Komunikacja językowa 1000-D23KJ-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
||
Literatura uzupelniająca: | 1. Austin J. L., Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa, 1993, s. 543-708. 2. Awdiejew A., Tryby komunikacyjne, [w:]: W zwierciadle języka i kultury, Lublin, 1999, s. 240-247. 3. Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Wydawnictwo Leksem, Łask 2009. 4. Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, pod red. J. Bartmińskiego i U. Majer-Baranowskiej, Lublin 2005. 5. Dijk T. A. van, Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001. 6. Gordon T., Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi, Warszawa 1994. 7. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997. 8. Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 1-3, Łódź 2001. 9. Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012. 10. Laskowska E., Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004. 11. Marcjanik M., W kręgu grzeczności językowej, Kielce 2001. 12. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa 2002. 13. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 14. Puzynina J., O warunkach udanej komunikacji językowej, [w:] Słowo – wartość – kultura, Lublin, 1997, s. 122-126. 15. Szymanek K. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 16. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Warszawa 1984. 17. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 18. Ziółkowski M., Znaczenie, interakcja, rozumienie, Warszawa 1981. |
||
Metody dydaktyczne - inne: | wykład z prezentacją multimedialną |
||
Literatura: |
1. Awdiejew A., Klasyfikacja funkcji pragmatycznych, Polonica IX, 1983, s. 53-88 2. Awdiejew A., Strategie konwersacyjne (próba typologii), Socjolingwistyka XI, Katowice, 1991, 7-20 3. Awdiejew A., Wiedza potoczna a inferencja, [w:] Język a kultura, t. 5, 1992, s. 21-27 4. Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. 5. Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1 i t. 2, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2004, 2006. 6. Awdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Wyd. Primum Verbum, Łódź, 2010. 7. Grice H. P., Logika i konwersacja, [w:] Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Czytelnik, Warszawa, 1980, 91-114. 8. Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, [w:] Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński i R. Grzegorczykowa, Wrocław, 1991, s. 11-28. 9. Habrajska G., Komunikacyjna analiza i interpretacja tekstu, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004. 10. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000. |
||
Efekty uczenia się: |
W01 (K_W01) Student ma podstawową wiedzę z zakresu komunikacji językowej, reguł komunikacyjnych zachowań werbalnych, zna jej zmienne, komponenty oraz metody analizy. U01 (K_U01) Student potrafi przeprowadzić analizę komunikatu językowego, ocenić jego wartość pragmatyczną, logiczną i stylistyczną oraz znaczenie w różnych rodzajach dyskursów. K01 (K_K06) Student ma kompetencje do krytycznej oceny komunikatów językowych (nie)zgodnych z powszechnymi regułami zachowania werbalnego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin w formie testu wiedzy i umiejętności, punktowany, ocena wg skali procentowej: niedostateczny: 0-50% dostateczny: 51-60% dostateczny plus: 61-70% dobry: 71-80% dobry plus: 81-90% bardzo dobry: 91-100% |
||
Zakres tematów: |
1. komunikacja językowa – wprowadzenie, podstawowe pojęcia 2. pragmatyka językowych działań komunikacyjnych i reguły zachowań językowych 3. podstawy redakcji tekstu i poprawność językowa komunikatu 4. logika komunikatu językowego i źródła uzupełnień jego sensu 5. wybrane aspekty werbalnej komunikacji interpersonalnej 6. zakłócenia, nieporozumienia, nieskuteczność komunikacyjna 7. język wypowiedzi publicznej i komunikacja językowa w publicznej debacie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (nieparzyste), 7:30 - 9:00,
(sala nieznana)
|
Wiesław Czechowski | 45/55 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.