Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
1. J. Nowak Pedagogiczne problemy słuchu fonetycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 1989.
2. H. Wasyluk – Kus Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1983
3. A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000.
4. M. Radwiłłowiczowa, Początkowa nauka pisania , Warszawa 1972.
5. E. Awramiuk, Przyswajanie umiejętności pisania przez dziecko, Lublin 2011
6. A. Wawer Kształtowanie gotowości do podjęcia nauki pisania, Bliżej przedszkola nr 4 ,2012.
7. Samodzielnie dobrane przez studentów artykuły z czasopism pedagogicznych .
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody gier dydaktycznych metody kooperatywne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
analiza i interpretacja tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne,Pogadanka, pokaz z objaśnieniami, obserwacja, prezentacje multimedialne, filmy, nagrania dźwiękowe, gry dydaktyczne, plakat, mapa pojęciowa, burza mózgów
praca zdalna z wykorzystaniem platformy Microsoft Teames materiały udostępniane zgodne z programem przedmiotu w formie elektronicznej w plikach Word lub w formie prezentacji multimedialnych wraz z podaniem literatury oraz przesyłanie materiałów źródłowych w postaci skanów i linków do pobrania treści z zakresu poszczególnych zagadnień ze stron internetowych, praca on-line
|
Literatura: |
1. D. Berthet, Wprowadzenie do nauki pisania, Wydawnictwo „Cyklady” Warszawa 2002
2. A. Balejko, Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu, Białystok 2001.
3. A. Jakubowicz – Bryx, Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich ,Bydgoszcz 2015.
4. A. Brzezińska Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania , Poznań 1987.
5. J. Bałachowicz, E. Ćwikła E., B. Stasieło, Sześciolatki w świecie pisma- (nie) łatwe czytanie i pisanie, Bliżej przedszkola nr 6, 2012
6. M. Burtowy, Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki pisania i czytania w szkole, Poznań 1997.
7. M. Stasiukiewicz, Sztuka pisania. Metoda kształtowania gotowości do nauki pisania oraz początkowej nauki pisania w oparciu o naturalną aktywność rysunkową dziecka. Poznań 2008.
8. B. Rocławski, Nauka czytania i pisania Gdańsk 1995,
9. M. Frosting, D. Horne, Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcje wzrokową. Poziom podstawowy. Warszawa 1998.
|
Efekty uczenia się: |
W1 -posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz w nauczaniu integracyjnym (K_W12)
W2. -posiada podstawową, zintegrowaną, wiedzę merytoryczną z zakresu: (1)języka polskiego (K_W18)
U1 - posiada podstawowe zintegrowane umiejętności w zakresie: (1)tworzenia tekstów, analizy literatury dla dzieci, (2)prowadzenia rozumowań matematycznych, (3) ilustracji zjawisk przyrody za pomocą doświadczeń,(4) potrafi wykorzystywać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w obszarze ekspresji artystycznej (K_U21)
U2 - posiada umiejętność tworzenia swobodnej ekspresji werbalnej (wypowiedzi ustnej i pisemnej) i niewerbalnej, ruchowej, plastycznej, muzycznej oraz interpretacji (K_U25)
K1 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) (K_K08)
K2 - dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról, jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły i przedszkola (K_K09)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny aktywność na zajęciach, prezentacje, opracowanie projektu zajęć z omawianej problematyki Zaangażowanie w dyskusję, samoocena efektów kształcenia, prezentacja, wykonywanie zleconych zadań domowych – opracowanie scenariuszy zajęć , poradnika dla rodziców itp., prezentacja i przygotowanie portfolio
|
Zakres tematów: |
1. Zasady przygotowania do nauki pisania .
2. Kształtowanie gotowości do pisania dzieci w wieku przedszkolnym
3. Pisanie a orientacja w przestrzeni, usprawnianie reki prawej i lewej, rozwijanie pamięci ruchowej oraz kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
4. Zasady i cechy pomocy terapeutycznej w zakresie zaburzeń procesu pisania u dzieci
5. Środki dydaktyczne wykorzystywane do przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym do nauki pisania
6. Ćwiczenia przygotowawcze do pisania doskonalące sprawność manualną – ćwiczenia doskonalące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni oraz pamięć ruchową i koordynację wzrokowo - ruchową
7. Projektowanie zajęć dydaktycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym dotyczących wstępnej nauki pisania- między innymi opracowanie zestawu ćwiczeń grafomotorycznych
8. Analiza wybranych pakietów edukacyjnych przewidzianych dla dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem treści polonistycznych
9. Rola rodziców i opiekunów w przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki pisania i czytania – poradnik dla rodziców.
|