkowego. 4. Wywiad jako gatunek – ćwiczenia redakcyjne na podstawie wywiadów przeprowadzonych przez studentów. 5. Dyskusja (debata) redakcyjna – odmiany. Rodzaje argumentów używanych w dyskusji. 6. Organizacja i moderowanie dyskusji przez dziennikarza. 7. Ćwiczebna dyskusja z udziałem studentów, z wideorejestracją. 8. Omówienie zalet i wad przeprowadzonej przez studentów dyskusji na podst. rejestracji wideo. Powtórzenie dyskusji. 9. Struktura artykułu publicystycznego i wzorcowe przykłady. 10. Ćwiczenia redakcyjne przygotowujące do pisania artykułów publicystycznych. 11. Redagowanie konspektu artykułu – praca w zespołach. Tematyka zaproponowana przez studentów. 12. Prezentacja artykułów napisanych przez studentów w ramach zadania domowego i dyskusja nad nimi. Omówienie wymagań stawianych pracy zaliczeniowej. 13. Słynne artykuły publicystyczne, które wpłynęły na losy współczesnej Polski – prezentacja i omówienie dwóch przykładów. 14. Prezentacja artykułów napisanych przez studentów jako prace zaliczeniowe i dyskusja nad nimi. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 7:30 - 9:00,
sala 18 (PK) każdy wtorek, 9:15 - 10:45, sala 18 (PK) |
Jarosław Reszka | 11/12 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 9:00 - 10:30,
sala 21 |
Jarosław Reszka | 12/12 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy Placu Kościeleckich |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.