Aktywizowanie społeczności lokalnych 1000-Pt-LS23ASL-SD
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura uzupelniająca: | Barber, B., Gdyby burmistrzowie rządzili światem. Dysfunkcyjne kraje, rozkwitające miasta, Warszawa 2014. Ustawa z 1990 r. o samorządzie gminnym. Ustawa z 1989 r. prawo o stowarzyszeniach. Ustawa z 2015 r. prawo o zgromadzeniach. Ustawa z 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. www.polityka-chojnice.blogspot.com www.wspolnota.org.pl www.ngo.pl |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące |
||
Literatura: |
Miasto w działaniu. Zrównoważony rozwój z perspektywy oddolnej, red. P. Filar, P. Kubicki, Warszawa 2012. Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2012. Praktyczny wymiar demokracji lokalnej. Podmioty, instrumenty i wdrażanie polityk publicznych, red. Kołomycew A., Kotarba B., Rzeszów 2013. Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, tom 1, red. A. Olech, Warszawa 2012. Wałdoch, M., O znakach postkomunizmu w postawach lokalnych aktorów politycznych w Chojnicach, "Studia Polityczne" 2016, nr 3/(43). Wałdoch, M. Bariery konsolidacji demokracji lokalnej: prezentyzm i recentywizm, "Świat Idei i Polityki" 2016, T. 15. Wałdoch, M. Meandry polityki historycznej w jednostkach samorządu terytorialnego III RP, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 2017, t. XIV. Beals, F., Wood B., Local youth activism in New Zealand Aotearoa, Super Girls, Gangstas, Freeters, and Xenomaniacs: Gender and Modernity in Global Youth Cultures. New York 2012. Lokalne wzory kultury politycznej, red. J. Kurczewski, 2007. |
||
Efekty uczenia się: |
W01: Student ma wiedzę na temat mechanizmów aktywizowania społeczności lokalnych W02: Student ma wiedzę na temat metod działań ruchów społecznych. U01: Student posiada umiejętności wdrażania mechanizmów partycypacji politycznej oraz ma świadomość ich znaczenia w demokratycznym państwie. U02: Student potrafi analizować wyniki badań opinii publicznej i wykorzystywać ich rezultaty do kształtowania postaw politycznych. K01: Student posiada kompetencje niezbędne do pełnienia funkcji organizatora życia obywatelskiego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz projekt aktywizacji społecznej. |
||
Zakres tematów: |
1. Techniki aktywizowania społeczności lokalnych, formalno-prawne możliwości uczestnictwa w życiu politycznym wspólnot lokalnych: typologizacja i systematyzacja. 2. Działania strażnicze i ich konsekwencje w dobie Internetu. Transparentność życia publicznego. Protest społeczny: przyczyny i cele. 3. Konsultacje społeczne: praktyka w świetle teorii. 4. Jednostki pomocnicze Jednostek Samorządu Terytorialnego (rady osiedli, sołectwa). 5. Modele budżetów obywatelskich. 6. Prawybory i inne modele wykorzystania przestrzeni publicznej przez społeczeństwo. Rola kościołów i związków wyznaniowych w inicjatywach społecznych. 7. Aktywizacja społeczna według grup docelowych i foreseight miejski. 8. Działania indywidualne: inicjatywy, zbiórki, happeningi, blogi. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 16:15 - 17:45,
sala 106 |
Marcin Wałdoch | 9/9 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek przy ulicy Poniatowskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.