Podstawy psychologii dla nauczycieli 1100-POP11PPN-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Samo Sendo Edgard. Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha. Goleman, D. (1997) Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań:. Media Rodzina. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: wyd. Zysk i Ska. Jerzak, M. (red.; 2016) Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: PWN Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Warszawa: Altenberg. Mickiewicz, K., Głogowska, K. (2016). Psychologiczne aspekty funkcjonowania nastolatków wychowujących się w rodzinach zastępczych. W: M. Petrykowska, D. Strzała (red.), Rodzina w obliczu współczesnych zagrożeń i przemian społeczno-kulturowych (s. 391-403). Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia terenowe metody dyskusyjne metody kooperatywne metody pracy ze źródłami metody problemowe warsztaty |
||
Literatura: |
Anderson, J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Doliński, D., Strelau, J. (2016) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I-II. Gdańsk: GWP. Nęcka. E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2012). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN. Tavris, C., Wade, C. (2017). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: W01. Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji; proces mowy; myślenie i rozumowanie; uczenie się i pamięć, rola uwagi; emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania; zdolności i uzdolnienia; psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie temperamentu i stylu poznawczego (K_W03) W02. ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę w zakresie niezbędnym do efektywnego wspierania rozwoju psychospołecznego osoby od urodzenia do 15 roku życia, w tym zwłaszcza dotyczącą dzieci zagrożonych zaburzeniami rozwoju z powodu deficytów osobistych i/lub wychowywania się / uczenia się w niesprzyjających warunkach (K_W04) W03. Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania; trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań (K_W10) W zakresie umiejętności student: U01. Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (K_U01) U02. Potrafi dokonywać obserwacji i analizy zachowań ucznia z uwzględnieniem wiedzy psychologicznej, formułuje rozwiązania obserwowanych problemów i trudności w funkcjonowaniu ucznia (K_U02) W zakresie kompetencji student: K01. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (K_K11) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Konstrukcja profilu funkcjonowania psychospołecznego wybranego ucznia w kontekście środowiska szkolnego z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej i umiejętności jej zastosowania (W01-W03, U01-U02, K01). Warunki prowadzenia zajęć i zaliczenia w okresie pandemii COVID-19: Zajęcia odbywają się stacjonarnie, z zachowaniem zaleceń w sprawie sprawie zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. |
||
Zakres tematów: |
1. Emocje i motywacje jako procesy dynamizujące zachowanie: funkcje emocji, jak radzić sobie ze stresem i wspierać w nim uczniów 2. Uczenie się: wybrane modele uczenia się, strategie uczenia się z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji, jak skutecznie uczyć się i nauczać 3. Style poznawcze: znaczenie dla uczenia się i funkcjonowania ucznia 4. Temperament i osobowość: różnice indywidualne i ich znaczenie adaptacyjne, wykorzystanie wiedzy o temperamencie i osobowości w pracy nauczyciela 5. Wybrane trudności i zaburzenia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży: diagnoza, sposoby pomocy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 14:30 - 16:45,
sala Aula Atrium (17) |
Karolina Głogowska | 26/33 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.