Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
A. Moraczewska, Granice państwowe w różnych paradygmatach naukowych, (w:)Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku. Wizje – koncepcje – paradygmaty, pod red. B. Kuźniara, Warszawa 2005
Z badań nad problematyką narodowościową państw Europy Środkowej i Wschodniej, pod red. J. Albina, J. M. Kupczaka, Wrocław 1998
B. Mikołajczyk, Mniejszości w prawie międzynarodowym, Katowice 1996
Granice na pograniczach, pod red. J. Kurczewskiej i H. Bojar, Warszawa 2005
M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000
A. Maksimczuk, Granice państwowe, relacje z sąsiedztwem gospodarczym i wschodnie pogranicze Polski w dobie transformacji, integracji i globalizacji, t1-2, Białystok 2013
P. Hauser, Walka o granice państwa polskiego po I wojnie światowej, Warszawa 2009
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład
|
Literatura: |
E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2005
Ewolucja instytucji granicy we współczesnej Europie, pod red. S. M. Grochalskiego, Opole 2010
A. Moraczewska, Transformacja granic Polski, Lublin 2008
H. Donnan, T. H. Wilson, Granice tożsamości, narodów, państwa, Kraków 2007
Suwerenność państwa i jej granice, pod red. S. Sowińskiego i J. Węgrzeckiego, Warszawa 2010
Bezpieczeństwo granic Rzeczypospolitej Polskiej, pod red. A. Konopki, G. Sobolewskiego, Białystok 2011
|
Efekty uczenia się: |
K_W04, K_W06, K_U05, K_U08, K_K06
|
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium
5,0 > 91% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty
4,5 = 81-90% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
4,0 = 71-80% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
3,5 = 61-70% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
3,0 = 51-60% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
2,0 < 50% - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia
|
Zakres tematów: |
1. Granica, pogranicze, przygranicze – zakres pojęciowy, metody badawcze
2. Granice państwowe w paradygmatach naukowych
3. Naród a państwo
4. Funkcje granic
5. Zmiany granic w XX w.
7. Migracje i przekraczanie granic we współczesnym świecie
8. Problemy granic na początku XXI w.
|