Wielokulturowość Europy 1000-SM11WIE-SD
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Szahaj A., E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004. Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku, red. A. Borowiak, P. Szarota, Warszawa 2004. Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w perspektywie europejskiej i pozaeuropejskiej , red. A. Barska, M. Korzeniowski, Opole 2007. Współczesna edukacja kulturowa : oblicza - przemiany – perspektywy, red. A. Roguskiej, M. Danielak-Chomać, Siedlce 2010 Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie, red K. Golemo (i inni), Kraków 2006. |
||
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące wykład konwersatoryjny wykład w toku problemowym |
||
Literatura: |
Dialog międzykulturowy a demokracja, red. M. Karasińska-Fendler, Łódź 2007. Savidan P., Wielokulturowość, Warszawa 2012. Studia nad wielokulturowością, red. D. Pietrzyk-Reeves i M. Kułakowskiej, Kraków 2010 Wielokulturowość w zglobalizowanym świecie. Wybrane aspekty wyznaniowe, prawne i instytucjonalne, red. H. Czakowska, M. Micińska, Bydgoszcz 2010. Wielokulturowość: konflikt czy koegzystencja?, red. A. Sliz, M. Szczepański, Warszawa 2011. Wielokulturowość: postulat i praktyka, red. L. Dronga, W. Kalaga, Wrocław 2005 |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA – student: W01 – dysponuje wiedzą na temat pozycji międzynarodowej państwa polskiego i uwarunkowań prawnych z zakresu praw mniejszości narodowych (K_W03) W02 – przywołuje fakty i dane odnośnie struktury społecznej i narodowej społeczności europejskich (K_W04) W03 – rozumie specyfikę struktury społeczno-narodowej poszczególnych państw europejskich (K_W03) W04 – ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju cywilizacyjnego państw europejskich, norm, prawidłowości i wydarzeń wpływających na świadomość i tożsamość współczesnych obywateli poszczególnych państw europejskich (K_W03, K_W04) W05 – rozumie znaczenie i założenia polityki multikulturowości, różnice pomiędzy procesem integracji a asymilacji społeczności imigrantów, zwłaszcza muzułmańskich wśród Europejczyków (K_W03) W06 - opisuje i dyskutuje na temat problemów narodowościowych stanowiących wyzwania dla współczesnych rządów (K_W04) UMIEJĘTNOŚCI - student: U01 – pozyskuje, selekcjonuje i utrwala wiedzę na temat społeczności imigrantów i ich funkcjonowania w krajach europejskich (K_U02,K_U03 U02 – formułuje i wraża opinie poparte rzeczową argumentacja odnośnie skuteczności funkcjonowania polityki wielokulturowości w krajach europejskich (K_U02) U03 – wyjaśnia i porównuje przyczyny w podejściu do różnorodności etnicznej i narodowej w krajach europejskich a np. Kanady, USA, czy Australii (K_U02) U04 – wyraża opinie na temat spuścizny kulturalnej krajów mocno zróżnicowanych pod względem narodowościowym (K_U03) U05 - zachęca innych do poznawania dziejów i bogatego dorobku kulturowego krajów niejednolitych pod względem narodowościowym (K_U03) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student: K01 – jest przekonany o konieczności zachowania obiektywizmu w ocenianiu relacji między różnymi grupami narodowymi, kulturowymi i etnicznymi (K_K04) K02 – ma świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wygłaszane poglądy (K_K04) K03 – docenia i szanuje tradycję krajów różnorodnych pod względem narodowym, kulturowym, religijnym i etnicznym (K_K04) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega kolokwium zaliczeniowe w formie testu. Skala ocen: (90-100%) bardzo dobry; (75-89%) dobry; 60-74% dostateczny; poniżej 60% niedostateczny. |
||
Zakres tematów: |
Pojęcie wielokulturowości, wielonarodowości i etniczności, integracji, asymilacji, asocjacji, interkulturowości. Teoretyczne aspekty wielokulturowości. Wielokulturowość a państwo narodowe. Problemy tożsamości. Wielokulturowość w Europie a w Ameryce. Wielokulturowość w USA i Kanadzie. Europejska wielokulturowość i wielojęzyczność. Dialog międzykulturowy a demokracja. Wielokulturowość w zglobalizowanych świecie. Społeczeństwo wielokulturowe: wady i zalety. Prawa jednostki, prawa człowieka a wielokulturowość. Instytucje UE na rzecz dialogu międzykulturowego. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:00 - 11:45,
sala 302 |
Katarzyna Grysińska-Jarmuła | 10/9 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Poniatowskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.