Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Kuklo C., Rodzina w osiemnastowiecznej Warszawie, Białystok 1991; C. Kuklo, Wojciech Gruszecki, Informatyczny system rekonstrukcji rodzin, gospodarstw domowych i społeczności lokalnych w Polsce przedrozbiorowej, Białystok 1994; Guldon Z., Wajda K., Źródła statystyczne do dziejów Pomorza Wschodniego i Kujaw od XVI do początków XX w., Toruń 1970; W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963; W. Kula, Stan i potrzeby badań nad demografią historyczną dawnej Polski (do początków XIX wieku), Roczniki Dziejów Społeczno-Gospodarczych, 13, 1951, s. 23-110; Zdzisław Budzyński, Kresy południowo-wschodnie w drugiej połowie XVIII wieku, t. III, Studia z dziejów społecznych, Przemyśl-Rzeszów 2008; Leszek Gruszczyński, Elementy statystyki dla socjologów, Katowice 1986; Leszek Kosiński, Obraz demograficzny Europy, Warszawa 1966; A. Piątkowski, Przemiany demograficzne w miastach Prus Zachodnich 1815-1850, Toruń 1990
|
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny wykład monograficzny
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykład z elementami analizy i interpretacji tekstów źródłowych
|
Literatura: |
Irena Gieysztorowa, Wstęp do demografii staropolskiej, Warszawa 1976; C. Kuklo, Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, Warszawa 2009; M. Kopiczyński, Podstawy statystyki, Warszawa 2005; J. Michalewicz, Elementy demografii historycznej, Kraków 1973; Marian Dyba, Anna Obersztyn, Elementy statystyki dla historyków, Katowice 1978
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student:
W01 – zna literaturę i rozróżnia główne trendy metod badawczych (K_W02)
W02 –ma znajomość procesów występującej w demografii historycznej i historii gospodarczej. Rozumie powiązanie procesów ludnościowych z gospodarczymi (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI - student:
U01 – posiada zaawansowane myślenie przyczynowo-skutkowe w aspekcie procesów demograficznych i gospodarczych (K_U03)
U02 – posiada umiejętność korzystana z pomocy naukowych historyka, wykorzystywania warsztatu i dorobku innych badaczy (K_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – jest świadom opinii na temat procesów kierujących rozwojem społecznym, jest otwarty na zasięganie opinii ekspertów (K_K02)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach, pisemna praca zaliczeniowa. Test z pytaniami otwartymi dotyczącymi treści omawianych w tracie wykładu.
Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie 50-60% ogólnej punktacji. dostatecznej plus: 60-70%, dobrej: 70-80%; dobrej plus: 80-90%; bardzo dobrej: 90-100%. Skala ocen: 2-5.
|
Zakres tematów: |
1. Dorobek polskiej demografii historycznej
2. Źródła w demografii historycznej
3. Podstawowe pojęcia
4. Retrogresja w badaniach demograficznych
5. Metody szacunków stanu zaludnienia
6. Metoda rekonstrukcji rodzin
7. Metody opisu statystycznego
8. Problemy i metody historii gospodarczej
|