Metodyka muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych 1600-EA24MMZAWSP-SD
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Literatura uzupełniająca 1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP Warszawa 1998 2. Bonna B. Michalski A., Szubertowska E., Wybrane problemy edukacji muzycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 3. Chwedorowicz J., Innowacje w kulturze, Łódź 2007 4. Dadak-Kozicka D., Współczesność jako obecność tradycji. O czterech podejściach do tradycji muzycznej. 5. Dymara B. (red.), Dziecko w świetle muzyki. Nauczyciele-nauczycielom, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2000 6. Dyrdał A. (opr.), Materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowania muzycznego, Urząd Miejski Bydgoszczy Wydział Oświaty i Wychowania, Bydgoszcz 1974 7. Dzierzgowska I., Wspinaczka po stopniach awansu. V. Dyrektor Szkoły, Warszawa 2005 8. Forum dydaktyczne, przeszłość - teraźniejszość – przyszłość, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy 2009 9. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2012 10. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2011 11. Górski W. (red.), Sztuka, Kultura, Edukacja, rocznik naukowy 2012, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdański, Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Gdańsk 2010 12. Górniewicz J., Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka, Warszawa-Toruń 1992 13. Górniok-Naglik A., Muzyka a rozwój małego dziecka, [w:] Konaszkiewicz Z., Muzyka w życiu codziennym słuchaczy, Akademia muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 1994 14. Hamer H., Klucz do efektywnego nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994 15. Janczewska-Sołomko K., Zarnecka M. (red.), Dorobek i perspektywy rozwoju psychologii i pedagogiki muzyki w PRL. Materiały z Sympozjum w PWSM w Warszawie 12-14 grudnia 1974 roku, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie Instytut Pedagogiki Muzycznej, Warszawa 1977 16. Jarmoszuk Z., Jędryczkowska K., Krysiak M. (red.), Instytucje i placówki naukowo-badawcze prowadzące badania w dziedzinie kultury, Instytut Kultury, Pracownia Informacji Naukowej, Seria Katalogi: Nr 1 Warszawa 1991 17. Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 1998 18. Madej M., Miejsce muzyki w integracji międzyprzedmiotowej w edukacji szkolnej, [w:] Markiewicz L. (red.), Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność, Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Edukacji Muzycznej w dniach 12-14 marca 2003 roku w Katowicach, Katowice 2005 19. Michalski A. (red.), Nowe koncepcje edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2002 20. Millati W., Organizacja Szkolnictwa Artystycznego w Polsce, Materiały Pomocnicze dla nauczycieli Szkół i Ognisk Artystycznych, Rok 1972, zeszyt 141, Centralny Ośrodek Pedagogiczny Szkolnictwa Artystycznego Warszawa 21. Muchacka B., Szymańska M., (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, IMPULS, Kraków 2008 22. Myszkowska-Litwa M., Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2007 23. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa WSIP 24. Nyderek A., Czynniki warunkujące skuteczność pracy pedagogicznej nauczyciela wychowania muzycznego, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1988 25. Opalach C., Wspólnota religijna a funkcjonowanie rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2006 26. Pielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, Poznań 2005 27. Pielachowski J., Sto spraw szkoły mini encyklopedia prawno-organizacyjna, eMPi2 Poznań 2003 28. Piotrowski R. J., Trzos P. A.(red.), Wspieranie potencjału dydaktycznego nauczycieli muzyki – Edukacja. Wiedza. Wykonawstwo. Praktyka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie – Konin 2012 29. Pytlak A., Muzyka a wychowanie [w:] W. Pomykało (red.) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa 1997, Fundacja Innowacja 30. Pytalka A., Podstawy wychowania muzycznego, WSiP Warszawa 1977 31. Pyżalski J., Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, IMPULS Oficyna wydawnicza Kraków 2007 32. Renat R., Percepcja muzyczna w polskiej myśli pedagogicznej II połowy XX wieku- próby syntezy 33. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 2/2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 34. Rubin G., Winnicka M. (red.), Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, Rocznik Instytutu Edukacji Muzycznej nr 1/2011, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012 35. Sałata E., Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy reformy edukacyjnej, Radom 2001 36. Sosnowski J., Zarys techniki pracy społeczno-oświatowej, Warszawa 1971 37. Standardy edukacji kulturalnej, Warszawa 2008 38. Starzyński E. (red.), Podstawy teoretyczne wychowania muzycznego. Metodologia 39. Strycharska-Gać B., Relacje człowiek-człowiek w procesie wychowawczym, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa 2009 40. