Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny V [do wyboru]* 1000-D23WMV-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://nowemoodle.ukw.edu.pl/course/view.php?id=325
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Blok tematyczny I i II:
Przedmiotowe i podmiotowe pozycje bibliograficzne udostępnione podczas kursu (artykuły, fragmenty książek, publikacje cyfrowe, linki skierowujące do projektów i zasobów cyfrowych).



Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
wykład monograficzny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Zajęcia realizowane w formie zdalnej za pomocą Moodle. Kurs (https://nowemoodle.ukw.edu.pl/course/view.php?id=325) podzielony na moduły i poszczególne jednostki zajęciowe realizowane zgodnie z kalendarzem zajęć stacjonarnych. Materiały i aktywności o charakterze synchronicznym (spotkania online: aplikacja konferencyjna wbudowana w platformę Moodle, forum dyskusyjne) i asynchronicznym (materiały, test).
Literatura:

Blok tematyczny I:

1) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej, K. Nadany-Sokołowskiej, A. Mrozik, K. Szczuki, K. Czeczot, B. Smoleń, A. Nasiłowskiej, E. Serafin, A. Wróbel, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014.

2) Gender - konteksty, pod red. M. Radkiewicz, Kraków 2004.

3) Gender w kinie europejskim i w mediach, pod red. E. Ostrowskiej, Kraków 2001.

4) I.Iwasiów, Gender dla średniozaawansowanych. Wykłady szczecińskie, Warszawa 2004.

5) J. Butler, Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008.

6) S. de Beauvoir, Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa 2014.

Blok tematyczny II:

1) Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, pod. red. A. Gwóźdź, Warszawa 2008.

2) Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, pod red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011.

3) Od liberatury do e-literatury, pod red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.

4) E. Aarseth, Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, tł. Mariusz Pisarski, Paweł Schreiber, Dorota Sikora, Michał Tabaczyński, wprow. Michał Tabaczyński, Korporacja Ha!art, Kraków 2014.

5) U. Pawlicka, Literatura cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego, WN Katedra, Gdańsk 2017.

6) J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przekł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia kulturoznawcze, medioznawcze i literaturoznawcze, w tym szczególnie te odnoszące się do teorii i praktyk kulturowych płci (gender) lub teorii i praktyk komunikacyjnych literatury cyfrowej.

U01. Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K01. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się zweryfikowane zostaną w formie zdalnej poprzez ocenę poszczególnych aktywności realizowanych w ciągu semestru. Szczegóły zasad oceniania oraz harmonogram zajęć zostaną zamieszczone na stronie internetowej kursu.

Zakres tematów:

Bloki tematyczne do wyboru:

Blok tematyczny I: PŁEĆ W KULTURZE - UJĘCIE SYNTETYCZNE

Zajęcia 1. Zajęcia organizacyjne.

Moduł I: Trzy fale feminizmu/narodziny pojęcia płci społeczno-kulturowej (gender).

Zajęcia 2. Ruch emancypacyjny jako pierwsza fala feminizmu.

Zajęcia 3. Druga fala feminizmu.

Zajęcia 4: Trzecia fala feminizmu.

Moduł II: Płeć kulturowa w badaniach nad mediami i kulturą popularną.

Zajęcia 5: Obszary i teorie.

Zajęcia 6: Telewizja i reklama.

Zajęcia 7: Czasopisma i internet.

Moduł III: Płeć kulturowa w filmie i literaturze.

Zajęcia 8. Kino a płeć kulturowa.

Zajęcia 9. Literatura a płeć kulturowa.

Zajęcia 10. Język a płeć kulturowa.

Moduł IV: Płeć kulturowa w sztuce.

Zajęcia 11. Twórczość kobiet.

Zajęcia 12. Sztuka feministyczna.

Zajęcia 13. Konstrukcje płci, seksualności i cielesności w sztuce.

Moduł V: Studia nad płcią

Zajęcia 14. Gender studies.

Zajęcia 15. Menˈs studies.

Blok tematyczny II: LITERATURA CYFROWA - UJĘCIE PRZEGLĄDOWE

Zajęcia 1. Zajęcia organizacyjne.

Moduł I: Zagadnienie literatury cyfrowej

Zajęcia 2. Definicje literatury elektronicznej

Zajęcia 3: Poezja a nowe media I

Zajęcia 4. Poezja a nowe media II

Moduł II: Trzy fale literatury elektronicznej

Zajęcia 5: Pierwsza fala.

Zajęcia 6: Druga fala.

Zajęcia 7: Trzecia fala.

Moduł III: Teorie literatury cyfrowej I

Zajęcia 8. Cyfrowa poezja konkretna.

Zajęcia 9. Cybersemiotyka.

Zajęcia 10. Hiperfikcje.

Moduł IV: Teorie literatury cyfrowej II

Zajęcia 11. Hipertekst a cielesność

Zajęcia 12. Wspólnotowość w literaturze cyfrowej

Zajęcia 13. Literackość literatury cyfrowej

Moduł V: Literatura cyfrowa jako zasób sieciowy

Zajęcia 14. Projekty literatury cyfrowej – przegląd.

Zajęcia 15. Kolekcje literatury elektronicznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:00 - 12:30, (sala nieznana)
Anetta Kuś 45/55 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)