Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Bering P., Zasoby cyfrowe w warsztacie konserwatywnego humanisty, [w:] Polskie biblioteki cyfrowe 2010. Materiały z konferencji, red. Mazurek C., Stroiński M., Węglarz J., Poznań 2011
Czarnota T., Archiwa społeczne w badaniach i dydaktyce uniwersyteckiej w Polsce, [w:] Archiwistyka społeczna, red. K. Ziętal, s. 47-52 http://archiwa.org/as/as_img/uploaded/Archiwa_spoleczne_podrecznik.pdf
Gluza Z., Archiwa Ośrodka KARTA, [w:] Archiwistyka społeczna, red. K. Ziętal, s. 27-35 http://archiwa.org/as/as_img/uploaded/Archiwa_spoleczne_podrecznik.pdf
Osiński Z., Narzędzia pracy historyka w świecie cyfrowym, [w:] Historia 2.0. History 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014.
Starczewski M., Otwarte modele komunikacji naukowej a humanistyka cyfrowa, [w:] Historia 2.0. History 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014.
Wilkowski M., Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej, [w:] Archiwistyka społeczna, red. K. Ziętal, s. 36-39 http://archiwa.org/as/as_img/uploaded/Archiwa_spoleczne_podrecznik.pdf
Woźniak W., Zintegrowany System Informacji Archiwalnej (ZoSIA) jako przyszłość systemów informatycznych w archiwach państwowych, [w:] Wkład archiwistów warszawskich w rozwój archiwistyki polskiej, red. A. Kulecka, Warszawa 2012
|
Metody dydaktyczne: |
zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykład
Prezentacja multimedialna
|
Literatura: |
Grabowska K., Śliwowski K., Wolne licencje w nauce, 2013
Szczęsny P., Otwarta nauka czyli dobre praktyki uczonych, Toruń, 2013
Wilkowski M., Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013.
A. Kulecka, Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej. Problemy dydaktyki archiwistyki, Warszawa 2016.
|
Efekty uczenia się: |
Student poznaje różne cyfrowe źródła wiedzy przydatne w warsztacie badawczym historyka, uczy się jak z nich efektywnie z nich korzystać i jak zarządzać pozyskanymi danymi.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ostateczna zostanie wystawiona na podstawie dwóch ocen cząstkowych uzyskanych z 1. kolokwium z treści programowych (70 %) oraz 2. za prezentację w formie omówienia trzech dowolnie wybranych źródeł informacji naukowej (30%)
Ocena z kolokwium na podstawie następującej skali: bdb =/> 95%; db+ =/> 85%; db =/> 80 %; dst+ =/> 70%; dst =/> 60%; ndst < 60%
|
Zakres tematów: |
1. Otwarte polskie i zagraniczne bazy naukowe, repozytoria wiedzy, strony internetowe i blogi naukowe w warsztacie naukowym historyka
2. Polskie platformy czasopism otwartych
3. Google Books i Google Scholar jako podstawowe narzędzia pozyskiwania informacji naukowej
4. Komercyjne polskie i zagraniczne bazy naukowe w warsztacie naukowym historyka
5. Polskie i zagraniczne biblioteki cyfrowe w warsztacie naukowym historyka
6. Bibliografie cyfrowe i internetowe katalogi bibliograficzne
7. Polskie i międzynarodowe katalogi biblioteczne w Internecie
8. Serwis Academia.edu jako źródło informacji naukowej
9. Polskie i zagraniczne państwowe serwisy archiwalne jako źródło wiedzy historycznej. Skala zasobów i możliwości wykorzystania
10. Archiwalne serwisy społeczne – archiwistyka domowa, rodzinna i społeczna (lokalna)
11. Banki pamięci. Historyczne kolekcje fotograficzne i filmowe. Archiwa historii mówionej
|