Retoryka dziennikarska 1000-D23RD-SP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
||
Literatura uzupelniająca: | A. Tryksza „Polityka” o politykach i polityce. Retoryka wypowiedzi dziennikarskich, „Forum Artis Rhetoricae” 2012, nr 2, s. 79-95 J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007 Potoczność w języku i kulturze, red. I. Anusiewicz i F. Nieckula, „Język i kultura”, t. 5, Wrocław 1992 Zmiany w publicznych zachowaniach językowych, red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001 |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody problemowe warsztaty |
||
Metody dydaktyczne - inne: | dyskusja, debata, krytyczna ocena i analiza, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych |
||
Literatura: |
A. Goc, Strategie argumentacji nierzeczowej a etyka dziennikarska. Analiza wybranych wywiadów z politykami przeprowadzonych przez Tomasza Lisa, Monikę Olejnik i Jacka Żakowskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 1, s. 135-150 W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002 Retoryka i etyka, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Poznań 2009 B. Sobczak, Nowe oblicza informacji. O sposobach uatrakcyjniania przekazów informacyjnych na przykładzie „Faktów” TVN, „Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Językoznawcza”, XVI (XXXVI) |
||
Efekty uczenia się: |
K_W01 Student zna i rozumie wybrane elementy retoryki dziennikarskiej dotyczące jej metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między jej używaniem a wpływem na rzeczywistość społeczną i medialną, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz nauk humanistycznych, a także zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z zawodem dziennikarskim i innymi zawodami związanymi z komunikacją społeczną. K_U01 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie retoryki dziennikarskiej – tj. potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy poprzez dobór oraz zastosowanie właściwych metod i narzędzi obejmujących wiedzę w podanego zakresu. K_K06 Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej dziennikarza i innych zawodów związanych z komunikacją społeczną. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny na platofrie Times, studenci samodzielnie piszą prace. Aktywność na ćwiczeniach + pisemne prace zaliczeniowe (system punktowy). Zajęcia odbywają się metodą hybrydową - studenci w czasie spotkań on-line omawiają z prowadzącym napisane wcześniej prace i otrzymują kolejne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Student na ocenę dostateczną pisząc kolejne prace podlegające ocenie, zdobywa co najmniej 50% możliwych do uzyskania punktów (prac branych pod uwagę minimum 6, najsłabsza lub niepisana odrzucana, możliwość napisania 1 prac, jeżeli z uzasadnionego powodu student był nieobecny). W ocenie pod uwagę brane są: język piszącego, umiejętność zastosowania konkretnych, wyznaczonych przez prowadzącego tropów retorycznych oraz zachowania wyznaczonej formy dziennikarskiej na ocenę dobrą uzyskuje powyżej 65% możliwych do uzyskania punktów, pozostałe warunki bez zmian na ocenę bardzo dobrą uzyskuje powyżej 80% możliwych do uzyskania punktów, pozostałe warunki bez zmian |
||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie studentów z narzędziami i działaniami skoncentrowanymi na tworzeniu tekstów dziennikarskich. 2. Studenci rozpoznają i wykorzystują podstawowe i bardziej złożone tropy retoryczne w tekstach prasowych. 3. Uświadamiają sobie znaczenie i wartość języka – narzędzia, którym mają się posługiwać. 4. Tworzą własne teksty w oparciu o poznawane techniki retoryczne, odwołując się do poznanych gatunków dziennikarskich. a) felietony, b) notatka c) reportaż d) felieton na tematy aktualny e) odpowiedź na tekst z wykorzystaniem technik erystycznych zawartych w Erystyce Schopenhauera, 5. Powtarzanie ćwiczeń ze szczególnym zwróceniem uwagi na błędy i niedociągnięcia związane z posługiwaniem się poszczególnymi formami dziennikarskimi. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 12:45 - 14:15,
(sala nieznana)
|
Mirosław Gołuński | 25/28 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 14:30 - 16:00,
(sala nieznana)
|
Mirosław Gołuński | 20/28 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.