Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka z emisją głosu 1100-POP11KJ-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Pietroń K, Siła głosu. Jak mówić, by ludzie chcieli słuchać, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2016.
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2012.
Toczycka B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2005.
Toczycka B., Sarabanda w chaszczach. Ćwiczenia samogłosek, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2006.
Toczycka B., Ruch w głosie. Ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2007.
Toczycka B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2008.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
Literatura:

Śliwińska-Kowalska M. (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999.

Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015.

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

W01 – zna i rozumie – etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej [K_W07]

W02 - zna choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela [K_W14]

W zakresie umiejętności student:

U01 - potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu [K_U18]

W zakresie kompetencji student:

K01 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim [K_K11]

K02 - potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju z uwzględnieniem samokształcenia, doskonalenia własnych kompetencji oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu [K_K14]

Metody i kryteria oceniania:

Bieżąca ocena jakości realizowanych ćwiczeń kształtujących prawidłowe nawyki posługiwania się głosem. Kryterium

poprawności ćwiczeń wiąże się ze specyfiką pracy nauczyciela z dziećmi (U01; K02)

Praca domowa – przygotowanie zestawu ćwiczeń doskonalących właściwą technikę posługiwania się głosem (U01)

Praca zespołowa - recytacja tekstów dla dzieci z uwzględnieniem kryterium: tempo mowy, intonacja, modulacja, artykulacja, akcent (U01; K01)

Zakres tematów:

Ćwiczenia oddechowe wzmacniające mięśnie oddechowe i kształtujące podparcie oddechowe

Ćwiczenia fonacyjne: usprawnianie pracy żuchwy, krtani, języka

Ćwiczenia dykcji: poprawne formowanie samogłosek i spółgłosek; praca z tekstem: łamańce językowe, recytacja tekstu z uwzględnieniem

odpowiedniego tempa mowy, intonacji, modulacji, artykulacji, akcentu.

Etyka słowa – konstruowanie wypowiedzi z poszanowaniem odbiorcy; prowadzenie rozmowy i słuchanie rozmówcy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 18:45 - 20:15, sala Aula Atrium (17)
Beata Bonna 26/33 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)