Literatura uzupelniająca: |
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983
J. Gage, Kolor i znaczenie, Kraków 2010
K. Pomian, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 2010
D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990
Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte, red. O Schmitt, t. 1-10, Stuttgart 1937-1987
Lexikon der christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. 1-8, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1968-1976
Guy de Tervarent, Attributs et symbols dans l’art profane 1450-1600, dictionnaire d’un language perdu, Geneve 1958-1964
Sztuka i dialog wyznań. w XVI i XVII wieku, red. J. Harasimowicz, Warszawa 2000
J. Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002
O. Bätschmann, Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki, „Artium Questiones”, t. 3, Poznań 1986
|
Literatura: |
Cesare Ripa, Ikonologia, tłum. Ireneusz Kania, Kraków 1998.
E. Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971[wybór]
E. Gombrich, Sztuka a złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981
E. Gombrich, W poszukiwaniu historii kultury, w: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, opr. J. Białostocki,
Warszawa 1976
Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, opr. J. Białostocki, Warszawa 1976 [wybór]
W. Ławniczak, Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań 1975
J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa1982 [wybór]
J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966 [wybór]
J. Białostocki, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978 [wybór]
J. Białostocki, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Cykl drugi, Warszawa 1987 [wybór]
J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980.
H. Wölfflin E., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wrocław 1962
T. Dobrowolski, Strukturalizm w historii sztuki, „Studia Metodologiczne”, 6, 1969
S. Pazura, Struktura i sacrum. Estetyka sztuk plastycznych Hansa Sedlmayra, w: Sztuka i społeczeństwo , t. I, Ocalenie przez sztukę,
Warszawa 1973
K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa
Riegla, Warszawa 1970
Ponadto studenci otrzymują indywidualnie literaturę przedmiotu dostosowaną do opracowywanych zagadnień
|
Zakres tematów: |
- Przygotowanie studentów do prawidłowej interpretacji dzieł sztuki, profesjonalnego analizowania ich, zauważania kontekstów i powiązań z epokami, w których powstały.
-Używanie prawidłowej terminologii oraz odczytywanie różnorodnych znaczeń zawartych w dziele sztuki.
- samodzielne dokonywanie analizy dzieł sztuki na przykładzie wybranych grup artefaktów
- przygotowywanie prezentacji multimedialnych na wybrany temat
- omawianie zagadnień metodologicznych związanych z analizą dzieł sztuki.
- stosowanie prawidłowej terminologii związanej z opisem i analizą formalną i ikonograficzną dzieł sztuki
- prawidłowa interpretacja symbolicznych treści zawartych w dziełach sztuki
- dzieło sztuki interpretowane jako przejaw szerszych zjawisk kulturowych (m.in. panującej mentalności, historii obyczajowości, piśmiennictwa i literatury)
- analiza wybranych fragmentów tekstów E. Panofsky’ego, J. Białostockiego, H. Wölfflina, E. Gombricha, A. Riegla i Hansa Sedlmayra ich teorii metodologicznych
- Rozumienie treści dzieła w kontekście dawnych i współczesnych teorii estetycznych
|