Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dyrygowanie z czytaniem partytur 1600-EA12DZCZP-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: E. Bury – Podstawy techniki dyrygowania,
J. K. Lasocki – Chór – poradnik dla dyrygentów,
J. K. Lasocki – Dyrygent i dyrygowanie amatorskim zespołem muzycznym,
T. Czudowski – Kształcenie i organizacja zespołów śpiewaczych,
W. Kiser – Organizacja i kształcenie zespołów chóralnych,
A. Szaliński – Muzykowanie zespołowe,
A. Szaliński – Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej,
J. Zabłocki – Wybrane zagadnienia pracy dyrygenta chóru,
J. Zabłocki – O prowadzeniu chóru,
J. Zabłocki – O technice dyrygowania,
S. Wiechowicz – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych,
S. Krukowski – Problemy wykonawcze muzyki dawnej,
Z. Soja – Przewodnik dla prowadzącego chór w szkole podstawowej,
J. Jasiński – Chór w szkole specjalnej,
J. Nowak – Dyrygent chóru
A. Bubicz – Mojsa – Głos ludzki jako żywy instrument,
B.Mendlik – Wykonawstwo form wokalnych i wokalno-instrumentalnych muzyki religijnej w kontekście budowy formalnej oraz treści utworów,
M. Szczepankiewicz – Cantate Domino – Szkice o kulturze muzycznej Kościoła,
S. Dobek – Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku.
A. Kaczyński – Ave Maria w polskiej muzyce chóralnej dawnej i współczesnej
Strony internetowe:
www.polmic.pl
www.pwm.pl
www.europacantat.com
www.musica-mundi.com
www.amicimusicasacra.com
www.cpdl.org
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: - podająca (wykład, objaśnienie, pogadanka)
- eksponująca (pokaz)
- problemowa (rozwijająca twórcze myślenie muzyczne)
w kontaktach i pracy ze studentami korzystałem z nowych technologii informatycznych, wykorzystując szkolenie Innowacyjny Dydaktyk.
- kształcenie z wykorzystaniem platformy internetowej Microsoft Teams
Literatura:

Utwory ze zbioru: Z pieśnią na chór a ` cappella cz. 1 opr. J.K.

Lasockiego

- Deszcz jesienny

- Powiedział mi

- Cześć polskiej ziemi

- Gaude Mater Polonia

opr. I. Pffeifer - Matulu moja

M. Gomółka – Nieście chwałę mocarze

- Kleszczmy rękoma

Anonim - O Jezu jakoś ciężki skatowany

- Pieśń świętojańska o Sobótce

Powiedział mi – opr. J. K. Lasocki,

J. Świder – Psalm 100,

S. Kazuro – Krakowiak

A. Lotti – Ave Regina coelorum

J. Arcadelt – Ave Maria

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

• Zna repertuar muzyczny z zakresu dyrygowania w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych (K1_W02)

• Zna repertuar muzyczny z zakresu dyrygowania stanowiący podstawę kształcenia muzycznego w szkole (K1_W04)

• Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej dyrygenckiej literaturze muzycznej oraz potrafi je analizować i

interpretować we właściwy sposób (K1_W06)

UMIEJĘTNOŚCI:

• Potrafi przygotować i wykonać z uwzględnieniem technik dyrygowania utwory wokalne/wokalno-instrumentalne/instrumentalne reprezentujące różne style muzyczne (K1_U05)

• Odczytuje utwory chóralne w zapisie nutowym i realizuje elementy charakterystyczne dla szeroko pojętego zapisu muzycznego od średniowiecza do współczesności (K1_U09)

• Potrafi identyfikować problemy emisji głosu/techniki instrumentalnej/dyrygenckiej/techniki ruchu oraz aplikować odpowiednie ćwiczenia ze szczególnym uwzględnieniem szeroko pojetej dyrygentury chóralnej(K1_U13)

• Potrafi doskonalić własny warsztat wokalny/instrumentalny/dyrygencki/ruchowy poprzez samodzielna pracę nad utworami z zakresu muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej (K1_U14)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

• Wykorzystuje wiedzę, wyobraźnię, intuicję, twórczą postawę do prowadzenia i realizacji powierzonych zadań dyrygenckich (K1_K06)

• Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki dyrygowania oraz potrzeby ich doskonalenia (K1_K17)

Metody i kryteria oceniania:

Semestr II zaliczenie z oceną na podstawie opracowanego materiału:

- dyrygowanie z pamięci 2-3 utworami,

- dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem obowiązkowym.

