Programowanie strukturalne i obiektowe 1300-Mt11PSiO-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura uzupelniająca: | 1. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT. 2. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT 3. T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 4. http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Wst%C4%99p_do_programowania 5. http://www.centrumxp.pl/dotNet/20,kategoria, Kurs-C-cz-I.aspx 6. http://4programmers.net/c_sharp |
||
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe |
||
Metody dydaktyczne - inne: | Studenci podczas laboratorium piszą programy komputerowe w języku programowania C++. Studenci rozwiązując problemy przygotowują algorytmy do ich rozwiązania, a następnie przygotowują aplikacje komputerowe. W czasie pracy studenci prowadzą dyskusję szukając rozwiązań lub poprawiając już zastosowane. Studenci są aktywizowani poprzez dobór ciekawych problemów do rozwiązania oraz zachęcani do zaproponowania własnych problemów. |
||
Literatura: |
1. A. Allain, Przewodnik dla początkujących. C++, Helion, Gliwice, 2014. 2. K. Kuczmarski, Kurs C++. Od zera do gier kodera, Avocado Software http://avocado.risp.pl 3. J. Grębosz, Symfonia C++. Programowanie w języku C++ zorientowane obiektowo, Oficyna Kallimach, Kraków 1999. |
||
Efekty uczenia się: |
Ma umiejętność formułowania prostych algorytmów i ich programowania z użyciem języka C++ i środowiska MS Visual Studio lub Code::Blocks. Ma umiejętność przeprowadzania testów napisanego programu. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje ocenę końcowa z ćwiczeń na podstawie punktów przyznawanych za systematycznie rozwiązywane zadania, aktywność na zajęciach oraz za poprawnie rozwiązane zadania w trakcie kolokwium pisemnego. Warunkiem otrzymania zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie określonej liczby punktów. |
||
Zakres tematów: |
Schematy blokowe i przykłady ich zastosowania. Podstawy języka C++. Ogólny schemat budowy programu w C++. Ogólne zasady formatowania kodu. Typy danych i zmienne w C++. Przykłady ich zastosowania. Pochodne typy danych (tablica, struktura, wskaźnik, referencja, klasa). Definicja i inicjalizacja danych. Przykłady wykorzystania inicjalizacji. Operatory i ogólna ich charakterystyka. Przykłady ich wykorzystania. Wykorzystanie Code::Blocks. Pojęcie projektu (Project) Pojęcie rozwiązania (Solution) Szablon projektu. Interfejs graficzny środowiska Code::Blocks. Zarządzanie projektem. Kompilacja, budowa i poprawa błędów w Code::Blocks. Uruchamianie programu. Zasięg zmiennych. Zmienne lokalnego i globalnego typu. Przykłady. Operator przypisania i inicjalizacja. Zapisywanie wzorów matematycznych. Przykłady. Podstawowe operacje. Operacje In/Out. Przykłady ich wykorzystania. Instrukcja warunkowa if(...){} . Schematy blokowe. Warunki złożone. Przykłady wykorzystania. Wybór wielowariantowy – switch. Przykłady wykorzystania. Organizacja danych C++ – tablicy. Inicjalizacja. Przykłady. Pętle: for, while i do-while. Przykłady ich zastosowania. Tablice jednowymiarowe i wielowymiarowe. Inicjalizacja tablic. Inicjalizacja tablic jednowymiarowych i wielowymiarowych. Przykłady. Pętle i tablice. Przykłady wykorzystania (suma, iloczyn). Operacje dla tablic wielowymiarowych. Przykłady. Instrukcja break i przykłady je wykorzystania. Instrukcja continue i instrukcja skoku goto. Przykłady ich wykorzystania. Struktury C++. Przykłady ich wykorzystania. Użycie funkcji matematycznych w C++. Przykłady. Numeryczne funkcje C++ i przykłady ich wykorzystania. Trygonometryczne funkcje C++ i przykłady ich wykorzystania. Funkcje tekstowe C++. Przykłady. Funkcje w C++. Definicja funkcji w C++. Formalne i aktualne parametry. Wywołanie funkcji w C++. Wartość zwracana przez funkcję. Operator return. Przykłady wykorzystania. Funkcje typu void. Wskaźniki i referencje. Zastosowanie i przykłady. Przesyłanie argumentów do funkcji przez wartość, wskaźniki i referencje. Rekurencja w C++. Przykłady. Wady i zalety rekurencji. Wykorzystanie plików C++. Zapis i odczyt tekstowych plików. Programowanie obiektowe. Mechanizmy OOP - enkapsulacja, funkcje i klasy zaprzyjaźnione, dziedziczenie i polimorfizm. Środowisko Borland C++ Builder 6. Pojęcie projektu. Pojęcie rozwiązania. Szablon projektu. Interfejs graficzny środowiska Borland C++ Builder 6. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:15 - 12:15,
(sala nieznana)
|
Aleksandra Mreła | 14/14 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy poniedziałek, 9:15 - 12:15,
(sala nieznana)
|
Dawid Ewald | 11/14 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.