Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki powszechnej do k. XIX w. 1000-ZDK23HSPOW-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: ─ D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001
─ H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010
─ P. Skubiszewski, Malarstwo karolińskie i przedkarolińskie, Warszawa 1973
─ Sztuka romańska. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2004
─ Gotyk. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2000
─ Renesans w sztuce włoskiej, Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemann, Warszawa 2000
─ M. Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972
─ M. Levey, Dojrzały Renesans, Warszawa 1980
─ M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980
─ Z. Waźbiński, Sztuka Quattrocenta, Warszawa 1976
─ M. Rzepińska, Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1990
─ K. Secomska, Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI w., Warszawa 1989
─ J. Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970
─ Sztuka baroku. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, Wyd. Könemanna 2004
─ Wł. Tomkiewicz, Rokoko, Warszawa 2005
─ H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972
─ M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989
─ R. Rosenblum, Międzynarodowy styl około 1800 roku. Studium linearnej abstrakcji, Toruń 2001
─ T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy, Poznań 1991

Metody dydaktyczne: wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: - wykład kursowy
Literatura:

─ P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001

─ E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 1988

─ P. Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001

─ N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, t. 1-2, Warszawa 1976, 1980

─ Z. Świechowski, L. Nowak, B. Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976

─ O. von Simson, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, Warszawa 1989

─ E. Panofsky, Architektura gotycka i scholastyka, [w:] idem: Studia z historii sztuki, Warszawa 1971

─ A. Bochnak, Historia sztuki średniowiecznej, Warszawa-Kraków 1973

─ A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, t. 1-2, Warszawa-Kraków 1981

─ M. Rzepińska, Spór o perspektywę renesansową, [w:] idem: W kręgu malarstwa, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988

─ M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1986

─ M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t.3: Wiek XIX i XX, Warszawa 1988

─ I. Ciseri, Romantyzm, 1780-1860, Narodziny nowej wrażliwości, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student:

W01 – objaśnia społeczno-kulturowe uwarunkowania przeobrażeń sztuki (K_W05)

W02 – opisuje efekty procesów ewolucyjnych sztuki powszechnej do końca XIX w. (K_W12)

W03 – rozpoznaje i charakteryzuje fachowym językiem jakości artystyczno-

stylistyczne dzieł sztuki (K_W13)

W04 – wskazuje najważniejsze ośrodki i dzieła oraz najwybitniejszych twórców

sztuki powszechnej (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 – wykorzystuje dostępne źródła informacji do nakreślania kontekstów kulturowych i celów twórczości artystycznej (K_U02)

U02 – ocenia walory stylistyczne, analizuje motywy ikonograficzne oraz interpretuje przesłanie ideowe dzieł (K_U06)

U03 – ocenia walory warsztatowe dzieł, formułuje diagnozy ich związku z kręgami artystycznymi oraz określa ich miejsce w historii sztuki (K_U07)

U04 – łączy jakości artystyczne dzieł ze stylistyką romańską lub gotycką oraz nakreśla ich uwarunkowania kulturowe (K_U017)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 – ma świadomość źródeł kulturowej tożsamości Europy i tradycji sztuki europejskiej (K_K03)

K02 – kontroluje stan prawny ochrony zabytków i jest zdeterminowany do ochrony europejskiego dziedzictwa kulturowego (K_K05)

K03 – jest zorientowany co do różnorodności i historycznej zmienności postaw światopoglądowych twórców kultury europejskiej (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena efektów kształcenia = testowi wiedzy w formie egzaminu. Ocenę bardzo dobrą (5,0) - student otrzymuje umiejętnie wykorzystując przyswojoną wiedzę w rozwiązaniu problemów teoretycznych i praktycznych, zdobywając ponad 90% założonej punktacji. Ocenę dobrą (4,0) - student zapewnia sobie prawidłowo operując przyswojonymi efektami kształcenia w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, zyskując 70 – 90% założonych punktów (powyżej 80% dostaje ocenę 4,5). Efekty kształcenia wykazane na poziomie 60-70% punktów – dają ocenę 3,5. Ocenę dostateczną (3,0) gwarantuje minimum 50% punktów.

Zakres tematów:

- Historia sztuki a historia kultury. Teoria stylu artystycznego a koncepcje periodyzacyjne dziejów

- Początki kultury chrześcijańskiej. Antyczne źródła kultury i sztuki Europy Łacińskiej

- Sztuka przedromańska; renesans karoliński i unifikacja kultury europejskiej

- Renesans ottoński; sztuka jako medium teologii politycznej

- Sztuka romańska w Europie

- Scholastyka, nominalizm i gotyk katedralny Ile de France

- Symbolika katedry gotyckiej

- Regiony gotyku europejskiego

- Sztuka Renesansu. Renesans Południa i Północy. Renesans włoski i niderlandzki

- Manieryzm włoski i niderlandzki

- Sztuka w służbie kontrreformacji

- Regiony baroku europejskiego

- Sztuka doby Oświecenia

- Utopie sztuki romantyzmu. Romantyzm angielski, niemiecki i francuski

- Rewolucje i kryzysy w sztuce XIX w. Narodziny Wielkiej Awangardy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 14:30 - 17:00, sala 12
Agnieszka Wysocka, Aleksander Jankowski 7/7 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)