- znajomość znaków, określeń zawartych w partyturach dyrygowanych utworów,

- znajomość tekstów słownych wykonywanych pieśni,

- wykazanie się znajomością cech epok i stylów wykonywanych utworów. Utwory obowiązkowe: J. Świder - Psalm 100, Matulu moja - wybrane opracowania, Powiedział mi - opr. K. Sikorski.

Zakres tematów:

Problemy techniki dyrygowania:

1. Określenia wstępne:

- definicja dyrygowania,

- omówienie sylwetki dyrygenta: jego uzdolnienia muzyczne, cechy charakteru, psychika.

2. Aparat ruchowy dyrygenta:

- postawa,

- wyraz oczu,

- układ rąk,

- mimika,

- operowanie oddechem.

3. Ćwiczenia przygotowawcze:

- ćwiczenia rozluźniające,

- jednostka ruchu metrycznego,

- rodzaje ruchów dyrygenckich,

- ćwiczeni uniezależniające ruchy rąk

4. Schematy ruchów taktowych:

- metrum 2, 3, 4,

- trójmiar jako metrum trzy- i jednoruchowe,

- dzielenie ruchu metrycznego przy zwolnieniach.

5. Ruchy przygotowawcze i kończące:

- ruchy przygotowawcze do pełnych jednostek metrycznych,

- ruchy przygotowawcze do niepełnych jednostek metrycznych,

- ruchy przygotowawcze do podejmowania frazy przebiegu utworu,

- ruchy przygotowawcze do wprowadzenia poszczególnych głosów,

- ruchy kończące na pełnych, wydłużonych i skróconych jednostkach metrycznych,

- ruchy kończące poszczególne frazy w przebiegu utworu.

6. Ruchowa realizacja artykulacji dźwięku, różnych zjawisk i ugrupowań rytmicznych:

- artykulacja ruchów w przebiegu legato, staccato i non legato,

- rytm punktowany,

- fermaty,

- pauzy i cezury,

- synkopy.

7. Ustalenie i realizacja różnych temp w utworach:

- tempa umiarkowane,

- tempa szybkie, tempa wolne,

- zwalnianie tempa w kadencjach,

- zmiany agogiczne.

8. Dynamika w przekazie manualno-wyrazowym dyrygenta:

- dynamika mf, f, p i jej odmiany,

- crescendo i decrescendo,

- akcenty metryczne,

- akcenty wyrazowe w przebiegu frazy,

- kulminacje dynamiczne w przebiegu całego utworu.

9. Realizacja artystyczna utworu:

- wyrazowość w gestykulacji, postawie i mimice dyrygenta,

- frazowanie i rozplanowanie napięć

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:15 - 10:00, sala 224
Arkadiusz Kaczyński 2/2 szczegóły
2 każdy czwartek, 8:30 - 9:15, sala 224
Arkadiusz Kaczyński 1/2 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 16:30 - 17:15, sala 202
Benedykt Odya 1/2 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 17:15 - 18:00, sala 202
Benedykt Odya 2/2 szczegóły
6 każdy czwartek, 18:15 - 19:00, sala 225
każdy czwartek, 9:15 - 10:00, sala 225
Bernard Mendlik 2/2 szczegóły
7 każdy wtorek, 19:30 - 20:15, sala 232
Anna Janosz 1/2 szczegóły
8 co drugi poniedziałek (parzyste), 14:00 - 15:30, sala 222
Katarzyna Sokołowska 2/2 szczegóły
9 co drugi poniedziałek (parzyste), 19:00 - 20:30, sala 222
Katarzyna Sokołowska 1/2 szczegóły
10 każdy poniedziałek, 15:30 - 16:15, sala 201
Mariusz Kończal 1/2 szczegóły
11 każdy wtorek, 15:30 - 16:15, sala 202
Tomasz Kotwica 2/2 szczegóły
12 każdy wtorek, 16:15 - 17:00, sala 202
Tomasz Kotwica 2/2 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)