Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
A. Tryksza „Polityka” o politykach i polityce. Retoryka wypowiedzi dziennikarskich, „Forum Artis Rhetoricae” 2012, nr 2, s. 79-95
J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007
Potoczność w języku i kulturze, red. I. Anusiewicz i F. Nieckula, „Język i kultura”, t. 5, Wrocław 1992
Zmiany w publicznych zachowaniach językowych, red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe warsztaty
|
Metody dydaktyczne - inne: |
dyskusja, debata, krytyczna ocena i analiza, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych
|
Literatura: |
A. Goc, Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 1, s. 135-150
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002
Retoryka i etyka, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Poznań 2009
B. Sobczak, Nowe oblicza informacji. O sposobach uatrakcyjniania przekazów informacyjnych na przykładzie „Faktów” TVN, „Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Językoznawcza”, XVI (XXXVI)
|
Efekty uczenia się: |
K_W01 Student zna i rozumie wybrane elementy retoryki dziennikarskiej dotyczące jej metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między jej używaniem a wpływem na rzeczywistość społeczną i medialną, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz nauk humanistycznych, a także zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z zawodem dziennikarskim i innymi zawodami związanymi z komunikacją społeczną.
K_U01 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie retoryki dziennikarskiej – tj. potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy poprzez dobór oraz zastosowanie właściwych metod i narzędzi obejmujących wiedzę w podanego zakresu.
K_K06 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej dziennikarza i innych zawodów związanych z komunikacją społeczną.
|
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na ćwiczeniach + pisemne prace zaliczeniowe (system punktowy)
Student
na ocenę dostateczną
pisząc kolejne prace podlegające ocenie, zdobywa co najmniej 50% możliwych do uzyskania punktów (prac branych pod uwagę minimum 6, najsłabsza lub niepisana odrzucana, możliwość napisania 1 prac, jeżeli z uzasadnionego powodu student był nieobecny). W ocenie pod uwagę brane są: język piszącego, umiejętność zastosowania konkretnych, wyznaczonych przez prowadzącego tropów retorycznych oraz zachowania wyznaczonej formy dziennikarskiej
na ocenę dobrą
uzyskuje powyżej 65% możliwych do uzyskania punktów, pozostałe warunki bez zmian
na ocenę bardzo dobrą
uzyskuje powyżej 80% możliwych do uzyskania punktów, pozostałe warunki bez zmian
|
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie studentów z narzędziami i działaniami skoncentrowanymi na tworzeniu tekstów dziennikarskich.
2. Studenci rozpoznają i wykorzystują podstawowe i bardziej złożone tropy retoryczne w tekstach prasowych.
3. Uświadamiają sobie znaczenie i wartość języka – narzędzia, którym mają się posługiwać.
4. Tworzą własne teksty w oparciu o poznawane techniki retoryczne, odwołując się do poznanych gatunków dziennikarskich.
a) felietony,
b) notatka
c) reportaż
d) felieton na tematy aktualny
e) odpowiedź na tekst z wykorzystaniem technik erystycznych zawartych w Erystyce Schopenhauera,
5. Powtarzanie ćwiczeń ze szczególnym zwróceniem uwagi na błędy i niedociągnięcia związane z posługiwaniem się poszczególnymi formami dziennikarskimi.
|