Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyrygowanie z czytaniem partytur 1600-EA36DZCP-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: E. Bury – Podstawy techniki dyrygowania,
J. K. Lasocki – Chór – poradnik dla dyrygentów,
J. K. Lasocki – Dyrygent i dyrygowanie amatorskim zespołem muzycznym,
T. Czudowski – Kształcenie i organizacja zespołów śpiewaczych,
W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych,
A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe,
A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej,
J. Zabłocki – Wybrane zagadnienia pracy dyrygenta chóru,
J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru,
J. Zabłocki – O technice dyrygowania,
S. Wiechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych,
S. Krukowski – Problemy wykonawcze muzyki dawnej,
Z. Soja – Przewodnik dla prowadzącego chór w szkole podstawowej,
J. Jasiński – Chór w szkole specjalnej,
J. Nowak – Dyrygent chóru
A. Bubicz – Mojsa – Głos ludzki jako żywy instrument,
B.Mendlik – Wykonawstwo form wokalnych i wokalno-instrumentalnych muzyki religijnej w kontekście budowy formalnej oraz treści utworów,
M. Szczepankiewicz – Cantate Domino – Szkice o kulturze muzycznej Kościoła,
S. Dobek – Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku.
A. Kaczyński – Ave Maria w polskiej muzyce chóralnej dawnej i współczesnej
Strony internetowe:
www.polmic.pl
www.pwm.pl
www.europacantat.com
www.musica-mundi.com
www.amicimusicasacra.com
www.cpdl.org
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: - podająca (wykład, objaśnienie, pogadanka)
- eksponująca (pokaz)
- problemowa (rozwijająca twórcze myślenie muzyczne)
w kontaktach i pracy ze studentami korzystałem z nowych technologii informatycznych, wykorzystując szkolenie Innowacyjny Dydaktyk.
Literatura:

Utwory ze zbioru „Z pieśnią” na chór a cappella” cz. II opr. J. K . Lasocki

- Wesele sieradzkie,

- Kołysanka,

A. Lotti - Miserere

A. Bruckner - Locus iste

E. Głowski - Ziemia ojczysta

P. Maszyński - Łzy

J. Świder - Czego chcesz od nas Panie (z tow. fortepianu)

J. Haydn - Missa brevis - Kyrie (z akompaniamentem fortepianu),

Utwory obowiązkowe; W. A. Mozart – menuet z Eine kleine Nachtmusik

J. Pffeifer - Bajka o jeżu

S. Kazuro - Gra fal

Mikołaj z Krakowa - Aleć nade mną Venus

B. Grabowski – Missa brevis – wybrane części:

- Gloria

Utwory ze zbioru „Z pieśnią” na chór a cappella” cz. III opr. J. K . Lasocki

E. Maćkowiak - Uwoz mamo roz

Raritäten der Romantik na wielogłosowy chór mieszany a cappella

K. M. Prosnak - Morze

J. Różycki - Magnificat

F. Poulenc - Ave verum corpus

K. M. Prosnak - Dwie myszki

P. Eben - Missa Adventus et Quadragesimae - (Kyrie, Agnus Dei)

Metody i kryteria oceniania:

Semestr V i VI zaliczenie z oceną na podstawie opracowanego materiału:

- Dyrygowanie 2 utworami (chóralny, instrumentalny lub wokalno-instrumentalny), dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem obowiązkowym. Jeden utwór powinien być dyrygowany przez studenta z pamięci. Znajomość wszystkich określeń zawartych w partyturach. Znajomość podstawowych informacji o fakturze utworów, epoce stylistyczno-historycznej oraz biogramu kompozytora i autora tekstu (w utworach wokalnych i wokalno-instrumentalnych)- wykazanie się znajomością cech epok i stylów wykonywanych utworów.

Zakres tematów:

Schematy ruchów taktowych nieregularnie złożonych.

Problemy odtwórcze w utworach o wyrazowości romantycznej.

Problemy techniczne i odtwórcze form wokalno-instrumentalnych muzyki dawnej.

Poznanie problemów związanych z wykonywaniem współczesnej muzyki chóralnej.

Rozplanowanie frazowania w krótszych i dłuższych utworach,

Kształtowanie wyrazowości artystycznej w formach muzyki dawnej,

Realizacja utworów na chóry mieszane z akompaniamentem organów.

Utrwalanie problematyki wykonawczej utworów wokalnych i wokalno-instrumentalnych,

Dwunastomiar jako metrum dwunasto- i czteroruchowe,

Zapoznanie z różnorodnością zapisu współczesnej muzyki wokalno-instrumentalnej,

Opracowanie utworów instrumentalnych,

Dyrygowanie wybranymi utworami chóralnymi kompozytorów polskich XX w.,

Dyrygowanie wybranymi fragmentami utworów na chór, solistów i orkiestrę.

Samodzielne opracowanie repertuaru dyplomowego,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 16:30 - 17:15, sala 202
Tomasz Kotwica, Ewa Matuszak 2/2 szczegóły
2 każda środa, 9:30 - 10:15, sala 224
Andrzej Koziełek, Arkadiusz Kaczyński 1/2 szczegóły
3 każda środa, 9:30 - 10:15, sala 222
Mariusz Kończal, Marlena Winnicka 2/2 szczegóły
4 każda środa, 15:00 - 15:45, sala 222
Mariusz Kończal 2/2 szczegóły
5 każda środa, 11:15 - 12:00, sala 225
Bernard Mendlik, Lidia Stróżecka 2/2 szczegóły
6 każdy poniedziałek, 14:45 - 15:30, sala 202
Benedykt Odya, Ewa Matuszak 1/2 szczegóły
7 każdy poniedziałek, 15:30 - 16:15, sala 202
Benedykt Odya 2/2 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)