Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia logopedyczna 1100-Lg24PL-SP
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: • Banaszkiewicz A. (2015), Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, W: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Gdańsk: Harmonia Universalis, s. 364-380.
• Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2014), Model współpracy logopedy z otoczeniem pacjenta – założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, W: D. Baczała, J. Błeszyński (red.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wyd. Naukowe UMK, s. 85-96.
• Kijowska I. M., Sorokosz I. (2014), Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Wybrane aspekty metodyczne, Elbląg: Wyd. PWSZ w Elblągu.
• Kijowska I. M., Sorokosz I. (2015), Profilaktyczno-terapeutyczne aspekty pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Perspektywa adeptów terapii pedagogicznej, Elbląg: Wyd. PWSZ w Elblągu.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
warsztaty
Literatura:

• Banaszkiewicz A., Walencik-Topiłko A. (2014). Zasady doboru materiału lingwistycznego do terapii zaburzeń artykulacji – teoria i praktyka. Forum Logopedyczne, 22/2014, s. 61-69.

• Czaplewska, E., Milewski S., (red.) (2012.) Diagnoza logopedyczna. Gdańsk: GWP.

• Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K. (2002). Współpraca terapeutów i rodziców w procesie stymulowania rozwoju mowy u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka. W: M. Przybysz-Piwkowa (red), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach (49-54). Warszawa: Wydawnictwo DiG.

• Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia. Pytania

i odpowiedzi, Opole: Wyd. UO.

• Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska (2005), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wyd. UO.

• Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (2016), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Harmonia Universalis.

• Kaja B. (1995), Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej.

• Sołtys-Chmielowicz A. (2016), Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków: Impuls.

Efekty uczenia się:

K_W22 - Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej (logopedycznej), popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu W_01 – student posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej (logopedycznej), popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu

K_W23 - Posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych W_02 – student posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych

K¬_W24 - Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej W¬¬¬_03 – student posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej

K_U27 - Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) U_01 – student potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)

K_U28 - Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami U_02 – student potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami

K_U29 - Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego U_03 – student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego

K_K12 - Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela K_01 – student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Praca własna. Planowane spotkanie z pacjentami (wyjazd poza teren uczelni).

Warunki zaliczenia:

Na ocenę niedostateczną

Student nie spełnia kryteriów koniecznych do uzyskania oceny wyższej.

Na ocenę dostateczną

Student definiuje podstawowe terminy z zakresu metodyki terapii logopedycznej.

Na ocenę dobrą

Student definiuje podstawowe terminy z zakresu metodyki terapii logopedycznej. Potrafi wykonać ćwiczenia logopedyczne z zastosowaniem odpowiednich pomocy.

Na ocenę bardzo dobrą

Student definiuje podstawowe terminy z zakresu metodyki terapii logopedycznej. Potrafi wykonać ćwiczenia logopedyczne z zastosowaniem odpowiednich pomocy.

Potrafi stworzyć miejsce pracy. Gromadzi pomoce do przyszłej pracowni logopedycznej.

Zakres tematów:

1. Terminy: terapia logopedyczna, metoda pracy logopedycznej, metodyka logopedii.

2. Gabinet logopedyczny.

3. Podział metod i technik ze względu na interdyscyplinarny charakter logopedii.

4. Szczegółowe metody logopedyczne – (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchu fonematycznego, autokontroli słuchowej) - cel terapii, propozycje ćwiczeń.

5. Pomoce logopedyczne - opracowanie.

6. Warsztat logopedyczny.

7. Ćwiczenia praktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Marta Zawichrowska 14/15 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Marta Zawichrowska 14/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)