Literatura uzupelniająca: |
Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
Brzezińska, A.I. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP: 2005
Faber, A., Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Kohn, A. (2005). Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.
Musiał, M. (2017). Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
|
Literatura: |
Baker, S., M., Bates, L., Ilg, F.L. (2001). Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Gdańsk: GWP.
Bee, H. (2006). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2004). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ilg, F.L., Bates, L., Baker, S. M. (2015). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP.
MacKenzie, R. J. (2005). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Gdańsk: GWP.
Trempała, J. (red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
Vasta, R, Haith, M.M, Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W1. Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03; K_W06; K_W18)
Umiejętności
U1. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania, konsultowania i rozwiązywania problemów rozwojowo-wychowawczych (K_U14; K_U15)
U2. Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi (K_U14; K_U15)
Kompetencje
K1. Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K02)
K2. Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K02; K_K09)
K3. Rozumie konieczność poszerzania swojej wiedzy, w swoich działaniach kieruje się etyką zawodową, podejmuje współpracę z innymi osobami w celu wspomagania rozwoju człowieka (K_K02; K_K09)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusje na zajęciach - aktywne uczestnictwo w dyskusjach dotyczących wybranych tematów, odpowiadanie na zadane pytania (K1-K3).
Egzamin pisemny w formie testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte, z treści omawianych na wykładzie oraz literatury przedmiotu (W1; U1-U2; K1-K2). Na zaliczenie należy uzyskać 50% punktów.
Warunki prowadzenia zajęć i zaliczenia w okresie pandemii COVID-19: Wykłady odbywają się zdalnie za pośrednictwem MS Teams, w godzinach ustalonych na planie zajęć. Studenci otrzymują (za pośrednictwem USOS mail - proszę o zaktualizowanie maili) materiały pomocnicze do treści wykładu (prezentacje, omawiane teksty). Zaliczenie ma formę zdalną. Studenci otrzymują link do testu wiedzy z zajęć i literatury, który mają za zadanie wypełnić określonego dnia w określonym czasie. Kontakt z prowadzącym ma miejsce podczas zajęć za pośrednictwem MS Teams (chat, kontakt głosowy) oraz (w razie potrzeb) mailowo pomiędzy zajęciami.
|
Zakres tematów: |
(1) Podstawowe pojęcia w psychologii rozwoju: zmiana, wzrost, adaptacja, obszary i rodzaje zmian rozwojowych, doświadczenia indywidualne, zdarzenia (życiowe i krytyczne), zadania rozwojowe (teoria zadań rozwojowych Havighursta).
(2) Czynniki rozwoju psychicznego – dylemat natura czy wychowanie? Rola wyposażenia genetycznego, środowiska i aktywności własnej jednostki w rozwoju.
(3) Wybrane teorie rozwoju poznawczego oraz społeczno-moralnego: teoria poznawczo-rozwojowa Piageta i Kohlberga, teoria społecznego uczenia się Bandury.
(4) Wybrane teorie rozwoju osobowości: m.in. teoria rozwoju psychoseksualnego Freuda, humanistyczna teoria rozwoju osobowości Maslowa, teoria rozwoju psychospołecznego Eriksona.
(5) Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym – m.in. inteligencja, zdolności, temperament jako modyfikator wpływów środowiskowych.
(6) Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego i problemami wychowawczymi dzieci i młodzieży.
|