Literatura uzupelniająca: |
1. Hartman J., Woleński J.: Wiedza o etyce, wyd. II Park Edukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2009.
2. Środa M., Etyka dla myślących, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
3. Kobyliński A., Etyczne wymiary praw człowieka, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.
4. Bittner B., Jerzy Stępień, Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań 2000.
5. Hope E., Etyka zawodowa czy kodeksy etyczne są koniecznością, Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Filozofia. Nr 4 (1998), s. 55-62
7. Klimska K., Czy jest potrzebna etyka zawodowa? Zarządzanie i Edukacja 2001, nr 4/5, s. 229-233.
8. Kot W., Spory w kwestii konstruowania etyk zawodowych, Zeszyty Naukowe, Seria 1, Akademia 9. Ekonomiczna w Poznaniu Z. 270 (1999), s. 7-18
|
Literatura: |
1. Ślipko. T., Zarys etyki ogólnej, Wyd. WAM, Kraków 2002.
2. Konstańczak S.: Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej, wyd. Wyd. WSP, Słupsk 2000.
3. Andrzejuk A. (red.): Zagadnienia etyki zawodowej, Warszawa 1998.
4. Anzenbacher A.: Wprowadzenie do etyki, WAM, Warszawa 2008.
5. Mysłek W.: Etyka zawodowa. Uwarunkowania. Konteksty. Zastosowania, . Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii, Warszawa 2010.
|
Efekty uczenia się: |
W1 - Zna podstawowe pojęcia z zakresy etyki ogólnej oraz etyczne uwarunkowania związane z pracą w służbach bhp
W2- posiada wiedzę na temat nowych zadań etyki zawodowej w perspektywie rozwoju współczesnej technologii występujących w zakładach pracy.
U1 – Potrafi zastosować wiedzę z zakresu etyki i wykorzystać ją w analizie i rozwiązywaniu problemów pojawiających się w działaniach na płaszczyźnie zawodowej.
U2 – Opracowuje kodeks etyki zawodowej pracownika służb bhp w oparciu o analizę kodeksów etycznych różnych zawodów
U3- Argumentuje zasadność poszczególnych punktów kodeksu etyki zawodowej wg własnego opracowania.
K1-Rozumie znaczenie uwarunkowań etycznych związanych z pracą zawodową służ bhp oraz potrzebę nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji.
K2-Posiada świadomość poszanowania godności ludzkiej, dbałości o ochronę zdrowia i życia pracujących oraz ochronę środowiska m.in. poprzez inicjowanie działań zmierzających do poprawy warunków pracy i kształtowanie kultury ochrony środowiska.
K3 - Potrafi odpowiednio określić priorytety etyczne podejmując działalność związaną dążeniem do uzyskania poprawy warunków pracy, jak również doradztwo pracodawcy w tym zakresie.
|
Zakres tematów: |
Etyka jako nauka (geneza; definicja, działy: normatywna, opisowa (etologia), metaetyka),
Etyka jako teoria moralności: moralność i jej elementy <ideały moralne, normy moralne, normy prawne, oceny moralne> )
Etyka jako etos; Etyka a etologia (socjologia moralności, psychologia moralności, historia moralności, etnografia moralności, semantyka moralności czyli socjolingwistyka, socjobiologia moralności, statystyka moralności)
Główne stanowiska z zakresu etyki normatywnej (etyka teologiczna, eudajmonizm, etyka fenomenologiczna, deontonomizm, personalizm, etyka utylitarystyczna.
Podział etyki ze względu na:
- sposób podejścia do przedmiotu etyki i tradycję jej rozwoju (normatywna czyli właściwa, opisowa czyli deskryptywna, metaetyka czyli krytyczna lub filozofia moralności,
- zakres refleksji etycznej i jej przedmiot (mikroetyka, makroetyka, etyka molarna,
- szczegółowość i ogólności podejmowanych problemów moralnych i uzasadnień głoszonych dyrektyw, norm i zaleceń (e. ogólna, e. szczegółowa)
|