Nauka o współczesnej polszczyźnie - słowotwórstwo 1000-FP23NSŁ-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Dyszak A., Wstęp do słowotwórstwa w ramach gramatyki opisowej języka polskiego na studiach polonistycznych, [w:] ZN WSP w Bydgoszczy. Studia Filologiczne z. 40. Filologia Polska 17, s. 209-231, Bydgoszcz 1996 Lewe I., Rejter A., Gra w gramatykę. Ćwiczenia i materiały do gramatyki opisowej języka, Katowice 2002 Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa 2000 |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne - inne: | obserwacja, analiza słowotwórcza wyrazów, praca z książką, indywidualna praca domowa |
||
Literatura: |
Dyszak A.S., Benenowska I., Od głoski do zdania, Cz. II. Ćwiczenia, roz. Słowotwórstwo, Bydgoszcz 2009 Gramatyka opisowa języka polskiego z ćwiczeniami pod red. W. Doroszewskiego i B. Wieczorkiewicza, t. I, warszawa 1968 Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1979; Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka polskiego, t.1,2 pod red. H. Jadackiej, Kraków 2001, t. 3,4 pod red. M. Skarżyńskiego, Kraków 2004 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach. Warunki zaliczenia: na ocenę dostateczną – student rozpoznaje formacje słowotwórcze i nazywa elementy ich budowy, określa funkcje formantów, odnajduje rdzeń w rodzinie wyrazów, rozróżnia kategorię słowotwórczą i typ słowotwórczy; na ocenę dobrą – student rozpoznaje i nazywa formacje słowotwórcze, nazywa elementy ich budowy i uzasadnia swoje analizy, rozróżnia funkcje formantów i wiąże je z przykładami, odnajduje rdzeń w rodzinie wyrazów i rekonstruuje zależności między formacjami, rozpoznaje kategorię słowotwórczą i typ słowotwórczy w odpowiednich przykładach; na ocenę bardzo dobrą – student ilustruje przykładami zjawiska słowotwórcze, rozpoznaje formacje słowotwórcze i nazywa elementy ich budowy, uzasadnia swoje analizy oraz formułuje wnioski, określa funkcje formantów w odpowiednich przykładach i uzasadnia swoje decyzje, odnajduje rdzeń w rodzinie wyrazów, rekonstruuje zależności między formacjami i ilustruje je graficznie; wskazuje różnice między kategorią słowotwórczą i typem słowotwórczym oraz konstruuje własne przykłady, wyjaśnia procesy słowotwórcze, a na ich podstawie ocenia i uzasadnia poprawność formacji słowotwórczych. |
||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i tematyka ćwiczeń. Podstawowe pojęcia analizy słowotwórczej. 2. Analiza formacji słowotwórczych przyrostkowych. 3. Analiza formacji słowotwórczych przedrostkowych. 4. Analiza formacji słowotwórczych z interfiksem i posfiksem. 5. Analiza formacji słowotwórczych nieafiksalnych. 6. Analiza formacji słowotwórczych z konektywem i węzłem morfologicznym. 7. Analiza uniwerbizmów. 8. Kolokwium – budowa formacji słowotwórczych, typy i funkcje formantów. 9. Analiza imiesłowów i bezokoliczników jako formacji słowotwórczych. 10. Ćwiczenia w tworzeniu imiesłowów i bezokoliczników. 11. Analiza słowotwórcza form przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym. 12. Analiza słowotwórcza przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym. 13. Ćwiczenia w analizie gniazd słowotwórczych (rdzeń). 14. Ćwiczenia w tworzeniu gniazd słowotwórczych. 15. Kolokwium – analiza formacji należących do jednej rodziny wyrazów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 12:00 - 12:45,
sala 11 |
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | 7/14 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Jagiellońskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.