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2 Poznań 2007 41. Szubertowska E., Kompetencje muzyczne młodzieży licealnej na przykładzie badań w szkołach bydgoskich, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Bydgoszcz 2003 42. Schulz R., Kryteria oceny innowacji pedagogicznych, [w:] Malinowski M., Innowacje pedagogiczne z perspektywy informacji oświatowej, CODN 1995 43. Szuman S., Sztuka dziecka, WSiP, Warszawa 1980 44. Szymański M.S., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa 2010 45. Śliwerski B., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Tom 2. IMPULS Kraków 2009 46. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 47. Śnieciński J., Świat człowieka, świat sztuki, Wydawnictwo „Żak” Warszawa 1996 48. Urbaczewski M., O wychowaniu słów kilka - poradnik dla wychowawców 49. Wojnar I., Sztuka jako podręcznik życia 50. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, wyd. II poszerzone, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1998 51. Woronowicz W., Apanel D., Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, Wydawnictwo Implus, Kraków 2010 52. Zaborowski Z., Stosunki międzyludzkie a wychowanie, Nasza Księgarnia Warszawa 1972 53. Zając D. (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010 54. Zalesiński Łukasz, Chcą być daleko od pruskiego wzorca, [w:] Rzeczpospolita 31.08.2013 55. Zalewska-Pawlak M., (red.), Sztuka wobec wolności człowieka liberalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009 56. Zalewska-Pawlak M., Pikuła A. (red.), Szkoła XXI wieku – Szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011 57. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 3, Bydgoszcz 1978 58. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 4, Bydgoszcz 1980 59. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 5, Bydgoszcz 1981 60. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 2, Bydgoszcz 1977 61. Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Studia z Wychowania Muzycznego zeszyt 6, Bydgoszcz 1985 62. Zięba S., Wpływ muzyki na psychikę człowieka, Pelplin 2003 |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody dyskusyjne |
Metody dydaktyczne - inne: | Metody: indywidualne projekty studenckie, prezentacje multimedialne, praca z książką, obserwacja. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Blythe S. G., Harmonijny rozwój dziecka, wyd. Świat Książki Warszawa 2006 2. Blythe S. G., Harmonijny rozwój dziecka, wydanie rozszerzone, wyd. Świat Książki Warszawa 2010 3. Chyła-Szypułowa I., Twórczość literacka dla dzieci, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006 4. Chyła-Szypułowa I. (red.), Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Studia Artystyczne Akademii Świętokrzyskiej. Tom 4, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007 5. Chyła-Szypułowa I., Kompendium edukacji muzycznej, Wyd. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008 6. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004 7. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, WSPiA Poznań 2009 8. Dryden G. Vos J., Rewolucja w uczeniu, wyd. ZYSK I S-KA, Poznań 2003 9. Fangorowa K. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Implus” Kraków 2001 10. Frątczak J., Metoda projektowania pedagogicznego, EmilJan Bydgoszcz 2008 11. Gołębniak B.D., Uczenie metodą projektów. Szkoła dziś i jutro, WSiP Warszawa 2002 12. Goriszowski W., Metodologiczno-metodyczne problemy wychowania muzycznego w zarysie, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 1994 13. Kaczmarkiewicz M. (red.), Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Studia Artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Tom 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2008 14. Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej oświaty, wyd. empi s.c 15. Konaszkiewicz Z, Szkice z pedagogiki muzycznej, Akademia Muzyczna, Warszawa 2001 16. Konaszkiewicz Z., Muzyka w życiu codziennym słuchaczy, Akademia muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 1994 17. Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 18. Kotarska H., Kamińska B., Testy osiągnięć muzycznych dla młodzieży szkolnej, WSiP, Warszawa 1984 19. