Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Apanowicz J., Metodologia nauk, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń 2003
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2004
Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, PWN, Warszawa 1970
Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985
Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu, Aetos Media, 2012
Sztabiński P. B.,, Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki badań ankietowych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000
Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia terenowe metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
cele projektu badawczego z zastosowaniem metod coachingu w edukacji
metody projektowe
|
Literatura: |
Babbie B., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Zysk i S-ka, Poznań 2001
Mayntz R., Holm K., Hubenr P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, tłum. W. Lipnik, PWN, Warszawa 1985
Mills C.W., Wyobraźnia socjologiczna, tłum. M. Bucholc, PWN, Warszawa 2007
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014
Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002
|
Efekty uczenia się: |
W01 zna zastosowanie i przydatność podstawowych pojęć, metod i technik badawczych w socjologii
W02 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach socjologicznych, zasad przygotowania koncepcji i realizacji badań
U01 potrafi stawiać hipotezy w odniesieniu do zjawisk społecznych
U02 uczestniczy w planowaniu projektu badawczego stosując metody coachingowe
U03 jest świadomy wagi profesjonalnego postępowania w badaniu
U04 umie zaprojektować narzędzie badawcze stosowne do podjętego problemu badawczego
U05 jest gotowy do zinterpretowania wyników podjętych przedsięwzięć badawczych
K04 jest świadomy ograniczeń dla procesu badawczego ze strony czynników moralnych i społecznych
|
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, udział w dyskusji, udział w realizacji projektu badawczego
Skala oceniania (zgodnie z regulaminem studiów):
od 50% do 60% punktów – dst,
powyżej 60% do 70% punktów – dst+,
powyżej 70% do 80% punktów – db,
powyżej 80% do 90% punktów – db+,
powyżej 90% punktów – bdb.
|
Zakres tematów: |
1. Etapy procesu badawczego.
2. Temat i przedmiot badania, operacjonalizacja pojęć.
3. Dobór próby: wybór rodzaju próby, procedura wyboru jednostek badanych.
4. Dobór metody, techniki, wskaźników.
5. Budowa narzędzi badawczych.
6. Zarządzanie projektem: harmonogram, budżet, organizacja pracy zespołu badawczego,
7. Realizacja badań: pilotaż i badania właściwe, gromadzenie i porządkowanie danych, kodowanie.
8. Raport badawczy: struktura, redakcja, przygotowanie publikacji.
|