Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy interpretacji dawnych sztuk plastycznych 1000-ZDK23PID-SD
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983
J. Gage, Kolor i znaczenie, Kraków 2010
K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 2010
D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990
Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte, red. O Schmitt, t. 1-10, Stuttgart 1937-1987
Lexikon der christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. 1-8, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1968-1976
Guy de Tervarent, Attributs et symbols dans l’art profane 1450-1600, dictionnaire d’un language perdu, Geneve 1958-1964
Sztuka i dialog wyznań. w XVI i XVII wieku, red. J. Harasimowicz, Warszawa 2000
J. Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002
O. Bätschmann, Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki, „Artium Questiones”, t. 3, Poznań 1986

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Metody dydaktyczne - inne: prezentacje multimedialne przygotowywane przez studentów
praca z tekstem źródłowym
praca ze źródłami ikonograficznymi
Literatura:

Cesare Ripa, Ikonologia, tłum. Ireneusz Kania, Kraków 1998.

E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971[wybór]

E. Gombrich, Sztuka a złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981

E. Gombrich, W poszukiwaniu historii kultury, w: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, opr. J. Białostocki,

Warszawa 1976

Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, opr. J. Białostocki, Warszawa 1976 [wybór]

W. Ławniczak, Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań 1975

J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa1982 [wybór]

J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966 [wybór]

J. Białostocki, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978 [wybór]

J. Białostocki, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Cykl drugi, Warszawa 1987 [wybór]

J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.

H. Wölfflin E., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962

T. Dobrowolski, Strukturalizm w historii sztuki, „Studia Metodologiczne”, 6, 1969

S. Pazura, Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra, w: Sztuka i społeczeństwo , t. I, Ocalenie przez sztukę,

Warszawa 1973

K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa

Riegla, Warszawa 1970

Ponadto studenci otrzymują indywidualnie literaturę przedmiotu dostosowaną do opracowywanych zagadnień

Efekty uczenia się:

W01 (KW_05) – Zna miejsce historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych

W02 (KW_08) – Ma świadomość znaczenia nauk pomocniczych historii i historii sztuki (ikonografia, heraldyka)

W03 (KW_13) – Ma świadomość związków nauk historycznych z naukami społecznymi i psychologią

U01 (KU07) – Ma umiejętność poprawnego doboru metody badawczej do analizowanych procesów i artefaktów

U02 (KU12) – Poprawnie stosuje terminologię z zakresu nauk pomocniczych historii i historii sztuki

U03 (KU_17) – Potrafi poprawnie argumentować przedstawiane tezy badawcze

K01 (KK_05) – Śledzi nowe prądy badawcze w dziedzinie nauk humanistycznych

K02 (KK_08) – Propaguje i popularyzuje w swoim środowisku wiedzę z zakresu interpretacji dzieł sztuki

Metody i kryteria oceniania:

- Udział w zajęciach

- Przygotowanie prezentacji na wybrany temat

Zakres tematów:

- Przygotowanie studentów do prawidłowej interpretacji dzieł sztuki, profesjonalnego analizowania ich, zauważania kontekstów i powiązań z epokami, w których powstały.

-Używanie prawidłowej terminologii oraz odczytywanie różnorodnych znaczeń zawartych w dziele sztuki.

- samodzielne dokonywanie analizy dzieł sztuki na przykładzie wybranych grup artefaktów

- przygotowywanie prezentacji multimedialnych na wybrany temat

- omawianie zagadnień metodologicznych związanych z analizą dzieł sztuki.

- stosowanie prawidłowej terminologii związanej z opisem i analizą formalną i ikonograficzną dzieł sztuki

- prawidłowa interpretacja symbolicznych treści zawartych w dziełach sztuki

- dzieło sztuki interpretowane jako przejaw szerszych zjawisk kulturowych (m.in. panującej mentalności, historii obyczajowości, piśmiennictwa i literatury)

- analiza wybranych fragmentów tekstów E. Panofsky’ego, J. Białostockiego, H. Wölfflina, E. Gombricha, A. Riegla i Hansa Sedlmayra ich teorii metodologicznych

- Rozumienie treści dzieła w kontekście dawnych i współczesnych teorii estetycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 16:15 - 17:45, sala 14
Christine Moisan-Jablonski 5/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)