Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania konsumenckie i style życia 1000-ISP-B35ZK-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura uzupelniająca: Appadurai A. 2005. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Kraków: Universitatis.
Giza A. i M. Sikorska. 2012. Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: PWN.
Grzeszczyk E. Sukces. Amerykańskie wzory, polskie realia, Warszawa: Wydwanictwo IFIS PAN
Miller D. 2011. Teoria zakupów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: wykład mulitimedialny
Literatura:

Baudrillard J. 2006. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Felicjan Bylok, Urszula Swadźba, Danuta Walczak-Duraj. 20017. Praca i konsumpcja w perspektywie tworzenia ładu aksjonormatywnego, Katowice: Śląsk Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.

Karwacki, A. Underclass na zakupach - czyli paradoksy konsumpcji ubogich, w: Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz (red.), Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. s. 47-66

Kozłowski T. 2013. Dobrobyt kontra dobrostan konsumpcjonizm a ideał dobrego życia z perspektywy psychologii poznawczej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 29-47.

Kozłowski T. i T Szlendak. 2008. Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rifkin J. 2003. Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław: Wydaw. Dolnośląskie.

Ritzer G. 2004. Magiczny świat konsumpcji, Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Ritzer G. 2009. Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literackie "Muza".

Szlendak T., Pietrowicz K. 2004 Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01 – Zna i rozumie pojęcia definiujące różne obszary zachowań konsumentów (i obszary/ zjawiska je uzupełniające) (KW05)

W02 - Wymienia i opisuje czynniki determinujące zachowania konsumentów (KW05)

W03 - Rozpoznaje i określa przyczyny i skutki zmian zachodzących w ramach

internacjonalizacji konsumpcji oraz trendów (KW_09)

Umiejętności

U01 – potraf przygotować argumenty i techniki, umożliwiające oddziaływanie na zachowania konsumentów na poszczególnych etapach procesu zakupowego

(KU_01)

U02 – potrafi pracować nad projektem obejmującym analizę postaw i zachowań konsumentów oraz metody ich przewidywania i kształtowania (KU09)

Kompetencje społeczne

K01 - Jest gotów do oceniania istniejących koncepcji kształtowania zachowań konsumentów oraz określenia możliwości ich optymalizacji/racjonalizacji z uwzględnieniem posiadanych zasobów finansowych, wiedzowych i rzeczowych (KU04)

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy

Kryteria ocen (w %):

<100 - 95> – 5,0

(95 - 90> – 4,5

(90 - 80> – 4,0

(80 - 65> – 3,5

(65 - 50> – 3,0

Zakres tematów:

1. Definicja konsumpcji, rozumienie konsumpcji.

2. Konsumpcja a konsumpcjonizm.

3. Fazy zachowań konsumentów

4. Determinanty zachowań konsumpcyjnych

5. Decyzje konsumentów czyli czy można być racjonalnym konsumentem?

5. Segmentacja rynku

6. Socjologiczne teorie konsumpcji

7. Cechy charakterystyczne społeczeństwa konsumpcyjnego.

8. Style życia - główne pojęcia i teorie (style życia i refleksyjność, społeczeństwo klasy średniej, konsumpcja masowa i uniformizacja, nierówności i fragmentacja, najważniejsze teorie)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 14:30 - 16:00, sala AULA
Aneta Baranowska 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)