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, podręcznik akademicki, wyd. naukowe PWN, Warszawa 2004 20. Lemańska-Lewandowska E., Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – Strategie – Kierunki zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013 21. Mc Ginnis A.L., Sztuka motywacji, Warszawa 1993 22. Muchacka B., Szymańska M, (red.), Nauczyciel w świecie współczesnym, IMPULS, Kraków 2008 23. Myszkowska-Litwa M., Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS Kraków 2007 24. Okoń W., Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa 1986 25. Petlak E., Rola nauczyciela we współczesnej szkole, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008 26. Pituła B., Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Bydgoszcz 2010 27. Podstawa programowa z komentarzami, tom 7 28. Popek S. (red.), Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1985 29. Przerembska V., Problemy współczesnej edukacji muzycznej, Zakład Pedagogiki Muzycznej, Łódź 2002 30. Pyżalski J., Nauczyciele - Uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, wyd. Impuls Kraków 2007 31. Rudniański J., O dobrym wychowaniu i kształceniu, WSiP Warszawa 1985 32. Szymański M. S., O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010 33. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 34. Śliwerski B., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Kraków 2009 35. Weiner A., Test muzycznych umiejętności percepcyjnych. Podręcznik, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007 36. Wojnar I., Nauczyciel i wychowanie estetyczne, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1968 37. Wojnar I., Sztuka i wychowanie, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993 38. Woronowicz W., Apanel D., Opieka, wychowanie, kształcenie. Moduły edukacyjne, Wydawnictwo Implus, Kraków 2010 39. Wychowanie muzyczne w szkole czasopismo dla nauczycieli 40. Zając D. (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010 41. Znowelizowana ustawa o systemie oświaty po zmianach 19 marca 2009 roku, Poznań 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K2_W02 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie repertuaru muzycznego stanowiącego podstawę kształcenia muzycznego w szkole K2_W07 Biegle orientuje się w zakresie problematyki związanej z technologiami muzycznymi oraz ich zastosowania w dydaktyce K2_W21 Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu oraz inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie Umiejętności K2_U03Potrafi przygotować i wykonać z uczniami utwory objęte repertuarem szkolnym na III i IV etapie edukacyjnym K2_U12 Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty (elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej na III i IV etapie edukacyjnym K2_U21Bieglewykorzystuje nowoczesne technologie informacyjne w edukacji muzycznej, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną, korzysta z różnych źródeł w języku polskim i obcym K2_U23Posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły na III i IV etapie edukacyjnym K2_U24 Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych oraz świadomie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces Kompetencje społeczne K2_K14Doskonali kompetencje pedagogiczne korzystając ze źródeł internetowych i multimediów, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych K2_K15Posiada praktyczne kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły oraz przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień osiągnięcia efektów kształcenia związany jest z warunkami zaliczenia: - zdalna obecność na ćwiczeniach - zdalna w miarę możliwości Internetu - aktywność na ćwiczeniach - przygotowanie scenariusza lekcji dyplomowych w formie papierowej - Dwie prace pisemne zaliczeniowe w ramach ćwiczeń: 1. Program naprawczy (według podanego wzoru) 2. Projekt edukacyjny (według podanego wzoru) Termin oddania prac 30.05.2020 - Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Metodyka muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych możliwe jest po przeprowadzonej i zaliczonej praktyce pedagogicznej w zakresie Metodyki muzyki, zajęć artystycznych i dodatkowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia realizowane według treści programowych wykładu, oraz omówienie dokumentacji nauczyciela stażysty i karty nauczyciela. Wspólna praca nad projektami edukacyjnymi, programem naprawczym i programem zajęć artystycznych lub zajęć dodatkowych. Przygotowanie scenariusza lekcji dyplomowej według podanego wzoru. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:15 - 12:45,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 10/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.