Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań językoznawczych 1000-F-L11MBJ-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. В.А. Маслова, Введение в когнитивную лингвистику, Москва 2011.
Publikacje naukowe z zakresu językoznawstwa z zasobów internetowych.

Metody dydaktyczne: metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Literatura:

1. Ю.А. Левицкий, Общее языкознание, Москва 2007.

2. Л.П. Иванова, Курс лекций по общему языкознанию, Киев 2010.

3. Jerzy Apanowicz,: Metodologia ogólna, Gdynia 2002.

4. J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1991.

5. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, cz. III – Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa. Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

K_W01: student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa rosyjskiego, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować,

K_W02: zna w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą w języku rosyjskim,

K_W03: ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa rosyjskiego, obejmującą metodologię oraz wybrane zjawiska i teorie,

K_W04: ma ugruntowaną wiedzę o zaawansowanych metodach analizy i interpretacji tekstów, właściwą dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa rosyjskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywne zaliczenie testu końcowego.

Skala ocen i kryteria oceniania:

5 − znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne,

4,5 − opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w stopniu bardzo dobrym,

4 − wysoki stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, ale z pewnymi nieprawidłowościami,

3,5 − zadowalający stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, ale ze znaczącymi niedociągnięciami,

3 − wystarczający stopień opanowania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, z licznymi błędami,

2 − niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do metodologii badań (metoda, metodologia).

2. Metodologiczne podstawy badań językoznawczych.

3. Przedmiot i typy badań językoznawczych.

4. Charakterystyka badań językoznawczych ze względu na zakres i aspekt badawczy.

5. Wybrane metody badań językoznawczych: opisowa, historyczno-porównawcza, funkcjonalna, matematyczna,

6. Wybrane aktualne kierunki badań językoznawczych: językoznawstwo kognitywne, lingwistyka kulturowa, socjolingwistyka, etnolingwistyka, lingwistyka tekstu itp.

7. Podstawowe informacje na temat przebiegu procesu badawczego.

8. Wskazówki dotyczące koncepcji pracy naukowej: ustalenie celu i obiektu badań, zebranie literatury, ustalenie korpusu, informacja o stanie badań, ustalenie metody opisu, innowacyjność metodologiczna, sformułowanie tez, nowe informacje w pracy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 12:45 - 13:30, sala 206
Jolanta Jóźwiak 9/10 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 10:00 - 10:45, sala 204
Sylwia Firyn 8/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Grabowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)