Literatura uzupelniająca: |
- Berleant A., 2005, Aesthetics and Environment: Variations on a Theme, Aldershot: Ashgate.
- Bourassa S., 1991, The Aesthetics of Landscape, London: Belhaven Press.
- Buczacki S., 1996, Krzewy ozdobne, Agencja Elipsa, W-wa.
- Carlson A., 2008, Nature and Landscape: An Introduction to Environmental Aesthetics, New York: Columbia University Press.
- Sanchez V. A., 2009: Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wyd. TASCHEN.
- http://www.historiasztuki.com.pl/strony/007-01-00-HISTORIA-OGRODOW.html
|
Literatura: |
- Bell P., Baum A., Greene T., Fisher J., 2004, Psychologia środowiskowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Gołaszewska M., 1984, Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, PWN, Warszawa.
- Kasińska L., Sieniawska-Kuras A., 2009: Architektura krajobrazu dla każdego, Wyd. KaBe, Krosno.
- Majdecki L., 2007: Historia ogrodów, t. 1: Od starożytności po barok, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Majdecki L., 2008: Historia ogrodów, t. 2: Od XVIII wieku do współczesności. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Porteous D. J., 1996, Environmental Aesthetics: Ideas, Politics and Planning, London: Routledge.
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1500-RDW35bAK-SP, w cyklu: 2018Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>
Strona 2 z 5
28.01.2020 12:42
- Richling, A., Solon J., 2002, Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Richling A., Podstawy metodyczne oceny wizualnej atrakcyjności krajobrazu, GEA 2, Warszawa-Płock-Murzynowo.
- Zachariasz A., 2016, O architekturze krajobrazu, kompozycji krajobrazu i specjalistycznej terminologii – rozważania wprowadzające, [w:]
Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 32, s. 11-30
|
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy:
- W01 – zna podstawowe pojęcia, terminy i zagadnienia z zakresu dziedzin przyrodniczych, technicznych i społeczno-gospodarczych,
mające bezpośrednie odniesienie do ich praktycznych zastosowań właściwych dla architektury krajobrazu (K_W01);
- W02 - posiada podstawową wiedzę z zakresu infrastruktury hydrotechnicznej związanej z cyklem pracy urządzeń, obiektów istotnych dla
założeń ogrodowych (K_W03);
- W03 – rozumie znaczenie rewitalizacji założeń ogrodowych oraz ich wykorzystania dla społeczeństwa i gospodarki z zachowaniem
zasad zrównoważonego rozwoju (K_W09).
Student w zakresie umiejętności:
- U01 – studiuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej, zwłaszcza z zakresu architektury krajobrazu, korzysta z internetowych baz
danych (K_U02);
- U02 – student potrafi wyjaśniać relacje przyczynowo-skutkowe pomiędzy procesami naturalnymi i antropogenicznymi zachodzącymi w
środowisku geograficznym (K_U04);
- U03 - posiada umiejętność samodzielnego uczenia się w sposób ukierunkowany w zakresie architektury krajobrazu (K_U06);
- U04 – określić i ocenić wpływ czynników przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych oraz politycznych przy formułowaniu i
rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu architektury krajobrazu (K_U07);
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- K01 – stale aktualizuje swoją wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych aspektów badań z architektury krajobrazu, systematycznie
śledzi postęp naukowy; ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym (K_K01);
- K02 - rozumie potrzebę formułowania oraz przekazywania społeczeństwu w sposób zrozumiały informacji i opinii dotyczących
architektury krajobrazu (K_K03);
- K03 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, widząc potrzebę tworzenia coraz to nowych
projektów, opracowań, planów odzwierciedlających potrzeby współczesnego świata i człowieka z zakresu architektury krajobrazu)
(K_K06).
|
Zakres tematów: |
Krajobraz, architektura krajobrazu. Architektura krajobrazu jako nauka geograficzna. Podstawy kompozycji w architekturze krajobrazu.
Elementy kompozycji: punktów, linii, płaszczyzn, brył i form przestrzennych, przykładów tych elementów, wnętrz krajobrazowych. Zasady
porządkujące kompozycję. Relacje między elementami kompozycji: paralela, symetria, rytmy; harmonizacja i kontrastowanie.
Zastosowania barw w projektach terenów zieleni.
Historia architektury i sztuki ogrodowej. Kompozycje i elementy charakterystyczne terenów zieleni z poszczególnych epok. Kompozycje i
przykłady współczesnych założeń ogrodowych i krajobrazu, tendencji w kształtowaniu krajobrazu. Kształtowanie i ochrona krajobrazu
kulturowego i wizualnego. Metody waloryzacji wizualnej krajobrazu. Zasady doboru gatunkowego roślin do terenów zieleni z
uwzględnieniem siedlisk. Zasady ochrony i kształtowania różnych typów ekosystemów, zieleni miejskiej i krajobrazów wiejskich. Zapisy w
aktach prawnych mających wpływ na kształtowanie krajobrazu. Główne narzędzia ochrony i kształtowania środowiska wizualnego w
Polsce.
Estetyka krajobrazu i architektura krajobrazu: trzy wzajemne relacje. Podstawowe podejścia do badań krajobrazu jako zjawiska
estetycznego. Obiektywistyczne i subjektywistyczne teorie estetyki. Percepcja krajobrazu: pojęcia podstawowe, terminy i ogólny shemat.
Człowiek jako postrzegacz krajobrazu. Narządy smysłów i krajobraz. Mózg czlowieka a percepcja krajobrazu. „Ewolucyjna” teorija
percepcji krajobrazu J. Appletona. Kognitywność w postrzeganiu i waloryzacji estetycznej krajobrazu. Obrazy krajobrazu. Stworzenie
obrazów krajobrazu. Archetypy obrazów krajobrazu. Uczucia i emocje do krajobrazu: typy i kategorie (rodzaje) ermocjów podniecenie i
emocjonalny odzew, pomiar emocji. Topofilia i topofobia w architekturze krajobrazu (wg Yi-Fu-Tuan). Ewolucyjne, socjalne i osobiste
czynniki postrzegania krajobrazu. Pojęcie preferencji krajobrazowej. Percepcyjne cechy krajobrazu. Składniki preferencji krajobrazowej
(wg S. i R. Kaplanów). Atrakcyjność krajobrazu. Kształtowanie atrakcyjnego krajobrazu. Smaki krajobrazowe: pojęcie smaku w estetyce i
w architekturze krajobrazu; ewolucja smaków krajobrazowych w Europie.
|