Literatura uzupelniająca: |
- Mikos von Rohrscheidt A., 2014, Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa, Wydawnictwo PROKSENIA & Kul.Tour.pl, Kraków - Poznań - wybrane fragmenty do zajęć udostępnione przez prowadzącego,
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 238),
- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 548).
|
Literatura: |
- https://tvn24bis.pl/biznes-dla-ludzi,106,m/biznes-dla-ludzi-co-bankructwo-biura-podrozy-oznacza-dla-klientow,870252.html
- Kruczek Z. (red.), 2009, Obsługa ruchu turystycznego. Teoria i praktyka, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków – wybrane fragmenty.
- Kruczek Z. (red.), 2014, Kompendium pilota wycieczek, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków.
- Kruczek Z., Wajdzik M.., 2013, Metodyka i technika pracy pilota – rezydenta, Seria – Biblioteka Metodyczna Turystyki, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków,
- Nowak R., 2014, Znaczenie metodyki jako przedmiotu kształcenia kandydatów na pilotów wycieczek po deregulacji [w:] Z. Kruczek (red.), Pilotaż i przewodnictwo turystyczne po deregulacji, Materiały z IX Forum Pilotażu i Przewodnictwa, seria – monografie, Wydawnictwo „Proksenia”, Kraków.
|
Efekty uczenia się: |
W_02 – student wykorzystuje wiedzę, narzędzia i metody badawcze w tworzeniu własnych projektów turystycznych uwzględniając prawidłową interpretację procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym dla potrzeb rozwoju turystyki i rekreacji [K_W04, K_W06].
U_01 – student wykazuje umiejętność organizacji i prowadzenia imprez turystycznych i rekreacyjnych w języku polskim oraz obcym [K_U07].
K_01 – student potrafi pracować ze zróżnicowanymi wiekowo grupami turystów (wycieczkowiczów) w odmiennych warunkach, jako pilot wycieczki, rezydent lub pilot-rezydent zarówno w kraju, jak i poza jego granicami [K_K04].
|
Metody i kryteria oceniania: |
Formy oceny pracy studenta na podstawie:
1) kompletu wykonanych zadań domowych z podziałem na omawiane tematy,
2) listy obecności,
3) aktywności na zajęciach,
4) obligatoryjnego udziału w:
- symulacji pracy pilota wycieczki po mieście Bydgoszczy dla grupy docelowej seniorów (opcjonalnie dzieci i młodzieży szkolnej),
- symulacji transferu turystów z Portu Lotniczego w Bydgoszczy (sprawdzającej kompetencje pilota-rezydenta).
|
Zakres tematów: |
Studenci wykonują ćwiczenia pozwalające na praktyczne odzwierciedlenie poznawanych (w trakcie trwania zajęć) podstaw teoretycznych obejmujących podstawową problematykę z zakresu pilotażu wycieczek i rezydentury. Studenci ćwiczą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole w roli pilota wycieczki i rezydenta. Wybrana tematyka zajęć i związane z nią prace dotyczą:
- krótki warsztat interpersonalny oraz autoprezentacja w języku angielskim,
- analiza porównawcza materiałów i źródeł informacji krajoznawczej potrzebnej do pracy pilota wycieczek i rezydenta,
- wg przygotowanego przez studentów scenariusza, symulacja pracy pilota w roli przewodnika po mieście Bydgoszczy przy zastosowaniu różnych technik prezentacji treści krajoznawczych oraz metod animacji czasu wolnego - grupa docelowa grupa seniorów (opcjonalnie dzieci i młodzież szkolna),
- wg przygotowanego przez studentów scenariusza, symulacja (w języku angielskim i polskim) pełnej procedury transferu grupy turystów (przybyłych z przykładowej destynacji zagranicznej) z Portu Lotniczego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy do miejsca docelowego (np. hotelu) przy jednoczesnym wykorzystaniu komunikacji miejskiej,
- symulacja spotkania informacyjnego rezydenta z grupą turystów zameldowanych w wybranym hotelu (w tym m.in. przygotowanie stanowiska rezydenta, opracowanie materiałów informacyjnych dla turystów, zaprezentowanie grafiku spotkań, próba sprzedaży wycieczki fakultatywnej),
- analiza błędnych postaw rezydenta wobec turystów na podstawie filmu fabularnego pt. „Last minute” w reżyserii Patryka Vegi (2013 r.), a następnie wcielenie się w rolę rezydenta i symulacja wybranych scenek dot. sytuacji kryzysowych.
|