Współczesne teorie socjologiczne 1400-S23W-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Adorno T., Osobowość autorytarna, Warszawa 2010 Bauman, Z., Globalizacja, Warszawa 2006 Bauman Z., N owoczesność i Zagłada, Kraków 2009 Bauman, Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa 2007 Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004. Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2008 Baudrillard J., Symulakry i symulacje, Warszawa 2005 Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005 Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004 Bourdieu P. , L. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001 Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010 Coser F., Funkcje konfliktu społecznego, Kraków 2009 Dahrendorf R., Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993 Derczyński W., Jasińska-Kania A., Szacki J. (red.), Elementy teorii socjologicznej, Warszawa 1975 Eco U., Historia brzydoty, Poznań 2007 Eco U., Historia piękna, Poznań 2007 Eco U., Pięć pism moralnych, Kraków 2008 Elias N., Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008 Encyklopedia socjologii T. 1-4. Suplement, Warszawa 1998 - 2005 Foucault M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987 Foucault M., Historia seksualności, Warszawa 1995 Foucault M., Nadzorować i karać, Warszawa 1998 Gadamer H. G., Aktualność piękna, Warszawa 1993 Garfinkel H., Studia z etnometodologii, Warszawa 2007 GiddensA., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2001 GiddensA., Socjologia, Warszawa 2008 Glasser B.G., Strauss A.L., Świadomość umierania, Kraków 2016 Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981 Habermas J., Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007 Habermas J., Teoria i praktyka, Warszawa 1983 Horkheimer M., Adorno T.W., Dialektyka oświecenia, Warszawa 1994 Levi-Strauss C., Elementarne struktury pokrewieństwa, Warszawa 2012 Levi-Strauss C., Myśl nieoswojona, Warszawa 1969 Luckann T., Berger P., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010 Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 2005 Malinowski B., Jednostka, społeczność, kultura, Warszawa 2000 Mead G. H., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Warszawa 1975 Mencwel A. (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003 Marton R. K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002. Parsons T., System społeczny, Kraków 2009 Parsons T., Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972 Ricour P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, Warszawa 1985 Sztompka P., Kucia M. (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. Tilly Ch., Demokracja, Warszawa 2008 Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, Warszawa 2007 Wieviorka M., Dziewięć wykładów z socjologii, Kraków 2011 |
||
Metody dydaktyczne: | metody pracy ze źródłami wykład konwersatoryjny wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami |
||
Metody dydaktyczne - inne: | pytania sokratejskie, kształcenie zdalne, coaching |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa Borowik I., Mucha J. (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Kraków 2015, tom 1-2 Jasińska-Kania A. i in. (op), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, tom 1-2 Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002 Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985 |
||
Efekty uczenia się: |
W_01 student zna podstawowe pojęcia i terminy socjologiczne W_02 student zna podstawowe teorie i paradygmaty socjologiczne, ich autorów, badaczy U_01 student potrafi analizować teorie socjologiczne U_02 student potrafi opisywać rzeczywistość społeczną używając teorii socjologicznych, stosując metody coachingowe K_01 student potrafi porozumiewać się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie socjologii, stosując metody coachingowe |
||
Metody i kryteria oceniania: |
esej po 3 semestrze, egzamin po 4 semestrze Skala oceniania (zgodnie z regulaminem studiów): od 50% do 60% punktów – dst, powyżej 60% do 70% punktów – dst+, powyżej 70% do 80% punktów – db, powyżej 80% do 90% punktów – db+, powyżej 90% punktów – bdb. |
||
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne: współczesność, teoria, socjologia 2. Źródła współczesnych teorii socjologicznych w teoriach klasycznych. 3. Interakcjonizm symboliczny: Mead, Blumer. 4. Funkcjonalizm: Malinowski, Parsons, Merton. 5. Strukturalizm: Levi-Strauss. 6. Socjobiologia i psychologia ewolucyjna. 7. Orientacja dramaturgiczna: Goffman. 8. Etnometodologia Garfinkel, Cicourel, Sacks. 9. Hermeneutyka: Gadamer, Ricoeur, Giddens. 10. Konstruktywizm socjologiczny: Berger, Luckmann. 11. Teoria wspólnoty komunikacyjnej: Habermas. 12. Strukturalny konstruktywizm: Bourdieu. 13. Teorie wymiany: Homans, Blau, Emerson. 14. Teoria społeczeństwa sieciowego: Castells, Urry. 15. Teorie konfliktu: Dahrendorf, Coser. 16. Teoria socjologiczna jako krytyka społeczna: Horkheimer, Adorno. 17. Teorie władzy: Foucalt. 18. Socjologia historyczna: Elias, Tilly. 19. Późna nowoczesność i ponowoczesność: Giddens i Bauman. 20. Współczesna socjologia polska. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:15 - 10:45,
sala 1.33 co drugi wtorek (nieparzyste), 11:00 - 12:30, sala 1.33 |
Marta Jaskulska | 8/8 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Biblioteka Główna UKW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.