Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika 1100-P1AN-ND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Literatura jest dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i/lub u wykładowcy:
1. Aleksander T. (red.), Teraźniejszość i przyszłość edukacji dorosłych,
Toruń 1997.
2. Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Warszawa 1997.
3. Dobrychłop A., Kowalska E., Prüfer P. (red)., Labor czy Opus?
Socjopedagogiczne konteksty ludzkiej pracy, Zielona Góra 2012.
4. Kargul J. Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych:
przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław 2005.
5. Karpińska-Musiał B., Edukacja spersonalizowana w uniwersytecie,
Kraków 2016.
6. Karpińska-Musiał B. (red)., Studenckim piórem w tutorskim kałamarzu,
Kraków 2016.
7. Lengrand P., Obszary permanentnej samoedukacji, Warszawa 1995.
8. Marczuk M. (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Lublin – Radom
1994.
9. Matejek J., K. Białożyt, Praca w życiu człowieka i jej społeczno-
edukacyjne uwarunkowania, Kraków 2015.
10. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985.
11. Palka S. (red)., Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków 2004.
12. Tomaszewska-Lipiec R. (red)., Relacje praca-życie pozazawodowe drogą
do zrównoważonego rozwoju jednostki, Bydgoszcz 2014.
13. Tomaszewska-Lipiec R., Praca zawodowa versus życie rodzinne
zagrożeniem dla jednostki i życia społecznego, „Edukacja Ustawiczna
Dorosłych”, 2016, 2.
14. Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
15. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: -
Literatura:

Literatura jest dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i/lub u wykładowcy:

1. Aleksander T. (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją

dorosłych, Kraków-Radom 2007.

2. Aleksander T., Andragogika, Radom-Kraków 2009.

3. Aleksander T. (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju

społecznego, tom 1, Radom 2010.

4. Arendt H., Kondycja ludzka, Warszawa 2010.

5. Clutterbuck D., Równowaga między życiem zawodowym a osobistym,

Kraków 2005.

6. Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka,

Sopot 2015.

7. Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2016.

8. Bühler C., Bieg ludzkiego życia, Warszawa 1999.

9. Bylok F., Swaźba U., Walczak-Duraj D., Praca i konsumpcja w

perspektywie tworzenia ładu aksjonormatywnego, Katowice 2016.

10. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

11. Friedman S., What Successful Work and Life Integration Looks Like,

„Harvard Business Review”, 2014.

12. Gałdowa A. (red)., Psychologiczne i egzystencjalne problemy człowieka

dorosłego, Kraków 2005.

13. Gerlach R., Pozaszkolna edukacja zawodowa wobec zmian cywilizacyjnych.

Nowe trendy i wyzwania, Bydgoszcz 2012.

14. Gerlach R., Edukacyjny wymiar funkcjonowania człowieka w organizacji,

„Problemy Profesjologii”, 2016, nr 2.

15. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red)., Psychologia rozwoju człowieka.

Charakterystyka okresów życia człowieka, tom 2, Warszawa 2002.

16. Juraś-Krawczyk B. (red)., Wybrane obszary badawcze andragogiki, Łódź

2007.

17. Kasprzak E., Sukces i porażka bezrobotnych na rynku pracy, Poznań 2006.

18. Keeney J., Boyd E.M., Sinha R., Westring A.F., Ryan A.M., From “work–

family” to “work–life”: Broadening our conceptualization and measurement,

“Journal of Vocational Behavior”, 2013, Vol. 82, Issue 3.

19. Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R., A., Edukacja dorosłych,

Warszawa 2009.

20. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, Katowice

2017.

21. Mroczkowska M (red)., Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy,

Warszawa 2011.

22. Prokurat S., Praca 2.0. Nie ukryjesz się przed rewolucją rynku pracy,

Gliwice 2016.

23. Rostowska T., Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia, Kraków 2009.

24. Seligman M.E.P., Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a

urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Poznań 2005.

25. Standing G., Work After Globalisation: Building Occupational Citizenship,

Edgar Elgar, Cheltenham 2009.

26. Stochmiałek J., Przezwyciężanie kryzysów życiowych przez osoby dorosłe,

Warszawa 2009.

27. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wydanie VII,

Katowice 2010..

28. Trempała J. (red)., Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2012.

29. Tutoring - w poszukiwaniu metody kształcenia liderów, Warszawa 2007.

30. Wybrane artykuły naukowe z czasopism z listy B i C, m.in.: Rocznik

Andragogiczny, Przegląd Pedagogiczny, Szkoła-Zawód-Praca, Problemy

Profesjologii, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, Labor et Educatio, Ruch

Pedagogiczny.

Efekty uczenia się:

W01 - Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz sposoby jej zastosowania w obrębie andragogiki na poziomie rozszerzonym [K_W01 ]

W02 - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o przedmiocie badań, strukturze i zadaniach andragogiki oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami [K_W 05]

W03 - Student ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym w perspektywie andragogicznej [K_W06]

W04 - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o możliwościach rozwojowych osób dorosłych i różnych formach ich aktywności edukacyjnej podczas nauki na studiach wyższych [K_W 15]

U01 - Student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi anagogicznymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania potrzeb edukacyjnych osób dorosłych w różnych okresach ich życia [K_U08 ]

U02 - Student rozwija swoje umiejętności badawcze poprzez dobór środków i metod pracy w celu efektywnego wspomagania dorosłych w ich aktywności edukacyjnej i kulturalno-oświatowej [K_U10 ]

K01 - Student podejmuje trud samokształcenia i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych oraz zespołowych działań profesjonalnych w obszarze oświaty dorosłych [K_K02 ]

K02 - Student jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami – specjalistami z zakresu andragogiki [K_K07 ]

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu wiadomości, obejmujący treści programowe z wykładów i konwersatoriów. Test składa się z 10 zadań ocenianych w skali od 0 do 3 punktów. Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 60% ogólnej liczby punktów.

Dodatkowo do wyboru:

1.Indywidualny projekt rozwoju zawodowego, którego celem jest pogłębienie zdobytej wiedzy; rozwój umiejętności wypowiadania się na piśmie na tematy dotyczące zrealizowanej na wykładach problematyki; a także samoocena i rozwój autorefleksji na temat własnej aktywności edukacyjnej.

2. Uczestnictwo w dowolnej, wybranej przez Studenta i udokumentowanej formie edukacyjnej oraz jej uzasadnienie dla potrzeb rozwoju zawodowego.

Przedmiot realizowany w trybie kształcenia hybrydowego.

Zakres tematów:

1. Andragogika jako nauka o edukacji dorosłych; jej miejsce w systemie nauk pedagogicznych oraz przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami.

2. Teoretyczne podstawy andragogiki.

3. Praca zawodowa i życie osobiste jako sfery konstytuujące biografię

dorosłej jednostki.

4. Aktywność edukacyjna człowieka dorosłego w aspekcie wybranych teorii

andragogicznych.

5. Cechy i funkcje edukacji dorosłych oraz andragogiczny model uczenia się

6. Edukacja ustawiczna dorosłych w świetle wyzwań gospodarki opartej na

wiedzy i społeczeństwa uczącego się.

7. Edukacja dorosłych przeciw marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.

8. Zakład pracy jako instytucja edukacji dorosłych i pracownik jako podmiot działań edukacyjnych.

9. Edukacja osób „trzeciego wieku”

10. Stan i perspektywy rozwoju andragogiki w Polsce. Nowe obszary badań

naukowych oraz procedury ich realizacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 12:15, (sala nieznana)
Katarzyna Ludwikowska 77/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)