Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty o sztuce (plastyka) 1100-P-ASZ24WOP-SP
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Buszkowski, I., Michalec, K. (2009). Prace plastyczne rozwijające wyobraźnię dla starszaków. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Lowenfeld, V., Brittain, W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Łapot-Dzierwa, K., Małoszowski, R., Baś, K. (2018). Artyści w świecie pedagogiki – spotkania na polu sztuki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Piwowarska, E. (2005). Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej postawy dziecka. [w:] E. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Sienkiewicz-Wilowska, J.A. (2011). Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi: rozwój dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: prezentacja technik plastycznych, realizacje praktyczne
Literatura:

Buszkowski, I. (2008). Zabawy plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Cybulska-Piskorek, J. (1976). Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jąder, M. (2005). Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".

Łapot-Dzierwa, K. (2008). Inspiracje do zajęć plastycznych stymulujące aktywność twórczą dziecka. [w:] E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły...Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 46-54), Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Michejda-Kowalska, K. (1981). O dziecięcej wyobraźni plastycznej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Efekty uczenia się:

W01: Student ma wiedzę z wybranych obszarów historii sztuki plastycznej, malarstwa i jego wykorzystania w przestrzeni społeczno-kulturowej (K_W07).

W02: Student zna metody aktywizacji osób we wszystkich przedziałach wiekowych z wykorzystaniem form plastycznych (K_W07).

U01: Student zna i potrafi wykorzystać specjalistyczne umiejętności plastyczne (z zakresu rozmaitych form plastycznych) w animacji społeczno-kulturowej w pracy indywidualnej i grupowej (K_U09).

K01: Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w celu realizowania oraz promowania rozmaitych aktywności opartych na plastyce (K_K01).

K02: Student dostrzega potrzebę nieustannego dokształcania się, ponieważ ma świadomość nieustannie zmieniających się potrzeb społecznych i rynkowych (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (posiadanie przez Studenta pomocy i przyborów plastycznych) (0 – 5 pkt.)

Portfolio - wykonanie oraz złożenie kompletu prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami: [prace tworzone systematycznie, w ramach realizacji poszczególnych zagadnień tematycznych] (0 – 15 pkt.: średnia z wszystkich prac plastycznych).

Ocenie podlega forma i jakość prac plastycznych oraz kreatywność w zakresie przekształcania informacji w twórcze pomysły.

Punktacja; skala ocen:

19 – 20 pkt: bdb

17 – 18 pkt: db+

14 – 16 pkt: db

11 – 13 pkt: dst+

9 – 10 pkt: dst

0 – 8 pkt: ndst.

Zakres tematów:

1. Techniki plastyczne stymulujące rozwój wyobraźni dziecka.

2. Techniki rysunkowe. Kształty i proporcje.

3. Rodzaje kresek w technikach rysunkowych.

4. Sztuki plastyczne jako narzędzie i środek wyrazu artystycznego.

5. Techniki kompozycyjne (dekalkomania, kolaż).

6. Malarstwo – barwa, kolor, gama barwna.

7. Zabawy plastyczne – kompozycje przestrzenne z wykorzystaniem materiałów plastycznych, naturalnych oraz wtórnych.

8. Dzieła malarskie we współczesnym kadrze.

9. Tworzenie prac plastycznych inspirowanych twórczością Giuseppe Arcimboldo.

10. Food art - poszukiwanie inspiracji do aktywności plastycznej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:15 - 10:45, (sala nieznana)
Justyna Kosz-Szumska, Anna Pawiak 12/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)