Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki programowania i komunikacja człowiek-komputer 1300-Inf2TP-NP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT. 2. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury da-nych, WNT 3. T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 4. Liberty J.: „C#. Programowanie”, O’REILLY®, Helion, 2006. 5. Matulewski J.: „C# 3.0 i .NET 3.5. Technologia LINQ”, Helion, 2008. 6. Microsoft Visual C# 2005 Express Edition: „Projektuj sam”, Edycja polska Microsoft Press, Warszawa 2006.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
Metody dydaktyczne - inne: Wyklady, prezentacja przykładu, objaśnienie, prezentacja multimedialna.
Literatura:

1. Lis M.: „C#. Praktyczny kurs”, Helion 2007. 1. M. Mysior, C# w praktyce, PWN-Mikom 2005 2. Kusy M.: „Metodyki i techniki programowania. Laboratorium”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszуw 2009.

Efekty uczenia się:

w1, w2, w3

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z ocean, egzamin pisemny

Zakres tematów:

Narzędzia i techniki programowania. Programowanie proceduralne i programowanie obiektowe. Mechanizmy OOP Rapid Application Development (RAD) jako rozszerzenie interfeisów IDE. Programowanie wizualne (WYSIWYG), zdarzeniowe, komponentowe, wykotzystanie rozbudowanych bibliotek komponentow. Klasy w OOP. Wielokrotne wykorzystanie klas. Kompozycja i dziedziczenie. Klasy abstrakcyjne i polimorfizm w OOP. Biblioteki klas platformy .NET. ASP.NET, ADO.NET i NET Framework.Ogólna charakterystyka środowiska MS Visual Studio. Pojęcie projektu (Project).Pojęcie rozwiązania (Solution). Szablon projektu. Paleta instrumentów ToolBox. Tworzenie projektu oraz ego zapisywanie. Podstawowe elementy języka C#. Abstrakcyjny typy oraz deklarowanie i stosowanie zmiennych języka C#. Funkcje dla konwertacii danych. Obiekty i zdarzenia w środowisku MS Visual Studio. Pierwszy tradycyjny program. Środowisko programistyczne MS Visual Studio: okno Inspektora obiektów, Solution Explorer, paleta składników, pasek skrótów. Paleta składników ToolBox MS Visual Studio . Menu w MS Visual Studio . Menu główne oraz menu podręczne. Code/Form Design, Solution Explorer, Properties . Przegląd podstawowych elementów biblioteki ToolBox. Składniki Label, TextBox, Button, CheckBox, PictureBox oraz ich stosowanie. Podstawy obiektowego projektowania w środowisku w MS Visual Studio. Obiekty i moduły. Definiowanie obiektów. Typy obiektów. Inicjacja i finalizacja. NumericUpDown, PictureBox, ProgressBar, RadioButton, RichTextBox, ListBox, ListView oraz ich własności oraz stosowanie w środowisku MS Visual Studio. Obiekty bez reprezentacji wizualnej w MS Visual Studio Timer, saveFileDialog, openFileDialog FontDialog, PrintDialog, ColorDialog. Tworzenie egzemplarzy składników w czasie wykonywania programu. Składnik RichTextBox, stosowanie ego w środowisku MS Visual Studio dla tekstowych plików z wykorzystaniem jbiektów bez reprezentacji wizualnej OpenDialog, SaveDialog. Omówienie wybranych komponentów MS Visual Studio wraz z przykładami ich praktycznego wykorzystania. Zastosowanie komponentów ToolTip, TreeView, WebBrowser, GroupBox, SplitContainer . Menu główne oraz menu podręczne. Kategoria Menus & Toolbars. Składniki ContextMenuStrip, MenuStrip, StatusStrip, ToolStrip. Przyklady tworzena menu. Kategoria Data MS Visual Studio. Komponenty DataSet, DataGridView, BindingSource, BindingNavigator oraz ich wykorzystanie. Zestaw zaawansowanych elementów kategorii Components: BackgroundWorker, DirectoryEntry, DirectorySearcher, ErrorProvider, FileSystemWatcher, ServiceController, Timer. Kategoria Printing i komponenty związane z drukowaniem: PageSetupDialog, PrintDialog, PrintDocument, PrintPreviewDialog. Kategoria Dialogs - zestaw podstawowych okien dialogowych: ColorDialog, FolderBrowserDialog, FontDialog, Biblioteka Windows Forms MS Visual Studio. Kklasy przestrzeni System.Windows.Forms. System.ComponentModel.Component I System.Windows.Forms.Control. System.Windows. Forms.Application. Wprowadzanie grafiki zasobami MS Visual Studio. Kontrolka PictureBox. Kontrolki PictureBox, ImageMap. Stworzenie aplikacii dla malowania prostej i kola, elipsy. Kontrolka Image. Przekształcenie obrazka, umieszczonych w komponencie PictureBox. Pryklad sterowania kolorami MS Visual Studio. Wykorzystanie InterNetu w C#. Kontrolka WebBrowser.Stworzenie Internetowej przeglądarki w MS Visual Studio. Korzystanie z Web Servisów. .Omówienie środowiska programisty IDE Jawa NetBeans. Aplikacji, Aplety, Serwery i Serwelety. Java Virtual Machine (JVM) - rodzaj wirtualnego komputera. Elementy składowe Java API. Podstawowe elementy języka Java. Cechy języka Java, różnice pomiędzy C# i Java. Fazy tworzenia programu w Java.Tworzenie kodu źródłowego. Tworzenie klasy w Jawa NetBeans. Stworzenie nowego projektu w Jawa NetBeans. Tworzenie pliku źródłowego. Ustawienie własności Runtime i uruchomienie programu. Programowanie graficzne w Java. AWT(Abstract Windowing Toolkit) - pierwsza biblioteka okienkowa Javy. Swing - nowsza wersja biblioteki okienkowej, dostępna od wersji 1.2 języka Java. SWT (Standard Widget Toolkit) firmy IBM. Aplikacji okienkowy. Najważniejsze metody klasy jFrame: Frame, Container . Przykład aplikacji z interfejsem okienkowym. Tworzenie apletów w środowisku Javy. Wazniejsze metody klasy jApplet: jApplet(), Container getContentPane(), void setContentPane(Container cp), void setJMenuBar (JMenuBar menuBar) i void setLayout (LayoutManager manager), Umieszczanie apletu Java na stronie WWW. Tworzenie apletow w środowiśku Jawa NetBeans. Konwersja apletu do aplikacji Przeglad komponentów Swing. Etykieta jLabel, Przycisk jButton. Pola edycyjne i tekstowe:jTextField i jTextAre, Przewijanie – jScrollPane. Przyciski wyboru jToogleButton i pochodne. Okienka dialogowe – jOptionPane. Menedzery układu BJB. Zdarzenia. ActionListener. Adaptery Algorytmy zagadnienia zapisie UML Diagramy odwzorowujące dynamiczne własności systemu i Diagramy implementacyjne. Diagram klas w znanych metodykach obiektowych i ich realizacja w dla środowisk programistycznych Visual Studio, Java Net Beans oraz IBM Rational Rose. Dziedziczenie (inheritance), czyli ustalenie związku generalizacji/specjalizacji pomiędzy klasami. Asocjacja (association), czyli dowolny związek pomiędzy obiektami dziedziny przedmiotowej, który ma znaczenie dla modelowania. Agregacja (aggregation), czyli szczególny przypadek asocjacji, odwzorowujący stosunek całość-część pomiędzy obiektami z modelowanej dziedziny przedmiotowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15, (sala nieznana)
Jacek Czerniak 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)