Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka angielskiego - fonetyka 1000-F-A24PNJF-SP
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Ponsonby, M., How Now, Brown Cow A Course In the Pronunciation of English, Phoenix ELT.
Hancock, M. English Pronouciation in Use. Intermediate/ Upper Intermediate. Cambridge University Press
Wells, J. C. Longman Pronunciation Dictionary, Longman Group UK
Bradford, B. Intonation in Context. Cambridge
Hewings,M. English Pronouciation in Use Advanced. Cambridge University Press
Baker, A., Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course, Cambridge University Press.
Bałutowa, B., Wymowa angielska dla wszystkich, Wiedza Powszechna.
Barnard, G.L. & P.S. McKay, Practice in Spoken English (An Anthology of Exercises in English Sounds), Macmillan Education Limited.
Cunningham, S. & B. Bowler, Headway Intermediate Pronunciation, Oxford University Press.
Cunningham, S. & B. Bowler, Headway Upper-Intermediate Pronunciation, Oxford University Press.
O’Connor J.D., Sounds English, Longman Group Limited.
Reszkiewicz, A., Correct Your English Pronunciation, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Roach, P., English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press
Roach, P., Introducing Phonetics, Penguin
Sobkowiak, W., English Phonetics for Poles, Wydawnictwo Poznańskie.
Sobkowiak, W., Fonetyka angielska w pigułce, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.
Sobkowiak, W. & J. Szpyra, Workbook in English Phonetics for Polish Students of English, Wydawnictwo UMCS
Trimm, J., English Pronunciation Illustrated, Cambridge University Press.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody gier dydaktycznych
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: • analiza intonacji pod względem stopnia, w jakim mogą zakłócać porozumiewanie się, oraz stopnia trudności w ich opanowaniu.
• czytanie tekstów w tym dialogów
• symulacja nauczania wybranych zjawisk fonetycznych, segmentalnych i suprasegmentalnych, w formie prezentacji przygotowanych przez studentów indywidualnie lub w parach.
• gry fonetyczne
• stały monitoring własnego postępu w nauce fonetyki poprzez nagrywanie i systematyczne przesłuchiwanie własnych wypowiedzi;
• fonetyczny dryl językowy
• ćwiczenia fonetyczne w spontanicznych kontekstach (element humoru w nauce fonetyki)
• Ćwiczenia fonetyczne w spontanicznych kontekstach: czytanie tekstów, tworzenie własnych dialogów, wypowiadanie się na zadany temat, ćwiczenia komunikatywne.


Literatura:

Ponsonby, M., How Now, Brown Cow A Course In the Pronunciation of English, Phoenix ELT.

Hancock, M. English Pronouciation in Use. Intermediate/ Upper Intermediate. Cambridge University Press

Wells, J. C. Longman Pronunciation Dictionary, Longman Group UK

Bradford, B. Intonation in Context. Cambridge

Hewings,M. English Pronouciation in Use Advanced. Cambridge University Press

Baker, A., Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course, Cambridge University Press.

Bałutowa, B., Wymowa angielska dla wszystkich, Wiedza Powszechna.

Barnard, G.L. & P.S. McKay, Practice in Spoken English (An Anthology of Exercises in English Sounds), Macmillan Education Limited.

Cunningham, S. & B. Bowler, Headway Intermediate Pronunciation, Oxford University Press.

Cunningham, S. & B. Bowler, Headway Upper-Intermediate Pronunciation, Oxford University Press.

O’Connor J.D., Sounds English, Longman Group Limited.

Reszkiewicz, A., Correct Your English Pronunciation, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Roach, P., English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press

Roach, P., Introducing Phonetics, Penguin

Sobkowiak, W., English Phonetics for Poles, Wydawnictwo Poznańskie.

Sobkowiak, W., Fonetyka angielska w pigułce, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie.

Sobkowiak, W. & J. Szpyra, Workbook in English Phonetics for Polish Students of English, Wydawnictwo UMCS

Trimm, J., English Pronunciation Illustrated, Cambridge University Press.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia dla kierunku/ modułu (przedmiotu)

KK_U01 U01

K_K01 K01

K_K08 K08

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na ćwiczeniach, zaliczenie tekstu czytanego w języku angielskim, kolokwia sprawdzające znajomość transkrypcji fonetycznej i wiedzy teoretycznej, mock test (po jednym w każdym semestrze).

Zakres tematów:

1. Formy mocne i słabe - ćwiczenia praktyczne

2. Aspekty mowy łączonej - ćwiczenia praktyczne

3. Rytm w języku angielskim. Stopy rytmiczne

4. Podstawowe tony/ grupy intonacyjne

5. Intonacja

- podstawowe wzory intonacyjne charakterystyczne dla twierdzeń, pytań

ogólnych, szczegółowych, pytań z partykułą ‘nieprawdaż’, list zamkniętych

i otwartych, itp.

- High and low heads.

– uwydatnianie informacji

– wprowadzanie nowych informacji i powtarzanie już znanych informacji

– ton rosnący – dominująca rola jednego z rozmówców.

– wprowadzanie informacji dodatkowych, nie zmieniających znaczenia

wypowiedzi (Low Key Information).

– wyrażanie zdecydowanej zgody, niezgody lub kontrastu (High Key

Information).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 12:45 - 14:15, sala 108
Maciej Adamski 19/20 szczegóły
2 każda środa, 7:30 - 9:00, sala 108
Maciej Adamski 18/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Grabowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)