Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i metodyka pracy z uczniem z trudnościami w nauce 1100-P-PW35TPD-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Bogdanowicz, M. (2015). Solidarność z uczniami ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się. Psychologia Wychowawcza (7).
Florkiewicz, V. (2012). Terapia pedagogiczna: scenariusze zajęć. Łódź: Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna. (Wybrane scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych).
Jurek, A. (2009). Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Seligman M., E., P. (1993) Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Media Rodzina. Poznań.
Seligman M., E., P. (1997) Optymistyczne dziecko. Jak wychowywać dzieci, aby nauczyć je optymizmu i dawania sobie ze wszystkim rady. Media Rodzina. Poznań.
Wójtowicz, M. (2010). Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Wypych, A. (2008). Wspieranie werbalnego rozwoju dziecka w oparciu o eksperymenty językowe, tropy stylistyczne i dobrą literaturę. Ćwiczenie terapeutyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
ćwiczenia terenowe
metody aktywizujące
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Praca w małych grupach nad zadaniami zleconymi na zajęciach i dyskusja. Opracowanie mapy myśli dotyczącej pomocy psychologiczno - pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju w świetle aktów prawnych; opracowanie pytań do wywiadu, wskaźników zaburzeń poszczególnych rodzajów percepcji, prób eksperymentalnych do diagnozy sprawności psychoruchowej ucznia; wybranie/opracowanie ćwiczeń usprawniających poszczególne percepcje oraz motorykę dużą i małą ucznia z trudnościami w nauce oraz ich realizacja w grupie konwersatoryjnej; przygotowanie teczek metodycznych zawierających między innymi opracowany na podstawie indywidualnego przypadku podanego przez prowadzącego projekt postępowania diagnostycznego w celu określenia przyczyn trudności ucznia oraz projekt udzielania mu pomocy.
Literatura:

Bogdanowicz M. (2006), Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu [w:] Dysleksja rozwojowa. Perspektywa Psychologiczna, red. G. Krasowicz-Kupis, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Heszen I., Sęk H. (2010) Zdrowie i stres W:Strealu J., Doliński D. Psychologia akademicka. Tom 2. GWP, Gdańsk. (str. 687-689).

http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1635 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 w sprawie organizowania wczesnego wspomagania dzieci.

http://ibe.edu.pl (wybrane materiały)

Sęk, H. Brzezińska A.I. (2010). Podstawy pomocy psychologicznej. W:Strealu J., Doliński D. Psychologia akademicka. Tom 2. GWP, Gdańsk (str. 736-784).

www.men.gov.pl - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz.843).

www.ore.edu.pl – ww. rozporządzenie i inne materiały dot. specjalnych potrzeb edukacyjnych.

www.ptd.edu.pl – Polskie Towarzystwo Dysleksji, podstawowe informacje i materiały do pobrania

Efekty uczenia się:

U-1 Potrafi przeprowadzić w podstawowym zakresie badanie diagnostyczne dotyczące uczniów z wybranymi trudnościami w nauce, opracować i zaprezentować jego wyniki, wykorzystując ICT [K_U05]

U-2 Potrafi sformułować hipotezy co do możliwych przyczyn występowania danej trudności odwołując się do teorii lub koncepcji [K_U08]

K-1 Opracowuje projekt pomagania uczniom/uczniowi z wybranymi trudnościami w nauce korzystając z adekwatnych prac naukowych, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym [K_K02]

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zadań realizowanych przez studentów wynikających z programu konwersatoriów. Kolokwium pisemne z pytaniami otwartymi. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie więcej niż 50% punktów w zakresie każdego wymaganego efektu uczenia się.

Zakres tematów:

1. Rozwijanie umiejętności dotyczących metod i technik rozpoznawania zaburzenia funkcjonowania percepcji wzrokowej.

2. Rozwijanie umiejętności budowania pytań, wskaźników i opracowywania ćwiczeń w rozpoznawaniu zaburzenia funkcjonowania percepcji wzrokowej.

3 Rozwijanie umiejętności prowadzenia ćwiczeń w usprawnianiu zaburzonej funkcji percepcji wzrokowej

4. Rozwijanie umiejętności dotyczących metod i technik rozpoznawania zaburzenia funkcjonowania percepcji słuchowej.

5. Rozwijanie umiejętności budowania pytań, wskaźników i opracowywania ćwiczeń w rozpoznawaniu zaburzenia funkcjonowania percepcji słuchowej.

6. Rozwijanie umiejętności prowadzenia ćwiczeń w usprawnianiu zaburzonej funkcji percepcji słuchowej

7. Rozwijanie umiejętności dotyczącej klasyfikowania zaburzeń rozwoju ruchowego oraz metod i technik rozpoznawania zaburzeń sprawności motorycznej.

8. Rozwijanie umiejętności budowania pytań, wskaźników i opracowywania ćwiczeń w rozpoznawaniu zaburzeń sprawności ruchowej.

9. Rozwijanie umiejętności prowadzenia ćwiczeń w usprawnianiu motoryki dużej i małej.

10. Posługiwanie się technologią informacyjno - komunikacyjną

11. Posługiwanie się przepisami i wymogami prawnymi

12. Projektowanie działań ukierunkowanych na przywracanie prawidłowych postaw uczniów wobec nauki

13. Projektowanie działań ukierunkowanych na redukcję wpływu niekorzystnych czynników ekonomiczno - społecznych.

15. Nierówny start. Działania ukierunkowane na redukcję różnic występujących na początku edukacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 14:30 - 16:00, (sala nieznana)
Szymon Borsich 16/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)