Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Buszkowski, I., Michalec, K. (2009). Prace plastyczne rozwijające wyobraźnię dla starszaków. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Lowenfeld, V., Brittain, W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Łapot-Dzierwa, K., Małoszowski, R., Baś, K. (2018). Artyści w świecie pedagogiki – spotkania na polu sztuki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Piwowarska, E. (2005). Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej postawy dziecka. [w:] E. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Sienkiewicz-Wilowska, J.A. (2011). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi: rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia laboratoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami warsztaty zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
prezentacja technik plastycznych, realizacje praktyczne
|
Literatura: |
Buszkowski, I. (2008). Zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Cybulska-Piskorek, J. (1976). Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jąder, M. (2005). Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".
Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".
Łapot-Dzierwa, K. (2008). Inspiracje do zajęć plastycznych stymulujące aktywność twórczą dziecka. [w:] E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły...Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 46-54), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Michejda-Kowalska, K. (1981). O dziecięcej wyobraźni plastycznej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
|
Efekty uczenia się: |
W01: Student ma wiedzę z wybranych obszarów historii sztuki plastycznej, malarstwa i jego wykorzystania w przestrzeni społeczno-kulturowej (K_W07).
W02: Student zna metody aktywizacji osób we wszystkich przedziałach wiekowych z wykorzystaniem form plastycznych (K_W07).
U01: Student zna i potrafi wykorzystać specjalistyczne umiejętności plastyczne (z zakresu rozmaitych form plastycznych) w animacji społeczno-kulturowej w pracy indywidualnej i grupowej (K_U09).
K01: Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w celu realizowania oraz promowania rozmaitych aktywności opartych na plastyce (K_K01).
K02: Student dostrzega potrzebę nieustannego dokształcania się, ponieważ ma świadomość nieustannie zmieniających się potrzeb społecznych i rynkowych (K_K01).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie do poszczególnych zajęć (posiadanie przez Studenta pomocy i przyborów plastycznych) (0 – 5 pkt.)
Portfolio - wykonanie oraz złożenie kompletu prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami: [prace tworzone systematycznie, w ramach realizacji poszczególnych zagadnień tematycznych] (0 – 15 pkt.: średnia z wszystkich prac plastycznych).
Ocenie podlega forma i jakość prac plastycznych oraz kreatywność w zakresie przekształcania informacji w twórcze pomysły.
Punktacja; skala ocen:
19 – 20 pkt: bdb
17 – 18 pkt: db+
14 – 16 pkt: db
11 – 13 pkt: dst+
9 – 10 pkt: dst
0 – 8 pkt: ndst.
|
Zakres tematów: |
1. Techniki plastyczne stymulujące rozwój wyobraźni dziecka.
2. Techniki rysunkowe. Kształty i proporcje.
3. Rodzaje kresek w technikach rysunkowych.
4. Sztuki plastyczne jako narzędzie i środek wyrazu artystycznego.
5. Techniki kompozycyjne (dekalkomania, kolaż).
6. Malarstwo – barwa, kolor, gama barwna.
7. Zabawy plastyczne – kompozycje przestrzenne z wykorzystaniem materiałów plastycznych, naturalnych oraz wtórnych.
8. Dzieła malarskie we współczesnym kadrze.
9. Tworzenie prac plastycznych inspirowanych twórczością Giuseppe Arcimboldo.
10. Food art - poszukiwanie inspiracji do aktywności plastycznej.
|