Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
- Oprogramowanie edukacyjne w Linuksie, pod red. M. Dudzicza, Warszawa, 2004
- Stutz M., Linux: najlepsze przepisy, wyd,. Helion, 2005
- Sysło M., Algorytmy, Warszawa 200
- D Knuth, Sztuka programowania, Tomy1, 2, 3, WNT, 2002
- Frankowski J., PC-szkoła, Poznań 1990
- Null, L., Lobur J., Struktura organizacyjna i architektura systemów komputerowych, Gliwice 2004
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Literatura: |
- Fulmański P., Sobieski Ś., Wstęp do informatyki, Łódź 2005
- Kolan Z., Urządzenia techniki komputerowej, Wrocław 2005
- Lakshman S., Skrypty powłoki systemu Linux: receptury, najlepsze przepisy na smakowite skrypty, wyd. Helion, 2012
-Banachowski L., Diks K., Rytter W., Algorytmy i struktury danych, WNT, 2006.
-Cormen T., Leiserson C., Rivest R., Stein C., Wprowadzenie do algorytmów, WNT, 2004.
- N.Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, 1999
|
Efekty uczenia się: |
-U2 - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejącego oprogramowania i umie dopasować konfigurację komputera do realizacji celów dydaktycznych i technologicznych oraz codziennej aktywności użytkowników
- U3 - posiada umiejętność informatycznego myślenia i algorytmicznego podejścia do rozwiązywania problemów skomputeryzowanego świata. Student potrafi zaprojektować algorytmy służące do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz wykonać analizę ich złożoności obliczeniowej.
-K2 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z wykorzystaniem metod informatyki.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium zaliczane jest na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia (wynik kolokwium oraz aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych). Kolokwium obejmuje treści, omawiane na zajęciach, dotyczące projektowania algorytmów oraz ich analizy obliczeniowej, za pomocą oprogramowania komputerowego wykorzystywanego na ćwiczeniach laboratoryjnych (Scratch, Magiczne bloczki, platforma Khan Academy). Próg zaliczenia od 60%.
|
Zakres tematów: |
Przegląd wydawnictw online i serwisów internetowych, dotyczących modułu podstawy informatyki i algorytmiki. Porównanie urządzeń: komputer, tablet, smart fon pod względem zainstalowanych systemów operacyjnych i usług systemowych. Montaż i rozbudowa zestawu komputerowego oraz urządzeń współpracujących. Zarządzanie komputerem w systemach: MS-DOS, Windows, Linux. Przegląd oprogramowania narzędziowego do archiwizacji, kompresji i konserwacji nośników danych. Wyszukiwanie w Internecie oprogramowania specjalistycznego, jego instalacja i deinstalacja oraz użytkowanie w celu realizacji zadań inżynierskich. Usuwanie prostych awarii sprzętu i oprogramowania. Projektowanie algorytmów: metoda dziel i zwyciężaj, programowanie dynamiczne, metoda zachłanna, heurystyki. Typy algorytmów, algorytmy iteracyjne, rekurencyjne. Metody implementacji struktur danych. Algorytmy sortowania przez wybieranie, wstawianie, bąbelkowe, flaga polska i flaga francuska. Testowanie algorytmów w aplikacjach do nauki programowania. Analiza złożoności czasowej i pamięciowej algorytmów.
|