Literatura uzupelniająca: |
─ D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001
─ H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010
─ P. Skubiszewski, Malarstwo karolińskie i przedkarolińskie, Warszawa 1973
─ Sztuka romańska. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2004
─ Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2000
─ Renesans w sztuce włoskiej, Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemann, Warszawa 2000
─ M. Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972
─ M. Levey, Dojrzały Renesans, Warszawa 1980
─ M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980
─ Z. Waźbiński, Sztuka Quattrocenta, Warszawa 1976
─ M. Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1990
─ K. Secomska, Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI w., Warszawa 1989
─ J. Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970
─ Sztuka baroku. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2004
─ Wł. Tomkiewicz, Rokoko, Warszawa 2005
─ H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972
─ M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989
─ R. Rosenblum, Międzynarodowy styl około 1800 roku. Studium linearnej abstrakcji, Toruń 2001
─ T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy, Poznań 1991
|
Literatura: |
─ P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001
─ E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988
─ P. Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001
─ N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, t. 1-2, Warszawa 1976, 1980
─ Z. Świechowski, L. Nowak, B. Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976
─ O. von Simson, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989
─ E. Panofsky, Architektura gotycka i scholastyka, [w:] idem: Studia z historii sztuki, Warszawa 1971
─ A. Bochnak, Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa-Kraków 1973
─ A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, t. 1-2, Warszawa-Kraków 1981
─ M. Rzepińska, Spór o perspektywę renesansową, [w:] idem: W kręgu malarstwa, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988
─ M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1986
─ M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t.3: Wiek XIX i XX, Warszawa 1988
─ I. Ciseri, Romantyzm, 1780-1860, Narodziny nowej wrażliwości, Warszawa 2010
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student:
W01 – objaśnia społeczno-kulturowe uwarunkowania przeobrażeń sztuki (K_W05)
W02 – opisuje efekty procesów ewolucyjnych sztuki powszechnej do końca XIX w. (K_W12)
W03 – rozpoznaje i charakteryzuje fachowym językiem jakości artystyczno-
stylistyczne dzieł sztuki (K_W13)
W04 – wskazuje najważniejsze ośrodki i dzieła oraz najwybitniejszych twórców
sztuki powszechnej (K_W14)
UMIEJĘTNOŚCI - student:
U01 – wykorzystuje dostępne źródła informacji do nakreślania kontekstów kulturowych i celów twórczości artystycznej (K_U02)
U02 – ocenia walory stylistyczne, analizuje motywy ikonograficzne oraz interpretuje przesłanie ideowe dzieł (K_U06)
U03 – ocenia walory warsztatowe dzieł, formułuje diagnozy ich związku z kręgami artystycznymi oraz określa ich miejsce w historii sztuki (K_U07)
U04 – łączy jakości artystyczne dzieł ze stylistyką romańską lub gotycką oraz nakreśla ich uwarunkowania kulturowe (K_U017)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:
K01 – ma świadomość źródeł kulturowej tożsamości Europy i tradycji sztuki europejskiej (K_K03)
K02 – kontroluje stan prawny ochrony zabytków i jest zdeterminowany do ochrony europejskiego dziedzictwa kulturowego (K_K05)
K03 – jest zorientowany co do różnorodności i historycznej zmienności postaw światopoglądowych twórców kultury europejskiej (K_K08)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena efektów kształcenia = testowi wiedzy w formie egzaminu. Ocenę bardzo dobrą (5,0) - student otrzymuje umiejętnie wykorzystując przyswojoną wiedzę w rozwiązaniu problemów teoretycznych i praktycznych, zdobywając ponad 90% założonej punktacji. Ocenę dobrą (4,0) - student zapewnia sobie prawidłowo operując przyswojonymi efektami kształcenia w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, zyskując 70 – 90% założonych punktów (powyżej 80% dostaje ocenę 4,5). Efekty kształcenia wykazane na poziomie 60-70% punktów – dają ocenę 3,5. Ocenę dostateczną (3,0) gwarantuje minimum 50% punktów.
|
Zakres tematów: |
- Historia sztuki a historia kultury. Teoria stylu artystycznego a koncepcje periodyzacyjne dziejów
- Początki kultury chrześcijańskiej. Antyczne źródła kultury i sztuki Europy Łacińskiej
- Sztuka przedromańska; renesans karoliński i unifikacja kultury europejskiej
- Renesans ottoński; sztuka jako medium teologii politycznej
- Sztuka romańska w Europie
- Scholastyka, nominalizm i gotyk katedralny Ile de France
- Symbolika katedry gotyckiej
- Regiony gotyku europejskiego
- Sztuka Renesansu. Renesans Południa i Północy. Renesans włoski i niderlandzki
- Manieryzm włoski i niderlandzki
- Sztuka w służbie kontrreformacji
- Regiony baroku europejskiego
- Sztuka doby Oświecenia
- Utopie sztuki romantyzmu. Romantyzm angielski, niemiecki i francuski
- Rewolucje i kryzysy w sztuce XIX w. Narodziny Wielkiej Awangardy
|