Literatura: |
1. I. Benenowska, B. Morzyńska-Wrzosek, Dialog z tekstem. Analiza i interpretacja wybranych utworów poetyckich, Bydgoszcz 2014
2. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. K. Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1960, z. 2; przedruk: Współczesna teoria
badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976
3. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1980
4. A. Pilch, Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka, Kraków 2003
5. J. Sławiński, Prace wybrane, t. 4: Próby teoretycznoliterackie, Kraków 2000 (rozdział 1)
|
Efekty uczenia się: |
W01 zna i rozumie elementarne pojęcia analizy, interpretacji i wartościowania dzieła literackiego (K_W01)
W02 zna podstawową terminologię z zakresu specyfiki funkcjonowania dzieła literackiego (K_W02)
U01 potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje służące badaniu dzieł literackich (K_U01)
U02 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności pozwalające na badanie specyfiki utworu literackiego, korzysta ze wskazówek opiekuna naukowego (K_U03)
U03 potrafi rozpoznać specyfikę różnych rodzajów tekstów literackich, potrafi je analizować i interpretować w zależności od potrzeb zawodowych/indywidualnych (K_U09)
K01 potrafi odpowiednio określić priorytety, dzięki którym podejmie podstawowe czynności służące badaniu dzieła literackiego (K_K08)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przy wystawieniu oceny końcowej brane są pod uwagę: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, krytyczna lektura materiałów
źródłowych oraz pisemna praca zaliczeniowa.
Na ocenę dostateczną – student posiada podstawowe informacje z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego; definiuje
podstawowe terminy z teorii, dokonuje opisu wybranego utworu literackiego
Na ocenę dobrą – student posiada podstawowe informacje z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego; definiuje podstawowe terminy z teorii, dokonuje analizy wybranego utworu literackiego
Na ocenę bardzo dobrą – student posiada podstawowe informacje z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego; podstawowe terminy z teorii, dokonuje wnikliwej analizy i interpretacji wybranego utworu literackiego
|
Zakres tematów: |
1. Sposób istnienia dzieła literackiego
2. Rola odbiorcy w literackiej sytuacji komunikacyjnej
3. Etapy badania dzieła literackiego wg J. Sławińskiego
4. Główne kierunki interpretacji tekstu literackiego
5. Odczytywanie tekstu, jego kierunek, przebieg i sens a wybór teoretycznoliterackiego modelu
6. Literaturoznawcze konflikty i spory wokół interpretacji
7. Badanie tekstu literackiego a metodyka nauczania literatury w szkole
8. Ćwiczenia praktyczne – badanie wybranych utworów literackich
|