Diagnostyka pedagogiczna 1100-Lg23DIP-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | Brzezińska I., Nowotnik A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym, „Edukacja”, 1 (117), s. 61-74. Deptuła M. (2015). Poznawanie społecznego kontekstu rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach IV-VI, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 61-76. http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/14436/1/SE_37_2015_Deptula.pdf Herzberg M. (2009), Techniki rozpoznawania dzieci darzonych przez rówieśników ponadprzeciętną antypatią, w: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Część I. Diagnoza, (s. 73-90), Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172 Howe, N., Jacobs, E., Goranka, V., Recchia, H. (2012). In-Service Professional Development and Constructivist Curriculum: Effects on Quality of child Care, Teacher Beliefs, and Interactions. Alberta Journal of Educational Research, vol. 57, No 4, s. 353-378. Krajewska K., Franczyk A. (2005). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków: Impuls, (s. 54-58, 84-88, 119-124, 154-160). Pilch T., Bauman T. (1980). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, (s. 85-104). Poćwiardowska B. (2009). Diagnozowanie kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część I, (s. 111-147), Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172 |
Metody dydaktyczne: | metody dyskusyjne metody kooperatywne metody pracy ze źródłami metody problemowe zajęcia realizowane innymi metodami |
Metody dydaktyczne - inne: | Wykorzystywanie technologii informacyjnej: przygotowywanie prezentacji multimedialnych, wskazywanie portali internetowych związanych z problematyką zajęć i wykorzystywanie zawartych na nich źródeł informacji w pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia (m.in. pokaz i analiza gotowych narzędzi diagnostycznych) oraz polecanie ich do wykorzystania w pracy własnej przez studentów. Zlecanie studentom zadań wymagających zastosowania specjalistycznej wiedzy naukowej do rozwiązywania hipotetycznych problemów występujących w praktyce (wykonie w parach projektu postępowania diagnostycznego i narzędzia badawczego (scheduła obserwacyjna). |
Literatura: |
Brzezińska A. I., Hornowska, E. (2011). Otoczenie a rozwój dziecka, „Forum Akademickie”, 07-08. https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2011/07-08/otoczenie-a-rozwoj-dziecka/ Brzezińska, A. (2004). Socjometria, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 192-231). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, lub tej autorki rozdział Socjometria w pracy: J.M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, (243-298), Poznań 2011: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Czub M. (red.) (2014). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (Część I, r. 1-2, Część II, r. 3-6). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. http://eduentuzjasci.pl/ude/152-publikacje/inne-publikacje/1153-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego-dziecka-w-wieku-od-1-5-do-5-5-lat.html Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I – IV, (s. 61-74). Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP. Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018). Wczesna Profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. (r. 2.2.3). Deptuła M., Misiuk A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (rozdz. 3, 5). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014), Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań (Część I, rozdz. 3, Część III, rozdz. 5), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Mielcarek M., Ratajczak A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju, w: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Monitoring_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf Potorska A. (2016). Przegląd narzędzi do badania kontekstu rozwoju dzieci do lat trzech. "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja", tom. 19, 4 (76), s. 115-135.http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2016_76_7.pdf Szustrowa T. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (rozdz. 1, 2, 4), Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
Efekty uczenia się: |
U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena narzędzi diagnostycznych wykonanych przez studenta złożonych w wyznaczonym terminie a) skali do badania zmiennej wybranej z puli podanej przez prowadzącego [U-2] 2. Pisemne kolokwium z pytaniami otwartymi [U-3; K-1]. Za zadania wymienione w pkt. 1 student może otrzymać maksymalnie 20 pkt. Szczegółowe kryteria oceny kolokwium zostaną podane w trakcie zajęć. Aby zaliczyć kolokwium wymagane jest uzyskanie więcej niż 50% możliwych do uzyskania punktów dla każdego efektu. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych po zaliczeniu wszystkich efektów. Zaliczenie przedmiotu będzie odbywać się w formie on-line. |
Zakres tematów: |
1. Kontakt diagnostyczny – techniki prowadzenia rozmowy diagnostycznej i zasady etyczne prowadzenia badań z udziałem dzieci. 2. Projektowanie postępowania diagnostycznego dotyczącego warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym, dobór zmiennych i sposobów ich pomiaru: 2.1. Zastosowanie w projekcie diagnozy techniki wywiadu: zasady budowania pytań, ćwiczenia w konstruowaniu pytań do wywiadu 2.2. Zastosowanie w projekcie diagnozy techniki obserwacji: opracowanie twierdzeń, analiza gotowych arkuszy obserwacyjnych - konstruowanie arkusza obserwacji efektów rozwoju dziecka na podstawie opisu przypadku 3.Techniki socjometryczne – Plebiscyt Życzliwości i Niechęci, Technika „Zgadnij kto?”, analiza materiału socjometrycznego (tabele socjometryczne, socjogramy), interpretacja wyników. Zasady etyczne prowadzenia badań socjometrycznych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:15 - 16:45,
(sala nieznana)
|
Szymon Borsich | 27/27 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.