Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1000-FP23WZLP-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | 1.Opracowania ogólne: historie literatury greckiej i rzymskiej oraz poszczególnych literatur narodowych w zakresie umożliwiającym odniesienie się do tematów wykładów i konwersatoriów 2. Opracowania szczegółowe: Orygenes, Komentarz do „Pieśni nad pieśniami”; J. Łojek, Wiek markiza de Sade. H. Peyre, Co to jest romantyzm? H. Peyre, Co to jest symbolizm? Lew Szestow, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii. Przeł. i wstęp Cezary Wodziński. Warszawa 1987; Zenon Przesmycki, Maurycy Maeterlinck. Stanowisko jego w literaturze belgijskiej i powszechnej. Nowa proza amerykańska, pod red. Z. Lewickiego |
||
Metody dydaktyczne: | wykład kursowy |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Wykład o charakterze podawczym z elementami dyskusji i nawiązywania do poprzednich treści |
||
Literatura: |
1. Teksty literackie wymienione w tematach wykładów i konwersatoriów 2. Opracowania ogólne (w zakresie umożliwiającym orientację w wyżej wymienionych zagadnieniach): Szczegółowe opracowania poszczególnych lektur, przede wszystkim wstępy do BN Ponadto: M. Eliade, Mit wiecznego powrotu. Przeł. Krzysztof Kocjan. Warszawa 1998 Thore Zetterholm, Literatura świata. Ilustrowany przewodnik. Warszawa 1986 Historia literatury światowej pod red. Mariana Schulza. Kraków 2006 Historia literatury światowej, red. Tadeusz Skoczek. Bochnia-Kraków bdw. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, pod red. Annick Benoit-Dusausoy i Guy Fontaine’a, Gdańsk 2009 3. Opracowania szczegółowe A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Warszawa 1996, Tejże: Rozmów o Biblii ciąg dalszy. Warszawa 1996 M. Cystowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie Bogusław Bednarek, Epos europejski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001 I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Richardsonie, Defoe i Fieldingu. PIW, Warszawa 1973 L. Wiśniewska, Między Bogiem a Naturą. Komparatystyka jako filozofia kultury, Bydgoszcz 2009; rozdz. II 1: Łączność oraz rozdzielność mitów (i paradygmatów) w perspektywie sacrum; III 1 C. Postacie „Don Juana” Moliera w trybach mitów i paradygmatów, III 2 A Cztery postacie jednej Postaci w „Czekając na Godota” Samuela Becketta |
||
Efekty uczenia się: |
Student W01 odwołując się do konkretnych dzieł literackich, definiuje podstawowe pojęcia z historii literatury europejskiej (z elementami amerykańskiej) (K_W02) W02 poprzez poszczególne utwory reprezentatywne dla poszczególnych epok rozpoznaje i charakteryzuje podstawową problematykę oraz koncepcje światopoglądowe i egzystencjalne w literaturze powszechnej (K_W11) U01 konstruuje w języku ojczystym (polskim) wypowiedzi pisemne i/lub ustne pozwalające mu ująć zagadnienia literackie, kulturowe i językowe związane z literaturą powszechną (K_U13) K01 dostrzega wagę dziedzictwa kulturowego dla interpretacji własnego umiejscowienia w nim (K_K07) K02 zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o literaturze powszechnej i polskiej i jej znaczeniu w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu więzi ponadnarodowych (K_K08) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny/ustny. Student na ocenę dostateczną: W01odwołując się do konkretnych dzieł literackich, definiuje podstawowe pojęcia z historii literatury europejskiej (z elementami amerykańskiej), W02konstruuje w języku ojczystym (polskim) wypowiedzi pisemne i/lub ustne pozwalające mu ująć zagadnienia literackie, kulturowe i językowe związane z literaturą powszechną na ocenę dobrą prócz w.w.: W02 poprzez pryzmat poszczególnych utworów reprezentatywnych dla poszczególnych epok rozpoznaje i charakteryzuje podstawową problematykę oraz koncepcje światopoglądowe i egzystencjalne w literaturze powszechnej na ocenę bardzo dobrą prócz w.w.: K01 dostrzega wagę dziedzictwa kulturowego dla interpretacji własnego umiejscowienia w nim K02 zdaje sobie sprawę z konieczności integracji wiedzy o literaturze powszechnej i polskiej i jej znaczenia w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu więzi ponadnarodowych |
||
Zakres tematów: |
Pojęcie literatury powszechnej, światowej, europejskiej; rola mitów w jednoczeniu literatury i znaczenie wczesnych faz literatury dla późnych, jak modernizm i postmodernizm. Stary i Nowy Testament: historia i teksty; gatunki literackie Dramat, liryka i proza w Grecji i Rzymie: zarys problematyki Opowieści Okrągłego Stołu – trzy tradycje kulturowe i trzy drogi człowieka w romansie rycerskim Ariosta Orland szalony, czyli odrodzeniowa realizacja romansu rycerskiego; Camõensa Luzytanie, czyli nowa wizja ludzkiej drogi Tassa Gofred, albo Jerozolima wyzwolona jako zwrot romansu rycerskiego w stronę baroku; Calderona Życie snem oraz dydaktyczny gatunek auto sacramental (Magia grzechu i in.) jako wyraz barokowej diagnozy poznawczej Voltaire i przesłanie powiastki filozoficznej jako dydaktycznego gatunku oświecenia Cierpienia młodego Wertera Goethego, czyli przesłanki samobójstwa idealisty a Faust jako wizja konstruktywna Dwa rozumienia prawdy: Jaszczur i Eugenia Grandet Balzaka, czyli realizm jako zapis historii i przemian społeczeństwa oraz naturalizm jako zapis prawdy natury (Zoli Germinal i Nana – korzenie naukowe, filozoficzne i literackie a projekt etyczny; Ibsen, czyli apoteoza prawdy w Upiorach) Estetyka (twórczość, piękno) kontra etyka (dobro). Nietzsche i antynomia wzorców indywidualnych oraz kulturowych (Narodziny tragedii z ducha muzyki oraz Tako rzecze Zaratustra); wartość piękna przeciwko wartości dobra (Wilde’a Portret Doriana Graya a dandyzm oraz dekadencki bunt przeciw naturze i zwrot ku chrześcijaństwu w Na wspak Huysmansa) Powrót do mitów: Ulisses Joyce’a a Odyseja, mit Żyda Wiecznego Tułacza, odwołania do Shakespeare’a. Człowiek między biegunami mitów i paradygmatów w Czekając na Godota Becketta. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15,
sala 19 |
Lidia Wiśniewska | 7/14 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Jagiellońskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.